• NO
  • EN
  • Bibliotek
  • For studenter og ansatte
Meny
  • NO
  • EN
Intranett
Vis studievalg Skjul studievalg
  • Studier
    • Finn studier
    • Videreutdanning
      • Barnehage og skole
      • Helse- og sosialfag
      • Idrett og friluftsliv
      • Jus og samfunnsfag
      • Lederutdanning og økonomifag
      • Maritime kurs
      • Optometri
      • Teknologiske fag
    • Søknad og opptak
      • Søknadsfrister
      • Kontakt oss om opptak
      • Ofte stilte spørsmål
      • Opptaksregler
        • Krav til medisinsk testing
        • Krav om politiattest
        • Sensitive personopplysninger
        • Lover og forskrifter
        • Begrunnelse og klage
        • Språkkrav
      • Opptakskrav og poengberegning
        • Poengberegning i lokalt opptak
        • Studier med minstekrav/fagkrav for realkompetanse og dispensasjon
        • Realkompetanse til grunnstudier
        • Dispensasjon fra kravet om generell studiekompetanse
        • PPU opptakskrav
      • Slik søker du
        • Bachelor, årsstudier og femårige mastere
        • Masterprogrammer og videreutdanninger
        • Ingeniørfag, forkurs og tresemesterordning
        • Marinteknisk drift
        • Kurs og videreutdanning
        • Søknad om overgang
        • Ledige studieplasser
      • Svar på søknad og veien videre
        • Betinget tilbud i lokalt opptak
        • Dokumentasjonskontroll
        • Reservert studieplass
        • Venteliste
        • Resultat og publisering av opptak
    • Studie- og emneplaner
    • Utveksling til utlandet
      • Les om studentenes opplevelser
      • Hvordan søke utveksling?
      • Kontakt oss om utveksling
      • Praktisk info om utveksling
        • Før utveksling
        • Under utveksling
        • Etter utveksling
      • Praksis i utlandet etter endt grad
      • Praksis i utlandet som en del av studiet
    • Nettstudier
      • Spørsmål og svar
    • Praksis
      • Praksis ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
      • Praksis ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap
      • Praksis ved Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag
        • Praksis ingeniørutdanning
        • Næringsbachelor
        • USN Industriakademi
      • Praksis ved USN Handelshøyskolen
      • USN Industrimaster
    • Y-veien
      • Slik søker du
    • Tilrettelegging
      • Spørsmål og svar
    • Toppidrettsstudent
    • Studentinkubator
    • Studievalget
  • Studiestart
    • Dette må du gjøre som ny student
    • Timeplan
    • Opprett brukerkonto
    • Program for studiestart
      • Campus Bø
      • Campus Drammen
      • Campus Kongsberg
      • Campus Notodden
      • Campus Porsgrunn
      • Campus Rauland
      • Campus Ringerike
      • Campus Vestfold
    • Ofte stilte spørsmål
      • Studiestart
      • Opptak
      • Utveksling
      • Campus
      • Ord og uttrykk
      • Underveis i studiene
      • Sikkerhet og beredskap
      • Nettstudier
      • IT og support
      • Helse og velferd
      • Videreutdanning
      • Tilrettelegging
  • Forskning
    • Doktorgradsutdanning
      • Våre ph.d.-utdanninger
        • Anvendte mikro- og nanosystemer
        • Kulturstudier
        • Markedsføringsledelse
        • Nautiske operasjoner
        • Pedagogiske ressurser og læreprosesser
          • Søk om opptak
          • Våre stipendiater
          • Kurs og emner
          • Planlagte seminarer
        • Personorientert helsearbeid
        • Prosess-, energi- og automatiseringsteknikk
        • Økologi
      • Ph.d.-håndbok
        • Del A. Håndbok for kandidater og veiledere
        • Del B. Håndbok for administrering av ph.d.-utdanningen
        • Kvalitetsrutiner og skjema
      • Disputaser
        • 2020
        • 2019
        • 2018
        • 2017
