Ansvarsområder
- Arbeidspakkeleder i Nettverksråd for barn (NEBA). Et samarbeidsprosjekt med Porsgrunn og Bamble kommuner, og BUF-direktoratet.
- Veileder i Dekomp i Grenlandsskolene (usn.no)
- Veileder i Dekomp i Kongsbergregionen (usn.no)
- Veileder skoleledere og lærere i skoler
- Underviser og veileder i pedagogikk og elevkunnskap (PEL) master grunnskolelærerutdanningen 1-7 og 5-10.
- Veileder i masterprogrammene utdanningsledelse, pedagogiske ressurser, rådgivning og innovasjon
Kompetanse
#professional development in communities of practice #profesjonsfellesskap og skoleutvikling #profesjonsutvikling #triangulert analysemodell #forskningsorientert skoleutvikling #appreciative inquiry
CV
Publikasjoner
Lie, A.L.K. (2024). Hva står på spill? Om veiledning i lokal skoleutvikling. In press. Cappelen Damm
Lie, A.L.K. (2023, 1. desember). Lærerfravær er avviket vi ikke registrerer. Kronikk. Aftenposten
Lie, A. L. K. (2023, 30. april). Teknologien løper fra jussen i skolen. Barnas personopplysninger selges til høystbydende. Forskersonen
Lie, A.L.K. (2023, 2. april). Norsk skole er blitt en slags "fri bar". Kronikk. Norsk skole er blitt en slags «fri bar». Tilgang til en hel generasjons digitale identitet blir servert gratis. (Aftenposten.no)
Støren, K. & Lie, A.L.K. (2023). To reflect on practice in School Development. I Guro Hansen Helskog & Michael Weiss. Reflective practice in Higher Education. Fagfellevurdert, nivå 2. LIT Verlag
Lie, A.L.K. (2022). Triangulert analysemodell - en modell for systematisk kvalitetsutviklingsarbeid i skoler. Fagfellevurdert. Psykologi i kommunen 2/2022
Lie, A.L.K. (2022). Elevene bak tallene – Triangulert analysemodell: veiledningshefte for skolebasert vurdering og kompetanseutvikling i Grenlandsskolene 2022-2023. Universitetet i Sørøst-Norge: USN Open Archive. ISBN: 978-82-7206-701-3
Thomas, P; Alhassan, A.R.K and Lie, A.L.K. (2020). Bunad, minorities and belonging. Refracting belonging through the Norwegian national costume. National Identities: Critical Inquiry into Nationhood, Politics & Culture. Taylor & Francis.
Lie, A.L.K. (2020). Elevene bak tallene - Triangulert analysemodell. En håndbok for dybdelæring i profesjonsfellesskap i Skien kommune. Universitetet i Sørøst-Norge: USN Open Archive. ISBN: 978-82-7860-453-3
Lie, A.L.K. (2020). Verdiløftet skoleutvikling i folkehøgskoler. Et veiledningshefte for ledere i folkehøgskoler. Universitetet i Sørøst-Norge: USN Open Arcive. ISBN: 978-82-7860-426-7
Olsen, K. R. & Lie, A.L.K. (2020). Lærere i kombinasjonsstillinger - praksisnær teori eller teorinær praksis? Universitetet i Sørøst-Norge: USN Open Archive. ISBN: 978-82-7860-397-0
Lie, A.L.K. (2019). Elevene bak tallene - triangulert analysearbeid i lys av vurderingspraksis. Underveisrapport for Midt - Telemark. Universitetet i Sørøst-Norge: USN Open Arcive. ISBN: 978-82-7860-366-6
Lie, A.L.K. (2019). Elevene bak tallene - dybdelæring i profesjonsfellesskap. En håndbok for lærere i Kragerø kommune. Universitetet i Sørøst-Norge: USN Open Archive. ISBN: 978-82-7860-365-9
Lie, A.L.K. (2019). Elevene bak tallene - triangulert analysearbeid. En rapport fra forprosjektet 2018 i Grenland+. Universitetet i Sørøst-Norge: USN Open Archive. ISBN: 978-82-7860-364-2
Lie, A.K.L. (2019). Profesjonsveiledning for sykepleiere. Universitetet i Sørøst-Norge: Open Archive. ISBN: 978-82-7860-367-3.
Lie, A.L.K. & Knudsen, L.H. (2019). Elevene bak tallene - triangulert analysearbeid i Grenland+. Artikkel i tidsskrift. Oslo: Skolelederen nr. 2/2019
Lie, A.L.K. (2016). Mentaliserende veiledning i folkehøgskoler. En håndbok for mentorer i folkehøgskoler. Universitetet i Sørøst-Norge: USN Open Archive. ISBN: 978-82-7860-367-3
Lie, A.L.K. & Høiby, E. (2016). Lesson Study for bedre læring i Drammensskolen. Oslo: Bedre Skole nr. 2/16.
Asplin, A. C. H. & Lie, A.L.K., (2015). Overganger i utdanningsløpet. I: Høihilder, E.K.(red.) & Gulbrandsen, O.A. (red.). Pedagogikk og elevkunnskap i grunnskolelærerutdanningen. PEL i GLU. Oslo: Gyldendal akademisk
Hauger, B. , Mæland, I. & Lie, A.L.K (red.)(2008). Metodeboka Anerkjennende elevsamtaler - metoder for reell elevmedvirkning i arbeidet med karriereplanlegging og forebygging fra frafall i opplæringen. Tønsberg: Sareptas as. ISBN: 978-82-8180-003-8
Hauger, B & Lie, A.L.K (2009). Anerkjennende elevsamtaler, å forebygge frafall i videregående opplæring. Oslo: Bedre Skole nr. 3/2009
Hauger, B. & Lie, A.L.K. (2010). Anerkjennende elevsamtaler. Oslo: Utdanningsnytt nr. 9/2010
Lie, A.L.K. (2010). Veileder for etterutdanning i tverrfaglig psykososialt arbeid for barn og unge i konflikt. Tønsberg: Sareptas as
Lie, A.L.K. (2017). Mønster og handlinger du skal se etter for å avdekke seksuelle overgrep i skolen. Oslo: Bedre Skole nr. 2/2017
Lie, A.L.K., Andreassen, G. & Benjaminsen, G.E. & (2012). Å trene en anerkjennende læringskultur i skolen. Oslo: Bedre skole nr. 4/2012
Lie, A.L.K (2009). Mindfulness – å trene din tanke. Tønsberg: Sareptas as. ISBN 978-82-998093-0-6
Lie, A.L.K. (2009). Tankeuniverset - en artikkelserie om å trene din tanke. Oslo: Zoom
Lie, A.L.K. (2009). Leksehjelper`n - en artikkelserie med triks for lekser. Oslo: Zoom
Lie, A. K. L. (2010). Veiledningshefte for skoleledere i Asker kommune. Hvordan gjennomføre anerkjennende nærmiljøkonferanser. Tønsberg: Sareptas as
Lie, A.K.L. (2009). Arbeidshefte for dialogkonferanse for psykisk helse i Skien. Utarbeidet på oppdrag av Skien kommune
Lie, A.K.L. (2010). Arbeidshefte for dialogkonferanse for psykisk helse i Skien. Utarbeidet på oppdrag av Skien kommune