Ansvarsområder
PPU: Programkoordinator for PPU på studiestad Notodden og koordinerer leiarteamet for PPU ved universitetet.
Internasjonalisering: Koordinator for det nordiske lærarutdannarnettverket SPICA med fokus på berekraft, mangfald og aktivt medborgarskap. Ansvar for søknader, budsjett og årleg rapportering til Nordplus. Koordinator for det internasjonale JOIN-prosjektet.
Kompetanse
Forskingsområde:
Kompetanse for mangfold, kvalitative metodar, samfunnsfagdidaktikk, læringsstrategiar, stilasbygging, internasjonalisering.
Nettverk:
- Nordisk nettverk: Spica (koordinator)
- Internasjonalt nettverk: JOIN (koordinator)
- Forskargruppe: Kvalitative metoder i profesjonell praksis, USN (medlem)
- Forskargruppe: Menneskerettigheter, medborgerskap og mangfold, USN (medlem)
- Najonal nettverk for samfunnsfagdidaktikk (deltakar)
- Forskernettverket: Teacher Education for Equity and Sustainability Network (deltakar)
Publikasjoner
Aamaas, Å., Duesund, K. & Nodeland, T.S. (2019). Outcomes from international teaching placements – what’s in it for the receiving side? A case of Norwegian preservice teachers in Indian schools. Asia-Pacific Journal of Teacher Education. DOI:10.1080/1359866X.2019.1680954
Aamaas, Å., Duesund, K. & Lauritzen, S.M. (2019). Placements abroad and scaffolding structures. Studies in Higher Education, 44:3, 539-553, DOI: 10.1080/03075079.2017.1387106
Aamaas, Å. & Nodeland, T.S. (2018). Local and global challenges in a Nordic context: working with teacher students in the Spica network. Research in Action, 4, p. 59-65. Available for downloading.
Burner, T.,Nodeland, T.S. & Aamaas, Å. (2018). Critical perspectives on perceptions and practices of diversity in education. I Nordic Journal of Comparative and International Education.
Davidsen, A. & Aamaas, Å. (2017). Mysterier som læringsstrategi i lærerutdanning – en casestudie ved Høgskolen i Sørøst-Norge. I Metode mellom forskning og læring. Refleksjon i praksis.
Aamaas, Å. & Duesund, K. (2016). Lærarutdanning i ei tid prega av mangfald. I: Mangfold i skolen: fra politisk vilje til flerkulturell virkelighet?
Duesund, K., & Aamaas, Å. (2014). Det fleirkulturelle perspektivet i lærarutdanningane. Prismet, 65(3), s. 145-158.
Aamaas, Å. & Grimsby, L.K. (2012). Resilience and rural livelihoods. I: Resilience and Unemployment. LIT Verlag, s. 151-162
Aamaas, Å., Keenan, W. J. F., Sedmak, C. & Zijden, L. (2012). Resilience and unemployment: An Introduction. I Resilience and Unemployment. LIT Verlag, s. 7-18