Norpart Palestina – Utvikling av pedagogikk i barnehage og skole i Palestina og Norge

The international coordination team in 2019. Recently added: Mina B. Eriksen, Sesilie Smørholm
Det internasjonale koordineringsteamet i 2019.

Mange barn i Palestina vokser opp under vanskelige kår. I Norpart Palestina-prosjektet utvikler USN og to palestinske universiteter pedagogikk i for barnehage og skole i alderen 4-11 år.

 

 

Utdanning er et av de viktigste virkemidlene for sunn utvikling og livslang læring. I Palestina lever mange barn under okkupasjon, daglige trusler og vold. Å utvikle systemiske og bærekraftig kompetanse i pedagogikk kan ha stor påvirkning både på lokalt, nasjonalt og internasjonalt i Palestina - så vel som i Norge. 

Det overordnede målet med Norpart Palestinaprosjektet er derfor å utvikle pedagogikk gjennom å etablere utdanningsprogrammer, kapasitetsbygging, mobilitet og felles forskning på feltet barnehage og skole (alder 4-11 år) i Palestina og i Norge. 

Norpart Palestinaprosjektet (“Developing Pedagogy for Early Childhood Education in Palestine and Norway”) er finansiert av DIKU og består av et samarbeid mellom partnerne Universitetet i Sørøst-Norge, Hebron University og Islamic University of Gaza. Både palestinsk og norsk lærerutdanning har sterkt behov for internasjonal forståelse av pedagogikk i tidlig barndom og for å utvikle kunnskap og ferdigheter som handler om utdanning i konfliktområder. Det er også nødvendig å utvikle bærekraftige utdanningsprogram som ivaretar perspektiver på utvikling i tidlig barndom, pedagogisk ledelse, menneskerettigheter, bærekraftig utvikling så vel som barns psykososiale helse. 


Prosjektet vil ha tre satsningsfelt: Utdanning, mobilitet og forskning. Prosjektet har syv arbeidspakker/delprosjekter: 1) Utvikling av en master i pedagogikk på IUG og HU. 2) Akkreditering av masterprogrammer i Palestina 3) Kapasitetsbygging (undervisning, nettverksbygging, lokale og nasjonale nettverk mellom universiteter, myndigheter og organisasjoner), 4) mobilitet til Norge og til Palestina, 5) Erasmus+ utvekslingsavtaler mellom partnere, 6) forskergrupper mellom alle partnere og 7) internasjonal koordinering

Eier av prosjektet er USNs Fakultet for Humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap, og styres av Institutt for pedagogikk v/ Cathrine Frogh.

Det internasjonale koordineringsteamet

Hovedkoordinering

Hovedkoordinator for Norpart Palestina er PhD Ingrid Reite Christensen sammen med Dr. Nazmi Al-Masri fra Islamic University of Gaza og Dr. Sami Adwan fr Hebron University.

USNs koordineringsteam består av PhD Sesilie Smørholm og Mina Boldermo Eriksen og prof. Anne-Trine Kjørholt

Det internasjonale koordineringsteamet består av Dr. Ibrahim Al-Astal, Dr. Sanaa Abou-Dagga (koordinator av den nye masteren på Islamic University of Gaza), Dr. Manal Abu-Monshar (koordinator av den nye masteren på Hebron University), Sharehan Masri (Gaza).

Øvrige teammedlemmer:

Dr. Kamal Makhamreh (Hebron), Dr. Hatem Abdeen (Hebron), Dr. Ibrahim Masri (Hebron), Dr. Mohammed Ajwa (Hebron), Dr. Somaya Sayma (Gaza), Dr. Basel El Khodary (Gaza), Shawqi Raji (Hebron), Karin Hognestad (USN), Mona Nicolaysen (USN), Marie Skeie (USN).

 

Prosjektet har tett samarbeid med Senter for Senter for barnehageforskning, utvikling og innovasjon – SEBUTI

 

Prosjektet har tre aktive forskergrupper: 

Inclusive education and psychosocial support

Dr. Ingrid Christensen, Dr. Basel El-Khodary, Dr. SAnaa Aboudagga, Dr. Shawqi Raji and Susan Lyden, and Ibrahim Al Masri and Mohammad A.M. Ajwa.

 

Kindergarten leadership

Dr. Karin Hognestad, Dr. Marit Bøe, Dr. Sami Adwan, Dr. Somaya M. Sayma

 

Didactics and curriculum innovation

Mona Nicolaysen, Marie Skeie, Anders Davidsen, Dr. Ibrahim Al-Astal, Manal Abu-Monshar