Ansvarsområder
Pågående faglig aktivitet 2023/24:
Instituttnestleder, veileder masterstudenter innen spesialpedagogikk og grunnskolelærerutdanninge, emneansvar og underviser spesialpedagogikk
Medlem integrerings- og inkluderingsutvalget USN
Tidligere prosjekt / faglig ledelse
- Koordinator Fou-oppgave Grunnskolelærerutdanning
- Prosjektleder forskningsprosjektet "Aksjoner og refleksjoner i profesjonsutdanning - ARP"
- Fagutviklingsprosjektet Profesjonsfaglig digital kompetanse i spesialpedagogisk arbeid.
Undervisningsoppgaver 2021 / 2022
- Spesialpedagogikk fordypning
- Grunnskolelærerutdanning
- Masteremne - pedagogikk som fag og vitenskap
- Vit.met i MGLU utdanningen
Veiledningsoppgaver 2021 / 2022
- Masteroppgaver i pedagogikk /spesialpedagogikk
- Masteroppgaver i profesjonsrettet pedagogikk - grunnskolelærerutdanning
- Masteroppgaver i begynneropplæring - grunnskolelærerutdanning
Kompetanse
Phd - pedagogikk "De yngste flerspråklige barna - språkbruk hjemme og i barnehagen"
Cand Paed Spec (embetseksamen i spesialpedagogikk)
Barnehagelærer, videreutdanning i veiledning, spesialpedagogikk og organisasjon/ledelse.
CV
2023 - d.d Universitetet i Sørøst-Norge. Nestleder institutt for pedagogikk
2016 - 2023 Universitetet i Sørøst-Norge. Universitetslektor i pedagogikk / phd kandidat
2014 - 2016 Høgskolen i Buskerud og Vestfold. Høgskolelektor i pedagogikk / phd kandidat
2008 – 2014. Høgskolen i Buskerud Dekan fakultet for lærerutdanning
1999–2008 Høgskolen i Telemark Høgskolelektor i pedagogikk
1993–1999 Drammen Kommune Styrer Fjellhagen barnehage
1989–1993 Drammen Kommune Avdelingsleder Småbarnsavdeling 0-3 år
Annet:
2011 - 2012: Medlem Rammeplanutvalg for revidert førskolelærerutdanning (Barnehagelærerutdanning)
2008 -2010: Nestleder styret Drammen kommunale barnehager KF
Publikasjoner
Vitenskapelige publikasjoner og rapporter:
Lindquist. (2024). De yngste flerspråklige barna: Språkbruk hjemme og i barnehagen. University of South-Eastern Norway. https://hdl.handle.net/11250/3122314
Lindquist, H. (2022). Språkmangfold i familier og ulike flerspråklige praksiser i barns hjem. I M. Bjerklund & V. Nassira Essahli (Red.), Familiemangfold og profesjonsutøvelse i barnehagen. Universitetsforlaget.
Lindquist, H. & Moxnes, A. R. (2021). Abduksjon og improvisasjon i forskning. Om møter med de yngste barna i barnehage og forskningsprosesser. I Ø. Elle & M. R. Nyhus (Red.), Kunstmøter og estetiske prosesser med de yngste barna (0-3år) (s. 101 - 121). Fagbokforlaget
Lindquist, H. (2019). Språkpedagogisk arbeid og de yngste flerspråklige barna. Norsk pedagogisk tidsskrift. (103)1-2 doi: 10.18261
Lindquist, H. & Garman, N.G. (2019). Toddlers and Their Translingual Practicing Homes. International Journal of Multilingualism. DOI: 10.1080/1490718.2019.1604712
Lindquist, Hein (2018) Barnehageansattes språkpraksis med flerspråklige 1–3-åringer. NOA norsk som andrespråk. Oslo: Novus Forlag vol 34 (1-2) side 10-40. http://ojs.novus.no/index.php/NOA/article/view/1557/1541
Osler, A. H., & Lindquist, H. (2018). Rase og etnisitet, to begreper vi må snakke mer om. Norsk pedagogisk tidsskrift, vol 1 side 26 - 38. https://www.idunn.no/npt/2018/01/rase_og_etnisitet_to_begreper_vimaa_snakke_mer_om
Lindquist, H. (2016). Minoriteter i barnehage og skole. Begrepsbruk i endring. I S. Laugerud, M. E. Moskvil, & E. Maagerø (Eds.), Flerkulturelt verskted. Ulike tilnærminger til kompetanse for mangfold. Kristiansand: Portal Forlag.
Lindquist, H., & Osler, A. H. (2015). Navigating race and ethnicity in research: reflections on working with Norwegian schools. Race Equality Teaching.
Lindquist, H. (2014). Forord. I Madsen J, Biseth H “Må vi snakke om det” Oslo: Universitetsforl..
Jenssen, L. L., & Lindquist, H. (2013). Bruk av lese- og skrivemetode i grunnskolen: lydfargemetoden (978-82-8261-019-3). Drammen, Hønefoss, Kongsberg:
Palm, K., & Lindquist, H. (2009). Læring i en flerspråklig skole : Tospråklig opplæring på barnetrinnet - et eksempel på en organiseringsmodell Minoritetselever i majoritetsskoler. Kartlegging, enkeltvedtak og orgnanisering (9788272063015). http://hdl.handle.net/2282/860
Palm, K., & Lindquist, H. (2006). Organiseringen av opplæringen for språklige minoriteter i grunnskolen tiltak og begrunnelser. Norsk tidsskrift for migrasjonsforskning, 7(1), 54-68.
Huseby, R., & Lindquist, H. (2004). Forsøk med inntak av søkere direkte fra yrkesfaglig studieretning elektrofag til 3-årig ingeniørutdanning uten forkursved Høgskolen i Telemark.
Lindquist, H., Thorbergsen, E., Strømmen, K., & Hansson, E. (2003). Kunnskapens tre har røtter... Praksisfortellinger fra barnehagen.
Davidsen, A., & Lindquist, H. (2003). En vurdering av fagpraksis i samfunnsfag på allmennlærerutdanningen 2003: HiT.
Lindquist, H. (1998). Lekespråket til L1 og L2 barn i barnehagen: en studie av barnehagebarn med norsk som første- og andrespråk i samlek med barn eller voksne. Oslo: Universitetet.
Konferansepresentasjoner:
Lindquist, H & Garmann N.G. (2019 mai)Translingual practice in families with toddlers. Paper presentert på internasjonal konferanse: Multilingual Childhoods i Hamar, Norway, May 15-16 2019
Lindquist, H (2018 november) Læreres samtaler i klasserom med nyankomne minoritetsspråklige elever i videregående opplæring. Paper NOA-konferansen 2018: Livslang utdanning og læring, Universitetet i Oslo 11. og 12. november 2018.
Lindquist, H. (2018 mai). En komparativ analyse av språkarbeid i danske og norske barnehager. Paper presented at the CEDIF- forskerseminar, København, Seminar 2. og 3. mai.
