Ansvarsområder
- Programansvarlig for ph.d. program i humaniora, kultur- og utdanningsvitenskap (fra august 2024)
- Leder av ph.d. utvalget doktorgradsprogram i kulturstudier (2021-2022 og 2023-2024)
- Leder av forskergruppen Flerspråklighet, læring og utvikling (FLU)
- Leder av Nordplus-nettverket AtoMS (Approaches to Multilingualism in School) (2021-2024)
- Veileder for doktorgradsstipendiat Anita Biringvad
- Underviser i Fagdidaktikk engelsk og fremmedspråk (PPUFRE1, 2 og 3) og Understanding the Role of Language: Diversity, Communication, and Interpretation (PhD-kurs)
- Veiledning og undervisning
- Aktuelle prosjekter:
- AtoMS (Approaches to Multilingualism in School) (Forskergruppen FLU; USN)
- Learning With the Land (LWL), internasjonalt prosjekt finansiert av Research Council of Canada; prosjektmedlem (fra 2022)
- Plurilingual Education – Minority and Majority Students' Language Awareness across Educational Levels, Danmarks Frie Forskningsfond; international advisory board member
- CLIL in Languages Other Than English – Successful Transitions across EducationalStages, European Centre for Modern Languages, Europarådet; associate partner
Kompetanse
- Forskning og undervisning innen språklæring, språkdidaktikk (engelsk og fremmedspråk), flerspråklighet og språkpolitikk
- Dr. phil. i fransk lingvistikk (leksikalsk semantikk)
- Undervisning i videregående opplæring og på høgskole-/universitetsnivå
- Nasjonal ekspert for språkpolitikk i Europarådet (CoE), Strasbourg) (- 2011) og prosjektdeltaker ved flere prosjekt v/European Centre for Modern Languages (ECML), Graz
- Internasjonalt utviklings- og forskningssamarbeid
Publikasjoner
Speitz, H., & Myklevold, G.-A. (2022). The subject of English in LK20: A catalyst for multilingual and intercultural competence? I: M. Dypedahl (red.), Moving English language teaching forward (kap. 13, s. 295–310). Cappelen Damm Akademisk. https://doi.org/10.23865/noasp.166.ch13 License: CC BY-NC-ND 4.0
Myklevold, G.-A., & Speitz, H. (2021). Multilingualism in curriculum reform (LK20) and teachers’ perceptions: Mind the gap? Nordic Journal of Language Teaching and Learning (NJLTL), 9(2). https://doi.org/10.46364/njltl.v9i2.947
Speitz, H. (2020) Nasjonale læreplaner og internasjonale perspektiver. I: C. Bjørke og Å. Haukås (red.) Fremmedspråksdidaktikk. 3.utgave. Cappelen Damm. Oslo.
Haukås, Å. & Speitz, H. (2020) Flerspråklighet og språkfagene i skolen». I: C. Bjørke og Å. Haukås (red.) Fremmedspråksdidaktikk. 3.utgave. Cappelen Damm. Oslo.
Speitz, H. (2020) National Curricula and International Perspectives. I: Ch. Carlsen, M. Dypedahl og Sarah Hoem Iversen (red.) Teaching and Learning English. 2. utgave. Cappelen Damm. Oslo.
Haukås, Å. & Speitz, H. (2020) Plurilingual Learning and Teaching. I: Ch. Carlsen, M. Dypedahl og Sarah Hoem Iversen (red.) Teaching and Learning English. 2. utgave. Cappelen Damm. Oslo.
Hegna, J. & Speitz, H. (2020) PPU-studenters oppfatninger om elevenes flerspråklighet som ressurs i alle fag. I: Norsk Pedagogisk Tidsskrift 1/2020, s. 18-29. Universitetsforlaget. DOI: https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2020-01-03
Daryai-Hansen, P., Lindemann, B. & Speitz, H. (2019) Mehrsprachigkeitsdidaktik im frühen DaF-Unterricht in Dänemark und Norwegen – Lehrer- und Schülerperspektiven, i: GFL (German as a Foreign Language) 1/2019 - ISSN 1470-9570, s. 45-71
Speitz, H. (2018) Nasjonale læreplaner og internasjonale perspektiver. I: C. Bjørke, M. Dypedahl, Å. Haukås (eds.) Fremmedspråkdidaktikk. Cappelen Damm. Oslo.
Haukås, Å. & Speitz, H. (2018) Flerspråklighet og språkfagene i skolen». I: C. Bjørke, M. Dypedahl, Å. Haukås (eds.) Fremmedspråkdidaktikk. Cappelen Damm. Oslo.
Speitz, H. (2018) National Curricula and International Perspectives. I: H. Bøhn, M. Dypedahl, G.A. Myklevold (eds.) Teaching and Learning English. Cappelen Damm. Oslo.
Haukås, Å. & Speitz, H. (2018) Plurilingual Learning and Teaching. I: H. Bøhn, M. Dypedahl, G.A. Myklevold (eds.) Teaching and Learning English. Cappelen Damm. Oslo.
Speitz, Heike (2015) Fremmedspråk på barnetrinnet. I: Communicare 2015, p. 9-12
(http://fremmedspraksenteret.no/neted/services/file/?hash=ccfff74d7c211d24d795122d06b84035 , nedlastet 8.1.2016) (an article on foreign language teaching/LOTE on primary level)
Speitz, Heike (2012) Experiences with an earlier start to modern foreign languages other than English in Norway. I: The Young Language Learner. Research-based Insights into Teaching and Learning. Hasselgreen, A., I. Drew og B. Sørheim (red.), p. 11-22. Fagbokforlaget. Oslo.