Forskningstimen: «Den største skrekken er når et barn ikke puster»

Linda Wike Ljungblad holder en dukke til bruk i simulering

Når et nyfødt barn ikke puster, må jordmor handle raskt. Linda Wike Ljungblads doktorgradsavhandling om å forberede jordmorstudenter for gjenoppliving av nyfødte barn er tema for Forskningstimen i mai.


03 May

Praktisk informasjon

  • Dato: 3 mai 2024
  • Tid: kl. 10.00 - 11.00
  • Sted: Vestfold, Biblioteket
  • Last ned kalenderfil
  •  

    Sendingen starter kl. 10. Følg med i videoruten nederst på siden.

«Den største skrekken er å stå med et nyfødt barn som ikke puster etter fødsel.»

Dette er uttalt av jordmødre i doktorgradsarbeidet til Linda Wike Ljungblad, og det er derfor viktig at jordmorstudenter lærer seg å håndtere slike uforutsette situasjoner på jordmorutdanningen.

Leder av forskergruppen Senter for kvinne-, familie- og barns helse ved USN, professor Mirjam Lukasse, vil i forskningstimen 3. mai diskutere dette temaet med sin kollega i samme forskningssenter, førsteamanuensis Linda Wike Ljungblad.

Mellom 4 og 10% av alle nyfødte barn trenger hjelp til å komme i gang med å puste etter fødsel. Jordmor opplever slike situasjoner ofte som «lyn fra klar himmel». Rett etter fødsel står tiden på spill og flere oppgaver utføres samtidig. I slike uforutsette hendelser er det jordmors ansvar å identifisere behovet for gjenoppliving, og disse situasjoner oppleves som utfordrende og komplekse.

Resultatene av intervjuer og workshops med jordmødre og jordmorstudenter viser at gjenoppliving av nyfødte er en livslang læringsprosess som starter i jordmorutdanningen. Opplæringen bør foregå i en trygg kultur hvor emosjonelle reaksjoner anerkjennes. Jordmors rolle og ansvar bør være i fokus når jordmorstudenter forbereder seg for gjenoppliving av nyfødte barn.

Fordi gjenoppliving av nyfødte barn skjer hyppigere i lav-ressurs land, er det interessant å lære av hverandre både på kryss av landegrenser, men også mellom ulike profesjoner. Christina Furskog-Risa ved Universitetet i Stavanger har fått midler fra Lærdal Foundation til å starte implementeringsarbeid i et samarbeidsprosjekt med jordmorutdanningen ved USN. I Forskningstimen kommer Lukasse og Ljungblad til å diskutere hvordan denne forskningen kan deles, og også hvordan modellen «stimulate, ventilate, collaborate» kan benyttes på ulike steder i verden.

USN Senter for kvinne-, familie-, og barns helse ønsker velkommen til Forskningstimen. Flere fra forskningsgruppa vil også være til stede på campus Vestfold, og også jordmorstudenter.

Vi spanderer lunsj i etterkant av Forskningstimen. Meld deg på om du ønsker å delta fysisk slik at vi har oversikt over hvor mange som blir med på lunsj.

Meld deg på lunsj i Vestfold her

Se Forskningstimen digitalt her: