Disputas: Linda Wike Ljungblad

Portrett av Linda Wike Ljungblad som ser i kamera og smiler
Kopirett: USN

Linda Wike Ljungblad disputerer for doktorgraden i Personorientert helsearbeid. Avhandlingen hennes handler om å forberede jordmorstudenter for gjenoppliving av nyfødte barn.


19 Dec

Praktisk informasjon

  • Dato: 19 desember 2023
  • Tid: kl. 10.00 - 15.30
  • Sted: Vestfold, A1-30 og Zoom
  • Last ned kalenderfil
  • Delta på Zoom her
    Meeting ID: 656 1571 2702
    Password: 946214

    Program

    Kl. 10.00-11.00: Prøveforelesning: Hvordan opprettholde ferdigheter etter innledende HLR-opplæring, og hvilke studier har evaluert ulike tilnærminger til dette emnet?

    Kl. 12.00-15.30: Disputas: Preparing midwifery students for newborn resuscitation

    Bedømmelseskomité

    • Førsteopponent: Ola Andersson, førsteamanuensis, Lunds Universitet
    • Andreopponent: Helena Lindgren, professor, Karolinska Institutet
    • Administrator: Glenn-Egil Torgersen, professor, USN

    Veiledere

    • Hovedveileder: Bente Dahl, professor, USN
    • Biveiledere: Kirsti Skovdahl, professor, USN/Høgskolen i Østfold og Brendan McCormack, professor, University of Sydney
    • Mentor: Christina Furskog Risa, førsteamanuensis, Universitetet i Stavanger
Har du spørsmål?

Linda Wike Ljungblad skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Hun har fulgt doktorgradsprogrammet i Personorientert helsearbeid ved Faktultet for Helse- og sosialvitenskap.

Alle interesserte ønskes velkommen til prøveforelesning og disputas.

Sammendrag

«Den største skrekken er å stå med et nyfødt barn som ikke puster etter fødsel» (Jordmor #6)

Mellom 4 og 10 % av alle nyfødte barn trenger hjelp til å komme i gang med å puste etter fødsel. Jordmor opplever slike situasjoner ofte som «lyn fra klar himmel». Rett etter fødsel står tiden på spill og flere oppgaver utføres samtidig. I slike uforutsette hendelser er det jordmors ansvar å identifisere behovet for gjenoppliving, og disse situasjoner oppleves som utfordrende og komplekse.

Denne avhandlingen handler om å forberede jordmorstudenter for gjenoppliving av nyfødte barn. Resultatene av intervjuer og workshops med jordmødre og jordmorstudenter viser at gjenoppliving av nyfødte er en livslang læringsprosess som starter i jordmorutdanningen. Et gjenopplivingskurs skreddersydd for jordmorstudenter er beskrevet i avhandlingen. Kurset består av konkrete læringsutbytter og læringsaktiviteter som er utviklet i en samskapingsprosess. Opplæringen bør foregå i en trygg kultur hvor emosjonelle reaksjoner anerkjennes. Jordmors rolle og ansvar bør være i fokus når jordmorstudenter forbereder seg for gjenoppliving av nyfødte barn.