Ansvarsområder
· Fagteamkoordinator for fagteam i veiledning ved IPED
· Driver følgeforskning for samarbeidsprosjekter mellom USN og Vestfold- og Telemark fylkeskommune
· Ny som lærer: Oppfølging av kommuners ordninger med veiledning av nyutdannede lærere
· Emneansvarlig for videreutdanninger i veiledning
Kompetanse
UTDANNING
Master i pedagogikk med vekt på didaktikk og ledelse (Høgskolen i Telemark, 2014)
Tverrfaglig veiledning (Høgskolen i Telemark, 2009)
Praktisk veiledning (Høgskolen i Telemark, 2005)
Praktisk pedagogisk utdanning (PPU) (Høgskolen i Telemark, 2002)
GRADEN CAND.PHILOLOGIAE 1997:
Hovedfag i kristendom (Menighetsfakultetet, 1997)
Grunnfag i engelsk (Universitetet i Oslo, 1993)
Grunnfag i musikk (Universitetet i Oslo, 1987)
Examen philosophicum (Universitetet i Oslo, 1986)
ANNEN FORSKERERFARING
· Forskningsprosjektet «Læreres profesjonsutrykk» 2017 -2019. Rolle som medforsker.
· Forskningsprosjektet «Ungdom, gjennomføring og skolearbeid i
Telemark» 2014-2017. Rolle som medforsker.
Medlem av forskergruppene «Oppvekst og utdanning» og «ViPu»
CV
Veiledningsoppdrag
· Veileder for nyutdannede lærere i Skien (2004-2012)
· Veileder for telefonvakter ved Mental Helse (2006-2007)
· Veileder for personalet ved Villa Aktiv, (2011-2016)
Lektor ved Menstad ungdomsskole, Skien (1997-2013)
Undervisning
· Musikk, engelsk, RLE, valgfaget Drama
Funksjoner:
· Kontaktlærer
· Teamleder i 3 år
· Sosiallærer i 6 år, medlem i TPO-gruppen
· Prosjektleder for skolens 50års feiring
· Ansvarlig for skolen Psykisk Helse – dager
· Seksjonsleder i RLE
Utviklingsarbeid:
· Utarbeidet lokal læreplan i KRL for ungdomstrinnet i Skien kommune
· Utviklet og drev valgfaget «Drama og teater», 2002-2005
· Skoleutviklingsarbeid knyttet til teamlederfunksjonen
Publikasjoner
Wikstøl, E.A., Krogen, T.D. & Schøien, K.S. (2020). Om loggskriving, bruk av stillhet og systematisk arbeid med fagtekst i et veiledningsstudium. Rapport. Universitetet i Sørøst-Norge: Skriftserien (40). USN Open Archive.
Wikstøl, E.A. (2018). Åpen dør. Arbeid med grunnleggende ferdigheter i videregående skole. Sluttrapport. Universitet i Sørøst-Norge: Skriftserien (nr.9). USN Open Archive.
Wikstøl, E. A. & Schøien, K. S. (2017). På hvilken måte kan veiledning som metode bidra til utvikling av en forskende tilnærming til egen praksis? Paper presentation at Nordic Guidance Conference, 15.-16.03. Drammen, Norway.
Schøien, K. S., Hegna, H., Sannes, A. & Wikstøl, E. A. (2017). Colleague mentoring for Assistant Professors. Paper presentation at The 45th Congress of the Nordic Educational Research Association – NERA, 23.-25.03. Copenhagen, Denmark.
Wikstøl, E.A. (2014). Å ikke gå seg blind i egen tanke. En kvalitativ studie av systematisk veiledning av personale i barnehage. Notodden: Høgskolen i Telemark. Masteroppgave.
Wikstøl, E. A. (1997). Kropp, mat og kristentro. En kvalitativ studie av spiseforstyrrelser i kristne miljøer. Oslo: Menighetsfakultetet. Hovedfagsoppgave.