Glenn-Egil Torgersen

Professor
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for pedagogikk
Campus Vestfold (C2-5)
Professor i Pedagogikk. Ph.D. i Psykologi. Arbeider med pedagogikk for Det Uforutsette (DU) og Samhandling Under Risiko (SUR) med betydning for innovative didaktiske prosesser i undervisning, veiledning og oppvekst, samt kognitive og estetiske tilnærminger på læringsprosesser. Kallet medlem i Det Kongelige Norske Videnskabers Selskabs Akademi (DKNVS, gruppe for Psykologi og Pedagogikk; ALL European Academies (ALLEA) - the European Federation of Academies of Sciences and Humanities; Science Advice for Policy by European Academies (SAPEA).

Ansvarsområder

 

  • Pedagogikk for det Det Uforutsette (DU) og Samhandling Under Risiko (SUR), grunnstrukturer i DU, improvisasjon og kriser som fenomen, implikasjoner for pedagogikk/didaktikk, veiledningsteori, pedagogisk innovasjon og kartleggingsmetoder for DU-kompetanse (Unforeseen Methodology, UN-METH). Se også: Teaching the Unknown.
  • Teoridannelse/modellkonstruksjon i pedagogikk (spesielt basert på vitenskapsteoretisk semantisk og verdibasert teorisyn)
  • Beredskapspedagogikk i oppvekst/utdanning/barnevern (BISU), inkl individ- og systemorienterte kriser, implikasjoner for, og utvikling av innovativ læreplanteori/didaktiske relasjonsmodeller for DU-orienterte fenomener/hendelser
  • Undervisning: PhD-emne Pedagogisk kompetanseutvikling og utdanningskvalitet (10sp), tema: Universitets- og høgskolepedagogisk profesjonalitet med vekt på innovasjon
  • Representant USNs førstelektorprogram
  • Veileder:  Masterprogram Profesjonsrettet pedagogikk/GLU/Barnevern/Oppvekst/Utdanningsledelse
  • Veileder: Akademiske opprykk/Opprykkseminarer/Toppstillinger
  • Emneansvarlig: Det Uforutsette og Beredskap (DUB). Emnebeskrivelse/info. Radiointervju om studiet. Reportasje om studiet. Undervisningsglimt
  • Prosjektansvarlig USN/IPED for det NFR-finansierte grunnforskningsprosjektet "Education for the Unforeseen & Innovation" (2021-2024), i samarbeid med NIFU
  • Er du interesssert i "Pedagogikk for Det Uforutsette" (DUPED)? Masteroppgave, PhD, forskningsprosjekt, eller kun en prat? Ta kontakt!

Kompetanse

Hovedtrekk kompetanse:

  • Professorkompetanse i Pedagogikk
  • Dosentkompetanse i Organisasjon og Ledelse/Utdanningsledelse
  • Ph.D. i Psykologi (NTNU)
  • Cand.Polit., Cand.Mag.,hovedfag i Pedagogikk (UiO)
  • Allmennlærer (adjunkt med opprykk/realfag) (HiØ/UiB)
  • PhD-veilederkurs NAFOL (Nasjonal Forskerskole for Lærerutdanning, NTNU/UiB)
  • PhD-veilederkurs/forskningsetikk (UiO, SV-fakultetet) 
  • Bare jobbet i, og opp mot profesjoner/profesjonsutdannninger: Tidligere jobbet i grunnskolen (lærer/klassestyrer, øvingslærer, kommunal pedagogisk veileder), i lærerutdanningen GLU (HiØ) og i høyere offisers- og lederutdanning innen utdanningsledelse og fredspedagogikk (Forsvarets høgskole i Oslo)

Utvalg av pågående forskningsprosjekter (med publisering) - 2020 - :

