Uttrykket «snitch» har bredt om seg i ungdomskulturen og språkbruken. Å melde fra om urett begått mot deg har blitt til å «snitche» – og den som snitcher kan stå overfor strenge represalier.
Barn og unge som blir stemplet som snitchere opplever å bli utsatt for sosial utestengelse, mobbing, trusler og hatprat. De som opplever dette tier ofte alt i hjel, i frykt for at de voksne vil gjøre alt verre hvis de blander seg inn,
Snitch-kulturen fører blant annet til at lærere ikke blir kjent med konflikter i klassen. I tilfeller der det har skjedd kriminelle handlinger, kan snitch-fenomenet også være til hinder for politiarbeid.
- PODKAST OM SNITCHING: «Snitching» er tema i denne episoden av USN-podkasten «Opp med pæra!» (edu.usn.no)
Løfter ungdomsrøster
Gjennom dette prosjektet vil vi belyse hva ungdom står i, hvordan dette påvirker ungdomskulturen, og vi vil få fram ungdoms egne stemmer. Vi vil desuten belyse hva lærere og andre voksne kan gjøre for å hjelpe.
Målet er blant annet å kunne bedre undervisningskvaliteten i grunnskolelærerutdanningen.
Prosjektet kom i gang da Holtan skole i Horten samlet inn og laget en utstilling av hatmeldinger som ungdommer har sendt til hverandre. Næss fattet interesse for dette og tok kontakt. Det resulterte i et forskningssamarbeid med sosialrådgiver Lilian Martinez Romero og miljøterapeut Anja Carina Birkeland ved Holtan skole.
Sammen har de gjennomført fokusgruppeintervjuer med elever og lærerstudenter for å få innsyn i tematikken.
Forskningsformidling om snitching
- Oppslag i foreningen Les' magasin Faktafyk: Snitch, ass!
- lærerveiledning med konkrete undervisningsforslag om tematikken snitching: Laererveiledning-til-Snitch-ass.pdf (foreningenles.no)
- Kronikk i Aftenposten: «Hvis man har snitcha på noen drugdealere eller noe sånt, da får man kjørt seg ganske hardt»
- Podkast: «Snitching» er tema i denne episoden av «Opp med pæra!» (edu.usn.no)
-
Foredragsserie under Forskningsdagene: Forskere og politi belyste problematikken fra sine ståsteder, før den prisbelønte foredragsholderen Marco Elsafadi avsluttet kvelden med et foredrag om sitt arbeid med ungdom og relasjonsbygging gjennom organisasjonen UNIFY. Se opptak av foredragene her:
«Hvordan påvirker snitching ungdomskulturen og hva kan lærere og foreldre gjøre?» (youtube) ved førstelektor Rakel Rhode Næss
«Jævla snitch! Hvorfor gikk du til politiet?» (youtube.com) ved politibetjent Jonas Andreassen
«Er snitching også dialog?» (youtube) ved foredragsholder Marco Elsafadi
«Å ta de unges virkelighet inn i lærerutdanningen» (youtube) ved førsteamanuensis Toril Aagaard og stipendiat Charlotte Beal
Se opptak av hele arrangementet «Er du snitch er du ferdig» fra Forskningsdagene 2021 her: