Utdanning er et av de viktigste virkemidlene for sunn utvikling og livslang læring. I Palestina lever mange barn under okkupasjon, daglige trusler og vold. Å utvikle systemiske og bærekraftig kompetanse i pedagogikk kan ha stor påvirkning både på lokalt, nasjonalt og internasjonalt i Palestina - så vel som i Norge.
Det overordnede målet med Norpart Palestinaprosjektet er derfor å utvikle pedagogikk gjennom å etablere utdanningsprogrammer, kapasitetsbygging, mobilitet og felles forskning på feltet barnehage og skole (alder 4-11 år) i Palestina og i Norge.
Norpart Palestinaprosjektet (“Developing Pedagogy for Early Childhood Education in Palestine and Norway”) er finansiert av DIKU og består av et samarbeid mellom partnerne Universitetet i Sørøst-Norge, Hebron University og Islamic University of Gaza. Både palestinsk og norsk lærerutdanning har sterkt behov for internasjonal forståelse av pedagogikk i tidlig barndom og for å utvikle kunnskap og ferdigheter som handler om utdanning i konfliktområder. Det er også nødvendig å utvikle bærekraftige utdanningsprogram som ivaretar perspektiver på utvikling i tidlig barndom, pedagogisk ledelse, menneskerettigheter, bærekraftig utvikling så vel som barns psykososiale helse.
Prosjektet vil ha tre satsningsfelt: Utdanning, mobilitet og forskning. Prosjektet har syv arbeidspakker/delprosjekter: 1) Utvikling av en master i pedagogikk på IUG og HU. 2) Akkreditering av masterprogrammer i Palestina 3) Kapasitetsbygging (undervisning, nettverksbygging, lokale og nasjonale nettverk mellom universiteter, myndigheter og organisasjoner), 4) mobilitet til Norge og til Palestina, 5) Erasmus+ utvekslingsavtaler mellom partnere, 6) forskergrupper mellom alle partnere og 7) internasjonal koordinering
Eier av prosjektet er USNs Fakultet for Humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, og styres av Institutt for pedagogikk v/ Cathrine Frogh.