  • MEETING THE CHALLENGES OF EXISTENTIAL RISKS THROUGH EDUCATIONAL INNOVATION: A PROPOSAL FOR AN EXPANDED CURRICULUM (Scientific Anthology, Routledge). Med Prof. Dr. Herner Saeverot (HVL), international basic research group. Book launch: 24 January 2022 (UN International Day of Education): Program/Register
  • UNFORESEEN METHODOLOGY (UN-METH/ORG) (finjustering av validert skjema, måling av organisasjoners kompetanse for uforutsette hendelser og innovasjon). Inngår i NFR-prosjekt (12 mill) med NIFU (2022-2024)
  • KOMPETANSE FOR DET UFORUTSETTE (blant annet hovedveileder for PhD-stipendiat oblt Marius Herberg ved Forsvarets Høgskole, tilknyttet NTNU Psykologisk institutt)
  • COGNITIVE LOAD (Learning and decision making in complex contexts and crisis, learning outcomes with ICT/Multimodality; Simultaneous information - sound, environmental noise, information in various forms - and significance for cognitive load (CL) and performance/learning effect; Pedagogical/didactical implications (cogntive redardation, working memory, improvisation, facilitation of learning, exercises, scenarios etc) and identification (graspability) of multimodal cognitive processes especially in short-term memory
  • GOTHIC PEDAGOGY: AESTHETICS AND IMPLICATIONS FOR EPISTEMOLOGY AND HIGHER EDUCATION (Bildüng, Cognition and Emotion/Mental Health) IN PEDAGOGICS (with prof Herner Sæverot (HVL) og 1.am. Kristian Firing (NTNU). Also professional connection of my own practice/experience as an (hobby) artist for 50 years (bass guitar) and songwriter  in a number of bands and record releases, mainly within rock/goth as a form of expression (Sacral Disorder on Spotify/Tidal, including former bands as Street Heroes, Darktrail (music video Vevo).The research project is Norway's contribution to ERASMUS + project:  ARTIST-LED LEARNING IN HIGHER EDUCATION (ALL). About 30 researchers from different countries in Europe are included in the ALL project. The participants are mostly academic staff at universities and colleges. The research is funded by ERASMUS + (Project leader: Tatiana Chemi (It), Aalborg University). 
  • NY SAMHANDLINGSTEORI (vitenskapelig antologi)​

Publikasjoner

Siste publikasjoner:

  • Saeverot, H. & Torgersen, G. E. (2022):In: Saeverot, H., Meeting the Challenges of Existential Threats through Educational Innovation: A Proposal for a Global Curriculum. New York & London: Routledge. ISBN 9780367894856). Launched on UN Education Day, 2022.01.24).

    Chapter 1: Theoretical Foundation - outlines for a global curriculum: Turning existential threats into resources.

    Chapter 2: SSE-Based Frame of Reference. Outlines for a Global Curriculum: Turning Existential Threats into Resources.

    Chapter 7: Ideologies, Threats and Sustainability - How can Education and Knowledge of the Unforeseen Help Reduce the Threat Posed by Ideologies? 

  • Torgersen, G.E. & Boe, O. (2021). Are Tools in Multimedia Good for Learning Outcomes? A Study Grounded in Cognitive Load Structures. Frontiers in Psychology, 12 https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.545335

  • Magnussen, L. I., Torgersen, G. E. & Boe, O. (2021). Forbilder og danning i profesjonsutdanningene: Casestudie – Krigsskolen [Role models and Bildüng in the professional educations: Case studie – Military Academy]. Nordic Studies in Education, 41(1), pp. 24–46.

  • Helskog, G. H. og Torgersen, G. E. (2021). Toward a new pedagogy in higher education. HASER Revista Internacional de Filosofía Aplicada 1/2021 pp. 13-35. 

  • Saeverot, S. & Torgersen, G. E. (2020). Time, Individuality, and Interaction: A Case Study. In:Howar, P., Saevi, T. Foran, A. & Biesta, G., Phenomenology and Educational Theory in Conversation. Back to Education Itself. London/New York: Routledge. ISBN 9780367209889.

  • Torgersen, G.E., Firing, K., Steiro, T. (2020). Make the Invisible Enemy Visible: Military Debriefing in the Time of Unforeseen. In Military Psychology Response to Post Pandemic Reconstruction, Rawat, S., Boe, O., Piotrowski, A.  (Eds.).  Rawat Publications: Jaipur, India. ISBN: 978-81-316-1181-4.

  • Torgersen, G. E., Rawat, S., Boe, O. & Andrzej Piotrowski, A. (2020). Integrative Conclusions to Post-Pandemic Reconstruction. In: Military Psychology Response to Post Pandemic Reconstruction, Rawat, S., Boe, O., Piotrowski, A. (Eds.). Rawat Publications: Jaipur, India. ISBN: 978-81-316-1181-4. 

  • Boe, O. & Torgersen, G. E. (2020). Lessons Learnt and Identified: Developing a Solidarity Combat Mindset Against Invisible Enemies. In: Military Psychology Response to Post Pandemic Reconstruction, Rawat, S., Boe, O., Piotrowski, A. (Eds.). Rawat Publications: Jaipur, India. ISBN: 978-81-316-1181-4. 

  • Boe, O., Torgersen, G.-E., & Skoglund, T. H. (2020). Does the Norwegian Police Force Need a Well-Functioning Combat Mindset? Frontiers in Psychology, 11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.01075.

