Eiri Elvestad

Professor/Visedekan for FoUi og PhD
USN Handelshøyskolen
Campus Vestfold (C3-84)
Eiri Elvestad er professor i sosiologi og visedekan for forskning ved Handelshøyskolen.

Ansvarsområder

  • Visedekan for FoUi og Phd 
  • Forskningsinteresser; Politisk kommunikasjon, lokale medier og lokaldemokrati, nyhetsmediebruk, kultur- og mediebruk, kjønn i media, sosiale medier, barn og unge i en digital medieverden, digitalt foreldreskap.

CV

Eiri Elvestad er professor i sosiologi med spesialisering i mediesosiologi. Hun har siden januar 2023 vært visedekan for forskning ved Handelshøyskolen. I perioden 2019-2022 var hun instituttleder ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo. Tidligere har hun arbeidet ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU (hvor hun tok sin doktorgrad i sosiologi i 2008). I 2014-15 var hun gjesteforsker ved UC Berkeley i California, USA. Elvestad har erfaring som medlem i flere styrer og har hatt en rekke verv. Blant annet sitter hun styremedlem i Jobbintro (Horten), og har vært ekstern representant i styret ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap (NTNU), medlem i Kringkastingsrådet (NRK) og leder i Norsk medieforskerlag. Elvestad har skrevet bøker, bokkapitler og en rekke vitenskapelige fagfellevurderte artikler i norske og internasjonale tidsskrifter. Hennes siste bok heter Misunderstanding News Audiences. Seven Myths of the Social Media Era, (Routledge, 2018) og er skrevet sammen med Angela Phillips ved Goldsmiths University, London.

Elvestad er medlem i Senter for studie av politisk kommunikasjon og i det norske teamet av EU Kids Online.

Publikasjoner i Cristin