Lindquist, H. (2017 mai ). Flerspråklige barnehagebarn. Styrere og pedagogiske lederes prioriteringer - hva vektlegges. Paper presented at the CEDIF - forskerseminar, Roskilde. Seminar
Lindquist, H. (2017 august). Flerspråklige barn i barnehagealder. Oppstartskonferanse Kompetanse for mangfold, Tønsberg. Gjesteforelesning
Lindquist, H. (2016). Multilingual parents' perspectives on their toddler's linguisic upbringing. Paper presented at the The 4th NAFOL conference, Kristiansand. Konferanse
Lindquist, H. (2016). Multilingual toddlers at home and in kindergarten. Paper presented at the The XIVth Nordic Symposium on Child Language 2016, Holmekollen Park Hotell. Konferanse
Lindquist, H. (2016). Lek med språk fra 0 - 100: Flerspråklig lekenhet i et livsløpsperspektiv. Paper presented at the Kompetanse for mangfold i Buskerud, Drammen. Konferanse
Lindquist, H. (2016). Flerspråklige smårollinger hjemme og i barnehagen. Paper presented at the Kompetanse for Mangfold, Gardermoen. Konferanse
Lindquist, H. (2016). Flerspråklige smårollingers språkpraksiser. Paper presented at the Den sjuende nasjonale forskningskonferansen om norsk som andrespråk, Trondheim. Konferanse
Lindquist, H. (2015). Raising childern to become multlilingual, international law and declarations. Paper presented at the Education in Multigcultural settings, the Struggle for Human Rights., London. Konferanse
Lindquist, H. (2015). Raising children to become multilingual. Paper presented at the NORDAND 12, Hamar. Konferanse
Lindquist, H. (2015). Raising children to become multilingual or multilingual toddlers. Paper presented at the Innovation, experimentation and adventure in early childhoods., Barcelona. Konferanse
Lindquist, H. (2015). Raising children to become multilingual. Code switching. Paper presented at the Issues of Multilingualsim in early childhood education: zero to six, Rome. Konferanse
Lindquist, H., & Osler, A. H. (2015). Citizenship and diversity from a Norwegian perspective. Paper presented at the Education in Multigcultural settings, the Struggle for Human Rights., London. Konferanse
Lindquist, H. (2015). Flerspråklige elevers deltakelse i helklassesamtaler. Paper presented at the Kompetanse for mangfold. Drammen. Konferanse
Lindquist, H. (2015). Flerspråklige smårollinger. Paper presented at the NORDAND 12, Hamar. Konferanse
Lindquist, H. (2014). Flerspråklghet i tidlig barndom. Paper presented at the Hvor går andrespråksforskningen?, Universitetet i Stavanger
Lindquist, H. (2010). Attracting and retaining diverse student teachers. Paper presented at the Teacher Education for Diversity Thematic Seminar. OECD/CERI, Brussel. Konferanse
Lindquist, H. (2007). Minoritetselevers deltakelse i læringssamtaler i "mainstream"-klasserommet. Paper presented at the Nordand 8, Helsingford. Konferanse
Lindquist, H. (2006). "En klasselærers oppfatning av mainstream-klasserommet. Paper presented at the Noran 2006 Den andre forskerkonferansen i norsk som andrespråk, Universitetet i Oslo. Konferanse
Palm, K., & Lindquist, H. (2004). Minoritetselever i majoritetsskoler. Kartlegging, enkeltvedtak og orgnanisering. Paper Drammen, Forskningsdagene. Annet
Palm, K., & Lindquist, H. (2004). Språklige minoriteter i majoritetsskolen.Organisering og skolens begrunnelser. Paper presented at the Den første forskningskonferansen om norsk som andrespråk, Hamar, Norge. Konferanse
Lindquist, H., & Palm, K. (2004). Minoriteter i majoritetsskole Kartlegging, enkeltvedtak organisering. Paper presented at the FOU i Praksis 2004 Trondheim., Trondheim.
Lindquist, H., & Hansson, E. (2003). Praksisfortelling som forskningsmetode Konferanserapport fra konferansen FoU i Praksis 2002 nr 17 2003: NTNU Program for lærerutdanning.
Lindquist, H., & Hansson, E. (2002). Praksisfortellinger i lærerutdanningen Kunnskapens tre har røtter. Paper presented at the Nye Læringsformer., Metochi studiesenter, Lesvos, Hellas. Fagmesse
Kronikker / populærvitenskapelig formidling:
Burner T og H. Lindquist (2018) Kompetanse for mangfold. Drammens Tidende 23.mai
Burner, T., Holmarsdottir, H. B., Lindquist, H., & Solbue, V. (2016). Overraskende fra Agenda. Dagsavisen, 5-6.
Lindquist, H. (2015). Å kunne flere språk er bra, også for små barn. Paper presented at the Kunnskap til lunsj, Drammen.
