Disputas: Selma Dzemidzic Kristiansen

Selma Dzemidzic Kristiansen disputerer for doktorgraden i doktorgradsprogrammet i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole. Avhandlingen handler om hvordan man kan bruke ansikt-til-ansikt-samspill for å styrke engasjement og sosial inkludering i læringsprosesser.


29 Apr

Praktisk informasjon

  • Dato: 29 april 2024
  • Tid: kl. 10.00 - 15.00
  • Sted: Drammen, Auditorium A5508 og Zoom
  • Last ned kalenderfil
  • Zoom-lenke til digital deltakelse 

    Program 

    Kl. 10.00. Prøveforelesning: Med utgangspunkt i litteratureview og funn i avhandlingen din ber vi deg beskrive et potensielt opplæringsprogram for å utvikle FtFPI for bruk i skolen. Dette skal inkludere lærerens rolle og også ta opp ferdigheter som er nødvendige for elevene. Diskuter både rasjonalet bak dette programmet og hvordan det skiller seg fra CL-programmer. 

    Kl. 12.00. Disputas: Exploring pupils’ face-to-face promotive interaction in co-learning classroom context. The case of Bosnia and Herzegovina

    Bedømmingskomité

    • Førsteopponent: Professor Peter Blatchford, University College London
    • Andreopponent: Professor May Britt Postholm, NTNU
    • Administrator: Professor Janne Madsen, Universitetet i Sørøst-Norge

    Veiledere

    • Hovedveileder: Professor emerita Berit Helene Johnsen, Universitetet i Oslo 
    • Medveileder:  Professor Tony Burner, Universitetet i Sørøst-Norge

    Disputasleder

    Professor og visedekan for forskning ved Fakultet for humaniora og idrettsvitenskap, Tine Sophie Prøitz

Selma Dzemidzic Kristiansen skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har fulgt doktorgradsprogrammet i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitskap

Alle interesserte ønskes velkommen til prøveforelesning og disputas.

Avhandlingens tittel: 

Sammendrag

Denne oppgaven svarer på behovet for sosiodynamiske samhandlingsferdighSelma Dzemidzic Kristianseneter basert på samarbeid, med sikte på å fremme aktivt engasjement i utdanning og sosial inkludering, i tråd med globale utdanningstrender. Ut ifra forskningskonteksten i Bosnia og Hercegovina gir oppgaven innsikt i hvordan elever og lærere fra to grunnskoler oppfatter og bruker ansikt-til-ansikt-fremmende interaksjoner som ressurser for å styrke gjensidig responsivt engasjement og sosial inkludering i samarbeidslæringsprosesser.

Som argumentert i oppgaven, er ansikt-til-ansikt-fremmende interaksjoner avhengige av positive gjensidige avhengighetsforbindelser og engasjement for inkludering, sosialitet og læring sammen, noe som nødvendiggjør sosial responsiv kunnskap.

Mer presist, i utdanningskonteksten i Bosnia og Hercegovina, er det nødvendig å utdype mer kunnskap om ansikt til ansikt-fremmende samhandling og andre elementer av samarbeidslæring basert på samarbeidspedagogikken for å drive samhandling med menneskelig kvalitet og sosiale verdier. Av denne grunn belyser oppgaven det å gjenkjenne og snu oppdagede utfordringer angående mellommenneskelig atferd og støttende kommunikasjon til sosial responsive ressurser for utdanningsbehov og kvalitetsutdanning. Funnene har indikert behovet for ansikt-til-ansikt prososial funksjonell kunnskap og kontinuitet i engasjement på tvers av sosialt responsive praksiser mellom medelever som medarbeidere i den mangfoldige sosiale og læringsmessige virkeligheten i inkluderende klasseromssamfunn. 

Oppgaven trekker frem implikasjonene for klasseromspraksis i undervisning i integrert akademisk og sosial læring ved å styrke ansikt-til-ansikt-fremmende samhandlingsferdigheter for medelever som blir medarbeidere i samarbeidende læringsskoler.

Avhandlingen etterlyser en mer dyptgående nytenkning av kvaliteten på menneskelige og sosiale verdier der medelever engasjerer seg, forholder seg til og sosialt reagerer ansikt til ansikt på kravene fra kvalitetsskoler som medagenter for sosial inkludering i utdanningen i det 21. århundret.