        • 2016
      • Doktorkreering ved USN
    • Hva forsker vi på?
      • Barnehage, skole og høyere utdanning
        • Barnehageforskning, utvikling og innovasjon
        • Barns overgang fra barnehage til skole og begynneropplæringen
        • Diversity and Citizenship in Education
        • Early childhood teacher education
        • Embodied making and learning
        • Estetiske læreprosesser
        • Flerspråklighet, læring og utvikling
        • Karriereforsk
        • Karriereveiledning
        • Klasseromforskning
        • Kompetanse for mangfold
        • Kvalitative metoder i profesjonell praksis
        • Ledelse, innovasjon og læring (LIL)
        • Learning and Teaching for Sustainability - LET'S
        • Læremiddelforskning
        • Læring, læringsdesign og digitale medier
          • LUDO
        • Læringsutbytte i politikk og praksis
        • Matematikkdidaktikk
          • Mathematics Education in Indigenous and Migrational contexts
        • Naturfagdidaktikk
        • Nettverk for interaksjonsanalyse
        • Nettverk for norskdidaktisk forskning
        • Oppvekst og utdanning
          • Kosthold og fysisk aktivitet
        • Publication Across Subjects in Education (PASIE)
        • RLE-didaktikk
        • Rom, materialitet og meningsskaping i barnehagen»
        • Samfunnsfagdidaktikk
          • BRIDGES
        • Språklig variasjon og endring i samfunn og utdanning
        • Tekst i kultur og utdanning
        • TRALAYA
        • Trening av samtaleferdigheter i lærerutdanningen (CAiTE)
        • Utdanning for praksisfellesskap
        • Veiledning i profesjon og utdanning
        • Vold, overgrep og sosiale- og emosjonelle vansker
      • Friluftsliv, idrett og kroppsøving
        • Friluftsliv, samfunn og bærekraft
        • Health & Exercise (HELP)
        • Idrettsfysiologisk testlaboratorium - campus Bø
        • Kropp, samfunn og bevegelseskulturer
        • Kultur- og idrettspolitikk
      • Helse og velferd
        • Eldreforsk
        • Helsefremmende arbeid i nærmiljø (HENÆR)
        • Klinisk kompetanse i sykepleieutdanning
        • Kvinne-, familie- og barns helse
        • Oppvekst og utdanning
        • Psykisk helse og rus
          • Publikasjoner
        • Senter for omsorgsforskning, sør
        • SESAM - Senter for sosialt entreprenørskap og samskapende sosial innovasjon
        • Vitensenteret helse og teknologi
          • Forskning og innovasjon
          • Næringsutvikling, entreprenørskap og teknologi
          • Utdanning og tjenestedesign
          • Om Vitensenteret
        • Velferdstjenester til utsatte grupper
      • Humanistiske fag
        • Developing democracy
        • Diversity and Citizenship in Education
        • Human Rights and Diversities
        • Jus
        • Kropp, samfunn og bevegelseskulturer
        • Kulturarv i bruk
        • Kultur- og idrettspolitikk
        • Læremiddelforskning
        • Politisk kultur
        • Sosialsemiotikk, SFL og multimodalitet
        • Tekstforskning og diskursanalyse
        • Tekst i kultur og utdanning
        • Vold, overgrep og sosiale- og emosjonelle vansker
      • Maritim virksomhet
        • Maritime Logistics Research
        • Training and Assessment
        • I-Merse
        • MASDLI
      • Natur, helse og miljø
        • Climate change and alpine ecosystems
        • LEBE!
        • Vann
        • Health & Exercise
      • Naturvitenskap
        • Algebraisk geometri
        • Kvanteteknologi
      • Synsvitenskap
        • Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse
          • Bestill synsundersøkelser
          • Forskning
        • I-Merse
      • Teknologi
        • Advanced Cognitive systems and Data Science
        • Autonomi
        • BioMEMS