  • Steiro, T. J. & Torgersen, G. E. (2020). Preparedness and Multiagency Collaboration—Lessons Learned from a Case Study in the Norwegian Armed Forces. Sustainability 2020, 12(18), https://doi.org/10.3390/su12187240.

  • Khorram-Manesh, A., Burkle, F. M., Phattharaporniaroen, P., Marzaleh, M. A., Al Sultan, M., Mäntysaar, M., Carlström, E., Goniewicz, K. Santamara, E. David, J, Dobsen, R., Hreckoviski, B., Torgersen, G. E., Mortelmans, L. J., de Jong, M. & Robinson, Y. (2020). Re-evaluating the Military and Civilian Healthcare Systems in Crises through a Dialogue and Study among Practitioners. Military Medicine, MILMED-D-20-00540R2. Oxford Academics: AMSUS, The Society of Federal Health. https://doi.org/10.1093/milmed/usaa364.

  • Torgersen, G. E. & Carlsten, T. C. (2019). Preparing Strategic Military Leaders and Crisis Managers for Differing Degrees of Diversity: A New Strategic Model. I:  Magnussen, L. (2019). Disaster, diversity and emergency preparation. NATO Science for Peace and Security Series. Sub-Series E: Human and Societal Dynamics – Vol. 146. Amsterdam/ Berlin/Washington, DC: IOS Press, (s. 127-147). http://ebooks.iospress.nl/volumearticle/53143.

  • Herberg, M., Torgersen, G.-E. & Rundmo, T. (2019). Competence for the Unforeseen: Social Support and Concurrent Learning as Basic Components of Interaction Under Risk. Frontiers in Communication – Disaster Communication, 4(19). https://doi.org/10.3389/fcomm.2019.00019.

  • Torgersen, G. E. & Carlsten, T. C. (2019).  Preparing Strategic Military Leaders and Crisis Managers for Differing Degrees of Diversity: A New Strategic Model. In: Magnussen, L. I. (Ed.), Disaster, Diversity and Emergency Preparation. NATO Science for Peace and Security Series, 146. Amsterdam, Dordrecht: IOS Press, Springer Science and Business Media in cooperation with NATO Emerging Security Challenges Division. DOI 10.3233/NHSDP190032
  • Herberg, M., Torgersen, G.-E. & Rundmo, T. (2019). Competence for the Unforeseen: Social Support and Concurrent Learning as Basic Components of Interaction Under Risk. Frontiers in Communication – Disaster Communication, 4(19). https://doi.org/10.3389/fcomm.2019.00019
  • Sørensen, J.L., Carlström, E.D., Torgersen, GE. et al. (2019). The Organizer Dilemma: Outcomes from a Collaboration Exercise. International Journal of Disaster Risk Science, 10(2) https://doi.org/10.1007/s13753-019-0220-2
  • Boe, O. & Torgersen, G. E. (2018). Norwegian “Digital Border Defense” and Competence for the Unforeseen: A Grounded Theory Approach. Frontiers in Psychology, 9(555). https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.00555/full
  • Magnussen, L. I., Carlstrøm, E., Sørensen, J. L., Torgersen, G. E., Hagenes, E. F., & Kristiansen, E. (2018). Learning and usefulness stemming from collaboration in a maritime crisis management exercise in Northern Norway. Disaster Prevention and Management: An International Journal, 27(1), 129-140. https://www.emeraldinsight.com/doi/full/10.1108/DPM-06-2017-0131

Scientific anthologies (Launched September 21, 2018 - on the United Nations' International Day of Peace):

Content: How can we as a society prepare ourselves for the unforeseen, the events and threats at the outer reaches of what we have trained for? The authors of Interaction: ‘Samhandling’ Under Risk elucidate new views on emergency management and understanding the unforeseen in society and learning processes by introducing the concept of ‘samhandling’, a Norwegian term that connotes interaction, collaboration, cooperation and coordination in one word. The book challenges traditional perceptions of ‘samhandling’ and new models are introduced with the questions: What are the basic structures of the concept of interaction under risk? How can interaction be created when conditions are unpredictable?

Innhold: Mange alvorlige hendelser kommer uforutsett på etater og aktører. Er det mulig å planlegge, lære og trene på noe som ennå ikke er kjent? «Pedagogikk for det uforutsette» introduserer ny pedagogisk tenkning for å komme det uforutsette i forkjøpet. For å få det til utfordres tradisjonelle kunnskapssyn, didaktiske modeller og erfaringslæring. Boken treffer alle som jobber med kompetanse i makt, utdannings-, krise- og beredskapsorganisasjoner, samt studenter, lærere og forskere i pedagogikk og organisasjonsfag.  

Utvalg Kronikker/reportasjer: