Kompetanse
2016 Dosent i Pedagogik
2013 Førstelektor i Pedagogikk
2008 Høgskolelektor i Pedagogikk
2007-2008 Inspektør ved Gimsø ungdomsskole i Skien kommune
2001-2007 Pedagogisk veileder på Pedagogisk Senter i Skien kommune (prosjektleder for MILL-programmet)
1995.2001 Lærer ved Menstad ungdomsskole
1991- 1995 Lærer ved Skien videregående skole og Frogner og Ekely videregående skole, Telemark fylkeskommune
CV
2023- Leder av Sentralt Forskningsområde; "Oppevskt, Tilhørighet og Livsmestring"
2023- Referansegruppe for prosjekt Sosial Bærekraft og Redusert Utenforskap ( finansiert av sparebankstiftelsen)
2020-2023 Instituttleder for Institutt for Pedagogikk ved USN
2020-2024 4Coordinator for Erasmus+ KAIII: Co-creating Education through social inclusion COSI.ed
2017-2020 Leder Erasmus+ prosjektet Marginalisation and Co-created Education (MaCE). Samarbeidet med Via University college (DK) og University of Cumbria (UK)
2014- 2020 Leder den tverrfaglige forskergruppa «Oppvekst og utdanning». Gruppa består av medlemmer fra helsefag, sosialfag og pedagogikk. Fokus for tiden er på ungdom, og gruppa gir ut en vitenskapelig antologi til våren der Mette Bunting er en av redaktørene.
2013 – 2019 Prosjektleder sammen med Geir Moshuus av «Ungdom, gjennomføring og skoleavbrudd i Telemark» et 10-årig kvalitativt longitudinelt forskningsarbeid om drop-out som bruker etnografisk narrativ intervjumetode. Finansiert av USN og FARVE
2016-2017 Leder sammen med Professor Anne Trine Kjørholt IPs Førstekomeptanseprogram
2015- 2018 Veileder i samarbeidsprosjektet «Åpen Dør» med Telemark fylkeskommune. Fokuset er på grunnleggende ferdigheter.
2014-2016 Veileder for Fylkesmannens tverrfaglige prosjekt «Talenter for framtiden». Et tverretatlig samarbeid i kommunene mellom Fylkesmannen i Telemark, oppvekst, helse og NAV.
2010-2013 Veileder for Porsgrunn videregående skole i prosjektet «Inkluderende læringsmiljø- Tett på», finansiert av UDIR gjennom prosjektet «Bedre Læringsmiljø».
2008-2009 Veileder for tre ungdomsskoler i Skien kommune i prosjektet «Til å regne med», finansiert gjennom UDIR gjennom prosjektet «Fra ord til handling».