        • Cyber-Physical and Smart Systems
        • Energi og CO2-fangst
        • Entrepreneurship and Student Enterprises
        • Hydro Power, Transmission and Distribution
        • Innovasjonssenter – mikrosystemer, nanoteknologi og elektronikk
        • Kvanteteknologi
        • Materialer og Mikrointegrasjon
        • Micro- and Nanoelectromechanical Systems
          • MST-Lab
        • Prosessikkerhet, forbrenning og eksplosjoner
        • Sikre distribuerte systemer
        • SMART
        • Norwegian Industrial Systems Engineering Research Group
        • Telemark Modeling and Control Centre
        • Telemark Process Safety, Combustion and Explosion Laboratory
        • Ultralydlaboratoriet
      • Tradisjonskunst og praktisk-estetiske fag
        • Embodied making and learning
        • Praksis, tradisjon og teknologi
        • Estetikk: teori, analyse praksis
      • Økonomi, ledelse og politikk
        • Business Management and Economics
        • Etikk og samfunn
        • Innovasjon og entreprenørskap
        • Management Information Systems
        • Marketing Management
        • Organisering og ledelse
          • Motivational processes in occupational health (MOTIVATION)
        • Politisk kultur
        • Sikkerhet, krisehåndtering og beredskapsledelse
          • Forskning
          • Hva kan vi tilby
        • Økonomisk organisering
    • Forskningsformidling
    • Publisere
    • Oppdragsforskning
    • Forskingsdagane
    • FoUI-eksperter
    • Prosjekter
      • EU-prosjekter
      • NFR-prosjekter
      • Andre prosjekter
        • Det er lærer du skal bli
          • Lærerens pedagogiske interaksjonskompetanse
          • Om prosjektet
          • Samarbeid og koherens i lærerutdanningene
          • Profesjonsverksted
        • Digitalt foreldreskap i Norge
        • EU-nettverk Sørøst-Norge
        • From double trouble to dual recovery
        • Kols-prosjektet
        • LUDO
        • Læremiddelforskning og læremiddeldidaktikk
          • Exploring Nordic Education
          • Praksisfortolkning av læremidler
        • Marginalisation and Co-created Education (MaCE)
    • Ekspertliste
    • Lørdagsuniversitetet
  • Om USN
    • Strategi og satsingsområder
    • Organisering
      • Organisasjonskart
      • Leiinga
      • Styret
        • Innkallinger
        • Møteplan
        • Møteprotokoller
      • Råd, utvalg og ombud
      • Fakultetene
        • Fakultet for helse- og sosialvitenskap
        • Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
        • Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag
        • USN Handelshøyskolen
      • Studentdemokratiet
      • Campuskontakter
      • Gaveprofessorater
    • Kontakt oss
    • Rapporter og dokumenter
    • IT-tjenester
      • Aktivere konto
      • IT-support
      • Trådløst nett (Wi-Fi)
      • Tilgang hjemmefra og på reise
    • Kvalitetssystemet
      • Kvalitetssystemet, kvalitetsarbeid og kvalitetskultur
      • Rutiner og arbeidsbeskrivelser
      • Kvalitet i studieporteføljen
      • Kvalitet i studieprogram
      • Kvalitet i emner
      • Evaluering og rapportering
      • Ansvar og roller i kvalitetsarbeidet
      • Kvalitet fra søker til ferdig kandidat
      • Si ifra
    • Regelverk
    • Beredskap og krisehåndtering
    • Campusene
      • Bø
      • Drammen
      • Kongsberg
      • Notodden
      • Porsgrunn
      • Rauland
      • Ringerike
      • Vestfold
  • Samarbeid med oss
  • Aktuelt
    • Nyhetsarkiv
    • Aktivitetskalender
    • Korona
    • Podkast
  • Biblioteket
    • Oppgaveskriving
    • Forskerstøtte
    • Databaser
  • Ledige stillinger
  • USN Hub
  • Studier»
  • Finn studier»
  • Optometri»
  • Master i synspedagogikk og synsrehabilitering
Synspedagogikk og synsrehabilitering

