Sosiologi ved University of South Australia

"Det er ingen tvil om at å dra på utveksling til Australia har vært den største og skumleste avgjørelsen jeg har tatt i mitt liv, men jeg angrer ikke og jeg ville gjort det igjen"

Hvem er jeg?

Hei, mitt navn er Joakim Skott, jeg studerer Sosiologi ved campus Bakkenteigen. Jeg har siden slutten av Februar studert ved University of South Australia i Adelaide, Australia.

Hvorfor søkte jeg meg til denne institusjonen?

University of South Australia er et veldig anerkjent universitet og ligger i toppsjiktet (topp 1% på verdensbasis) innen education og business & economy.

Hvordan var mottagelsen?

Studiehverdagen i Australia er ikke slik vi er kjent med i Norge. Mange tenker at nok at utveksling blir et år hvor du kan gjøre hva du vil og reise utenom skoletiden. For noen vil dette være korrekt, men ønsker du gode karakterer må du jobbe for dem da settes strenge krav til pensum, referering og deltagelse i timer. Vi har både lectures, seminars, tutorials og workshops, noe jeg er ekstremt positiv til da dette bidrar til at du får tett oppfølging underveis i semesteret og universitetet er alltid der for å bistå med hva enn det måtte være.

Lærerne på skolen er ekstremt dyktige og engasjerende. Lærerne vil alltid gjøre sitt fremste for at du skal bestå, er det noe du lurer på er svaret bare en epost eller veiledningstime unna.

Hvordan bodde jeg?

Jeg anbefaler de som ønsker å dra på utveksling til Australia å dra et par uker i forveien av semesterstart, da det å finne bolig kan være noe tricky. Vær åpen for muligheter utenfor sentrum og vurder flatshare, dette gir en gylden mulighet til å møte andre internasjonale studenter fra hele verden!

Var det kulturforskjeller?

Jeg trodde det å studere på et fremmed språk skulle bli vanskeligere enn hva det er, med både lese/skrive- og konsentrasjonsvansker var jeg skeptisk til å studere på engelsk, men jeg angrer ikke et sekund. Viljen til å studere på et fremmed språk ligger i psyken.

Hvordan var studiet?

Mine fag ved UNISA:

- Business and Society
- Career Development for Professionals
- Creativity and Innovation
- Communication Skills in Social Work and Human Services

Ettersom at jeg har et semester hvor jeg kan velge fritt hvilke fag jeg ønsker har jeg valgt å studere ved School of Management, med unntak av et fag som tilhører School of Psychology, Social Work and Social Policy. Muligheten til å kunne «skreddersy» mitt eget semester har gitt meg muligheten til å gjøre CVen min mer ettertraktet.

I 3 av 4 fag har jeg ikke eksamen, her er det innleveringer underveis i semesteret som gjelder. Reflectiv journal er noe de fleste vil bli kjent med ved UNIsa. Dette går ut på at du får tildelt et spørsmål som skal besvares etter beste evne i førsteperson. «As I was reading through the “How air pollution can ruin schoolchildren’s lives: Every breath they take 2019” I found it very provocative to think about how we are aware of the global pollution level rising, but we do not really care about the outcome. (The Economist 2019).».

Avslutningsvis i kursene leveres det en rapport som oppsummerer mer eller mindre hele pensum. Oppgavene underveis teller gjerne 20-30% mens rapportene veier 70-80% av karakteren. Her benyttes GPA 0-7 hvor 4 er pass, alt under er fail.

Anbefaler jeg utveksling?

Livet på utveksling er helt fantastisk! Jeg anbefaler alle som kan å benytte denne muligheten. Australia er et ekstremt flott land å studere i, den kulturelle gjestfriheten down under er ubeskrivelig. Adelaide er kjent for sine unike festivaler, flotte strender og uteliv, her er det bare å hive seg med på alt du får tid til.

Gå ut av komforsonen, vær deg selv og lev livet fult ut på utveksling. Her møter du mennesker fra hele verden som ønsker å bli bedre kjent med deg og din kultur, og du lærer også om andres kulturer og levemåter. Utveksling er både kunnskapsrikt, sosialt og spennende, jeg ville aldri vært foruten denne opplevelsen.
Dette reisebrevet handler om
done UNISA
done Australia
done Sosiologi