Burner, T., Biseth, H., Børresen, R., Lindquist, H., Lund, Å., Burner, T., . . . Solbue, V. (2015). Flerkultur-fokuset under årets valg Et kritisk blikk på Agendas policynotat om integrering. Dagsavisen Fremtiden, 37-37.
Lindquist, H., Osler, A. H., & Lybæk, L. (2014). Nasjonsbygging i skolen. Drammens tidende
Lindquist, H. (2009). Lekser og skolen : en kilde til å finne meningen med skolearbeid. Drammens tidende.
Lindquist, H. (2003). Ukritisk presentasjon av karakter-statistikk Uncritical presentation of statistic material of marks from secondary school, p. 18.
Lindquist, H. (2000). Integrerings- og tilbakevendingstiltak for flyktningebarn. ? Drammens Tidende
Faglige foredrag:
Lindquist, H. (2017). Grunnleggende norsk - ikke bare norsk (faget). Paper presented at the Lier Kommune. Seminar for utdanningsledere, Haugestad, Lier. Gjesteforelesning
Lindquist, H. (2017). Hva sier forskning er GOD norskopplæring? Nyere forskning om flerspråklig kompetanse og implikasjonser for undervisning i voksenopplæringen. Paper presented at the Kompetanseheving lærere, Hokksund. Gjesteforelesning
Lindquist, H. (2017). Kompetanse for mangfold. Arbeid i videregående opplæring. Paper presented at the Kompetanse for mangfold, Tønsberg. Konferanse
Lindquist, H. (2017). Nyere forskning om flerspråklig kompetanse og implikasjonser for undervisning i voksenopplæringen. Paper presented at the Fagdager for lærere i voksenopplæringen, Sundvolden hotell.
Lindquist, H. (2017). Flerspråklige barnehagebarn - teoretiske perspektiv og språklige praksiser i hjem og barnehage. Paper presented at the Kompetanse for mangfold -barnehage, Oslo. Konferanse
Burner, T., & Lindquist, H. (2017). Flerspråklighet i barnehager og skoler. Paper presented at the Kompetanse for mangfold, Svelvik. Konferanse
Lindquist, H. (2016). Grunnleggende norsk, og fagspråk i skolen. Paper presented at the Workshop for lærere, Drammen. Workshop
Lindquist, H. (2016). Dynamisk kartlegging og flerspråklige barn i barnehage. Paper presented at the Gjesteforeleser Bachelor i spesialpedagogikk, Notodden. Gjesteforelesning
Lindquist, H. (2016). Flerspråklige smårollinger didaktiske konsekvenser. Paper presented at the Seminar tillitsvalgte Utdanningsforbundet Buskerud, Storefjell, Gol. Seminar
Lindquist, H. (2015). Flerspråklige barn og elever i overganger. Bachelorstudenter Spesialpedagogikk, Notodden. Gjesteforelesning
Lindquist, H. (2011). Flerspråklige elever og faglæring. Klasseromsintereksjoner. Elev- lærerdialoger i klasserom. Gjesteforeleser i spesialpedagogikk, Gol.
Lindquist, H. (2011). Kartlegging og sakkyndig vurdering av flerspråklige elever. Gjesteforeleser i spesialpedagogikk, Gol.
Lindquist, H. (2011). Migrasjonsrelaterte lærevansker - Flerspråklige elever i norsk skole. Gjesteforeleser i spesialpedagogikk, Gol.
Lindquist, H. (2011). Vold i nære relasjoner. Paper presented at the Likestillingsutvalget Buskerud Fylkeskommune, Drammen.
Lindquist, H. (2006). Strategier for språkstimulering overfor barn i førskolealder. Paper presented at the Minoritetsspråklige i barnehager, skole og voksenopplæring, Kongsberg. Konferanse
Lindquist, H. (2003). Kunnskapens tre gror i barnehagen Praksisfortellinger -det teoretiske grunnlag. Paper Forskningsdager, Notodden og Drammen.
Lindquist, H. (2002). Evaluering som arbeidsform. Paper, Metochi studiesenter, Lesvos, Hellas. Annet