Master i synspedagogikk og synsrehabilitering

Kongsberg - Deltid

Dette tverrfaglige studiet gir deg spesialkompetanse til å hjelpe synshemmede i alle aldre med hverdagsmestring og inkludering i samfunnet. Du vil også kunne påta deg mer ansvar innen helsetjenesten eller pedagogiske tjenester.

Studieinformasjon

  • Progresjon: Deltid
  • Studiested: Kongsberg
  • Studieopplegg: Samlingsbasert
  • Søkekode: 5182
  • Studienivå: Master
  • Studiepoeng: 120
  • Søknadsfrist: 15.04.2021
  • Oppstart: Høst 2021
  • Undervisningsspråk: Norsk, Svensk
  • Antall semester: 8
  • Antall studieplasser: 20
Legg varsel i kalenderen min

Samlingsdatoer for enkeltemner


Samlingene vil alternere mellom Kongsberg og Gøteborg. 
 

Høsten 2021:

Introduksjon til spesialpedagogikk, rehabilitering, optikk, øye og synsfunksjon (MSRI4001):

23.8.-26.8. (mandag til torsdag)
12.10.-14.10. (tirsdag til torsdag)
14.-15.12. (tirsdag og onsdag)

Alle samlinger er i Kongsberg

Våren 2022:

Synspedagogisk arbeid og syns(re)habilitering (NMS002):
 
Det er to samlinger med til sammen syv dager, og en uke i praksis. 
Gøteborg er ansvarlig for emnet. Første samling går i Gøteborg, andre samling i Kongsberg. Dato kommer så snart det er bekreftet. 

 

Hvorfor master i synspedagogikk og synsrehabilitering?

Det er et stort og voksende behov for personer med høy og tverrfaglig kompetanse innen synspedagogikk og synsrehabilitering i hele Norden.

Andelen personer med nedsatt syn øker. For at barn, voksne og eldre som er synshemmet eller blinde skal kunne delta i læring, arbeid og samfunnsliv, har de behov for spesiell synsutredning, opplæring, oppfølging og tilrettelegging. Dette krever høy kompetanse og tverrfaglig samarbeid.

Med en master i synspedagogikk og synsrehabilitering kan du møte personers individuelle behov for synsrehabilitering eller synspedagogisk hjelp for å mestre hverdagen. Vår mastergrad bygger på fagdisiplinene rehabilitering, optometri og oftalmologi, og spesialpedagogikk.

Masteren er på deltid, og tilbys i samarbeid med Gøteborgs Universitet, Institutionen för pedagogik och specialpedagogik.

Vår mastergrad har fokus på kunnskapsbasert praksis, tverrfaglig kunnskapsutvikling og faglig utviklingsarbeid. Undervisningen foregår i hovedsak på nordisk.

Mastern ger en hög kunskapsutveckling oavsett vilket yrkesområde man har sin professionella grund inom, och det är väldigt spännande att kunna utvärdera mina nya kunskaper i ett tvärprofessionellt team

annamiraosmani.foto

Anna Mira Osmani, optiker, masterstudent. Arbeidssted: Syncentralen.

 

Studiet tilfører for meg helt ny kunnskap som er et supert supplement til det jeg allerede kan. Det gir en mulighet til å vokse og videreutvikle seg som fagperson. Det gjør også at en knytter nye kontakter, noe som kommer til nytte i den jobben jeg allerede har, og som også åpner nye dører.

Ragnhild Bjørgum. Foto.

Ragnhild Bjørgum, ergoterapeut, masterstudent. Arbeidssted: Eikholt, nasjonalt senter for døvblinde.

Det som jeg har fått mest utbytte av fra dette studiet er det tverrfaglige fokuset. Både i sammensetningen av studenter og all den erfaring man har kunnet dra nytte av i oppgaver og diskusjoner, men også den faglige bredden hos forelesere, i studiemoduler og pensum.

Dan Nachtnebel. Foto.Dan Nachtnebel, sosialantropolog, masterstudent. Arbeidssted: Seniorrådgiver Statped.

