Ansvarsområder
- Markedsstrategiske temaer på masternivå
- Forskningsmetode PhD
- Multivariatet metoder, inkl maskinlæring PhD
- Vitenskapsfilosofi PhD
Kompetanse
Marketing Management
- Marketing Strategy and profitable growth
- Marketing Finance (Return on Marketing)
- Marketing Relationships incl channels of distribution
- Digital communication and new technology
- Scenario Planning
- Innovation and NPD
Research Methods
- Survey Research and Field Experiments
- Big Data and Machine learning-based research
- Structural Equation Modeling with Mplus (and LISREL)
- Panel data analysis
- Philosophy of Science
Bransjekompetanse
Reiseliv - Overnatting, transport, cruise, distribusjon, opplevelser, statistikk
Prosjektleder for REISEPOL med delprosjektansvar for “Return on Marketing and Digital Channels”. Prosjektet er finansiert av Forskningsrådet (prosjektnummer 227026/O50) og næringen med et totalt budsjett på 24 MNOK for 2013-2016. Reporter er tilgjengelige på www.reisepol.no
Review Board
Journal of Tourism Futures
Journal of Revenue and Pricing Management
Ad hoc Reviewer
Journal of Marketing
International Journal of Research in Marketing
Journal of Business Research
Cornell Hospitality Quarterly
CV
Utdanning
Dr.Oecon (PhD) i Strategi og ledelse, spesialisering i markedsføring, 1998, Norges Handelshøyskole (NHH)
Hovedfag i Økonomisk-administrative fag (Markedsføring) 1991, SLHK
Stillinger
Professor of Marketing at University College of Southeast Norway (2003-present)
Vice Rector at Buskerud University College (2003-2013)
Styreverv
Driv inkubator AS, Drammen, Chairman 2012-2017
Kunnandi AS, Hønefoss, Chairman, 2014-2016
Sundvolden Hotell AS, Board member 2008-2013
Papirbredden Innovasjon AS, Drammen, Chairman/Vice chairman 2006-2011
Buskerud University College, Vice Chairman 2003-2007
InnoTech (Arena Program, administered by Innovasjon Norge), Board member, 2004-2006:
Safe2bu.com AS, Oslo, Gründer, owner and Board member 2000-2007
Komiteverv
Nasjonal forskerskole i bedriftsøkonomi, Board member 2008-2016
National Committee of Marketing (National Council for Higher Education in Business Administration), Chairman 2009-2011
National Council for Higher Education, member of advisory board for joint degree programs and cotutelles, Member 2007
Norgesnettrådet, member of evaluation board for master programs at university colleges without equivalent programs at universities, Member 2001-2003
Utmerkelser
2003: Best Overall Conference Paper & Best paper in track award at the American Marketing Association’s Winter Conference, Orlando, Florida
2003: Research Excellence Award at Buskerud University College
2002: Education excellence award at Buskerud University College
1998: Best paper award at the National Conference of Business Administration, Bergen.
1996: Best paper award at the European Marketing Academy Conference, Budapest.
Publikasjoner
Forskningproduksjon
The National Cristin database of publications and projects can be found here
The Google Scholar profile can be found here
Utvalgte bøker og rapporter
Kåre Sandvik, Per-Arne Tuftin, Erik W. Jakobsen (2020):
Kåre Sandvik (2016): Effektiv organisering av internasjonal profilering og markedsføring av norsk reiseliv» (www.reisepol.no)
Endre Kildal Iversen, Tori Haukland Løge, Erik W. Jakobsen & Kåre Sandvik (2015): Verdiskapingsanalyse av reiselivsnæringen i Norge – utvikling og fremtidspotensial, Menon-rapport, Oslo.
Enger, Anniken, Kåre Sandvik, Erik W. Jakobsen, Endre K Iversen & Julia Loe (2014): Norsk reiselivsnæring 2025 – En scenarioanalyse, Menon-rapport 20/2014, Oslo.
Arnett, Dennis & Kåre Sandvik (2009): Business success factors in the Norwegian geomatics industry, Rapport 69, Høgskolen i Buskerud, Hønefoss.
Gulbrandsen, Boge & Kåre Sandvik (1999): Markedsanalysens bidrag til verdiskapning: Status og videre veivalg for analysebransjen (Eng: The contribution of market research to market strategy decisions), Rapport, Norsk Markedsanalyse Forening, Oslo.
Sandvik, Kåre (1997): Relasjonelle kontrakter i revisjonsbransjen (Eng: Relational contracts in the auditing industry), SNF-report 26/97. Rapport innenfor SNF-prosjekt nr. 6751 ‘Kvalitetsstyring, markeds- og kundetilpasning i tjenestesektoren’, finanisert av NFR.