Ansvarsområder
- Master i litteraturdidaktikk og norskdidaktikk (om lesing, skriving og muntlighet)
- GLU 5-10
- Etter- og videreutdanning for lærere, Dekomp, særlig vekt på lesing og skriving
- Profesjonsverksted
- Profesjonskonferansen
- Leder forskergruppa: Klasseromsforskning - kvalitet i utdanning
Kompetanse
Jeg er lærer! Jeg har lang undervisningserfaring og skoleledererfaring fra skolen, særskilt fra videregående. Jeg har etterutdanning innenfor skoleledelse og veiledningsfeltet. Jeg fikk status som merittert underviser i 2021.
Jeg skriver! Jeg har et forfatterstudium i sakprosa (nedslag: læremidler/pedagogiske ressurser). Jeg er medforfatter av læremiddelpakkene: "Safari" (grunnskole) og "Panorama" for (vg. skole). Jeg har særlig skrevet om lesing, skriving, muntlighet og littertaur/litteraturhistorie.
Jeg forsker og leder forskergruppen "Klasseromsforskning - kvalitet i undervisning" sammen med Fride Lindstøl: https://www.usn.no/forskning/hva-forsker-vi-pa/barnehage-skole-og-hoyere-utdanning/klasseromforskning/.
Jeg arbeider i profesjonverksted, en arena studenter og lærere trener på å undervise (om å undervise)
CV
Førsteamanuensis. Merittert underviser
Prosjekt:
- Leseløp! - Å skape et profesjonsfellesskap rundt leseundervisning for alle elever (HK-DIR, TIltak for økt arbeidrelevans i høyere utdanning, 2022-2025)
Normprosjektet/ Developing national standards for the assessment of writing. A tool for teaching and learning: http://norm.skrivesenteret.no/ (2013-2016)
GLU-programmet, "Det er lærer du skal bli", som handler om "å undervise om å undervise": https://www.usn.no/det-er-larer-du-skal-bli/.
Priser/utmerkelser:
- Utdanningskvalitetsprisen. Prosjektet “As if”. Profesjonsverksted i lærerutdanningen. (2014) Pris utdelt av Kunnskapsdepartetmentet og NOKUT.
- Status som merittert underviser ved USN, 2021
Verv:
- NFFO (Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening): medlem av styret, Internasjonalt utvalg, Læremiddelkomiteen og representant i valgkomiteen (fra 2020)
- Studentrepresentant (vara) i Programutvalget for ph.d.-programmet i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole (PEDRES, USN)
Nettverk/forskergrupper:
- Klasseromsforskning og kvalitet i undervisning: https://www.usn.no/klasseromforskning/category28405.html (leder)
- Tekst og kultur i utdanning: https://www.usn.no/forskning/hva-forsker-vi-pa/humanistiske-fag/tekst-i-kultur-og-utdanning/ (medlem)
Publikasjoner
Se Christin for fullstendig liste. Noen nye publikasjoner og avhandlingen:
- Bakke & Lindstøl (2023): Undervisningens dramaturgi. Fortellinger og analyser fra klasserommet: Undervisningens dramaturgi (Fortellinger og analyser fra klasserommet) - Fagbokforlaget.no Hør også: LL-528: Jannike Bakke og Fride Lindstøl om klasserommets dramaturgi - Lektor Lomsdalens innfall
- Kverndokken & Bakke (red.) (2023): 101 skrivegrep. En teoretisk og praktisk skrivedidaktikk. 2. utg. (med bl.a. nye artikler) 101 skrivegrep | ARK Bokhandel
- Bakke, J. O. (2023) Skal jeg skrive om Syria på ekte eller om Syria på lat? Elevperspektiv på skriveoppdrag og skriveoppgaver. I boka om 101 skrivegrep, se over
- Berge, K. L. ; Kverndokken, K og Bakke, J. O. Debattinnlegg, 27.2.23 om skriving: Kunnskapsminister Tonje Brenna bør styrke skriveundervisningen (utdanningsnytt.no)
- Bakke, J. O. (2022) «Det jeg vil snakke om binder romanen til livet» – om skjønnlitterære, digitale leseoppdrag til Koke Bjørn. Nordic Journal of Literacy Research, 8(2). https://doi.org/10.23865/njlr.v8.3344
- 2019 Skriveforløpets dramaturgi : å iscenesette et skriveoppdrag — En kvalitativ studie av skriveundervisning i norsk, samfunnsfag og naturfag på 7. trinn, gjennomført i Normprosjektet. Doktorgradsavhandling. https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/handle/11250/258238