Hva slags jobb får du?

Master i synspedagogikk og synsrehabilitering kvalifiserer deg for praktisk klinisk arbeid med barn, voksne og eldre personer som er synshemmet eller blinde i ulike livsfaser.

Fullført masterstudium gir deg handlingskompetanse for utvidede funksjons- og ansvarsområder. Det vil sette deg i stand til å fylle nye, selvstendige og avanserte roller innen pedagogiske virksomheter, i privat klinisk praksis, eller i kommune- eller spesialisthelsetjenesten i hele Norden.

Kompetansen du opparbeider i løpet av studiet gir deg blant annet mulighet til å jobbe i barnehager/skoler, voksenopplæring, pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), helseforetak, habiliteringstjenesten, rehabiliteringsinstitusjoner, hjelpemiddelsentraler og optometrisk praksis.

Kontakt med arbeidslivet

Vi benytter nordiske eksterne og interne forelesere som er eksperter på sine områder. Det er tett kontakt med praksisfeltet i Norden, med fagdager og studiebesøk. I løpet av studiet er det fra 3 – 7 uker i praksis, avhengig av fagfordypning. Brukere deltar aktivt i emnene, og i alle aktiviteter og oppgaver er det fokus på å kombinere teori, praksis og tverrfaglig samarbeid. Masteroppgaven din kan gjerne være på et tema arbeidsgiver ønsker å få belyst, eller innen Nasjonalt senter for optikk syn og øyehelses  forskningsaktiviteter.

Nye selvstendige roller utvikles i nært samarbeid med praksisfeltet og arbeidsgivere, og dette bidrar til utvikling av innovative kunnskapsbaserte tjenester av høy kvalitet innenfor både kommunehelse- og spesialisthelsetjenesten og pedagogiske virksomheter. Dette vil kunne bidra til å løse framtidige utfordringer knyttet til helse- og pedagogiske tjenester i Norden, der er det behov for tverrfaglig kompetanse og nytenkning rundt roller, utvikling og organisering av virksomheter og tjenester.

NIFUs kandidatundersøkelse fra 2018 viser at 91 prosent av USNs masterkandidater er i jobb innen 6 måneder etter uteksaminering. 80 prosent opplever også jobben som relevant for sin utdanning.

Dette lærer du i synspedagogikk og synsrehabilitering

Du vil lære nødvendige kunnskaper, ferdigheter og kompetanser for å kunne jobbe i fagfeltene synspedagogikk, synshabilitering og synsrehabilitering.

Du vil tilegne deg kunnskap om øyet og synsfunksjon, så vel som sosiale, psykososiale, pedagogiske og praktiske konsekvenser av synshemningen. Du opparbeider kompetanse innen ulike kompenserende ferdigheter nødvendig for å kunne delta i utdanning, arbeids- og samfunnsliv, inkludert hvordan læringsmiljø kan tilrettelegges slik at synshemmede får et likeverdig opplæringstilbud. Det er også fokus på hvordan du kan bidra til å mestre hverdagen etter personens eget behov, i hjemmet, familien eller på arbeid.

En kontinuerlig progresjon av din kompetanse støttes med veksling mellom teoretiske og praktiske emner, studier i praksisfeltet. i tillegg til din egen valgfrie fordypning og masteroppgave.

I studiet kan du selv velge fagfordypning og tema for din masteroppgave. Masteroppgaven gir deg kompetanse til å gjennomføre et selvstendig, avgrenset forsknings- eller utviklingsprosjekt under veiledning. Oppgaven kan gjennomføres i praksisfeltet eller i prosjekt ved Nasjonalt senter for optikk syn og øyehelse.

Fagfordypningene er relatert til sentrale begreper innen tverrfaglig synspedagogisk arbeid og synsrehabilitering. Du kan velge mellom:

  1. Mobilitet: Orientering og forflytning
  2. Optometrisk rehabilitering
  3. Synsrehabilitering etter hjerneslag og andre hjerneskader
  4. Universell utforming

Fagfordypningsemnene tilbys med forbehold om et minimum antall studenter registrerer seg for emnet. Ved stor søknad til det enkelte valgemne kan det bli satt tak på antall studenter.

Videre utdanningsmuligheter

Studieprogrammet fører frem til graden master synspedagogikk og synsrehabilitering, som gir deg grunnlag for å søke stipendiatstillinger og forskerstillinger. Ved Universitetet i Sørøst-Norge kan du søke opptak ved Ph.d.-programmet i ph.d. i personorientert helsearbeid. 

Studieplan

En studieplan beskriver innhold, oppbygging og organisering av et studieprogram. Til hver studieplan er det knyttet emneplaner som beskriver de enkelte emnene. Her finner du også pensumlister. Nedenfor ser du en studiemodell som viser deg hvilke emner som går i de ulike semestrene. Fra studiemodellen finner du også lenker til de ulike emneplanene.

Lenke til sist publiserte studieplan

Tilleggskrav

  • Politiattest
  • Medisinsk testing

Studenter som skal delta i praksis eller klinisk undervisning må levere politiattest. Det er også krav til medisinsk testing hvis du har oppholdt deg i spesifikke land i tre måneder sammenhengende eller mer. Dette dokumenteres ved studiestart.

Opptakskrav

Bachelorgrad eller tilsvarende. Du må ha et karaktersnitt på minst C eller bedre.

Har du utdanning fra land utenfor Norden, må du dokumentere norsk og engelsk.

Siden deler av studiet tilbys ved Gøteborgs Universitet, må du laste opp kopi av passet ditt når du søker.

For emnene ved Gøteborgs Universitet gjelder også følgende:

Students with citizenship in countries not within the EU/EEA, or Switzerland, are required to pay tuition fees for university studies in Sweden. Please note that you are required to provide proof of your status as a citizen of an EU/EEA country. For general information about tuition fees in Sweden.

Poenggrenser ved forrige opptak:

Alle kvalifiserte fikk plass


Les mer om poengberegning til masterstudier
Legg varsel i kalenderen min

Har du spørsmål?

  • Pavla Pajer
    Studieveileder
    Pavla Pajer
    +47 35 57 50 65
  • Helle Kristine Falkenberg
    Fagansvarlig
    Helle Kristine Falkenberg
    +47 31 00 89 61
  • Seksjon for opptak
    Spørsmål om opptak
    Seksjon for opptak
  • For spørsmål om studier eller studentlivet
    Spør en student
    For spørsmål om studier eller studentlivet

Snarveier

  • Bli bedre kjent med Campus Kongsberg
  • Lenke til sist publiserte studieplan
  • Søknad og opptak
  • Tilrettelegging

Aktuelt om studiet

Vi trenger flere eksperter innen synsrehabilitering

Svaksynt barn med telefon. Foto: iStock/Voyagerix

Blinde barn trenger sosiale medier

Ofte stilte spørsmål

Svar på det du lurer på som ny student
studentliv

Hvorfor velge USN?

Vi gir deg kunnskap for fremtiden!
studentbolig

Bolig og barnehage

Studentsamskipnaden tilbyr boliger på alle våre campuser
campus_2

Campusene

Mer informasjon om våre studiesteder
Abonner på vårt nyhetsbrev

Kontakt

Sentralbord: 31 00 80 00
E-post: postmottak@usn.no

  • Fakturaadresse
  • Kontaktinformasjon
  • Pressekontakt
  • Finn en ansatt

Campus

  • Bø
  • Drammen
  • Kongsberg
  • Notodden
  • Porsgrunn
  • Rauland
  • Ringerike
  • Vestfold

Snarveier

  • Studier
  • Forskning
  • Om USN
  • Aktuelt
  • Ledige stillinger
  • Si i fra!
  • For studenter og ansatte

Våre utdanningsområder


Fairtrade logo

Har du spørsmål eller kommentarer om nettsidene til Universitetet i Sørøst-Norge?
kommunikasjon@usn.no

Personvernerklæring