Tok tre priser i regionmesterskapet

TIL NM: Seks studentbedrifter fra USN skal til NM og konkurrere om plass i EM på Sicilia. Her BotaniQ SB fra campus Vestfold. Alle foto: Ungt Entreprenørskap Vestfold og Telemark.
TIL NM: DropTag SB fra campus Porsgrunn.
TIL NM: RebrukSekken SB fra campus Bø.
TIL NM: Vibryr SB fra campus Bø.
TIL NM: Livetliksom SB fra campus Notodden.
TIL NM: DigiDose SB fra campus Porsgrunn.

Seks studentbedrifter fra Vestfold og Telemark er klare for NM i studentbedrift. BotaniQ SB fra campus Vestfold vant hele tre priser under regionmesterskapet.

Regionmesterskap for Studentbedrifter ble arrangert på Bok & Blueshuset på Notodden 15. mai. Her konkurrerte 23 studentbedrifter fra Vestfold og Telemark om plass i NM i Studentbedrift.

Nå er seks av dem klare for NM 6. juni. Blant dem er bedriften BotaniQ SB fra campus Vestfold, som vant tre av seks priser i regionmesterskapet.

Robot for planting og høsting av tare

BotaniQ SB består av Pawel Janiszewski, Eirik Skårerverket og Ine Merete Hansen. De er alle tre studenter på bachelor i elektroingeniør, retning elektro-automasjon og robotikk.

– Vi jobber med en automatisk løsning for planting og høsting av tare. Vi har utarbeidet et konsept for en robot og jobber med å få laget en prototyp nå, forklarer Janiszewski, som er daglig leder.

Tare kan for eksempel brukes til matlaging, dyrefôr, gjødsel og til bioenergi.

BotaniQ SB er den første studentbedriften fra campus Vestfold som har vunnet prisen Beste studentbedrift. For denne ideen vant de også Bærekraftsprisen og Gunnar Knudsen prisen – Beste innovasjon.

"Studentbedriften kommer med en unik løsning på en i utgangspunktet 100% manuell jobb. Her er det et stort internasjonalt markedspotensiale gjennom en enkel løsning på problemet. Løsningen har også en stor miljømessig gevinst og store utviklingsmuligheter," heter det i juryens begrunnelse for prisen Beste Studentbedrift.

Tar bedriften videre etter mesterskapet

– Det var egentlig veldig sjokkerende. Vi håpet på én pris, og så fikk vi tre. Vi er veldig takknemlige for muligheten og for å ha vunnet, vi er fremdeles litt i sjokk, sier Janiszewski.

Tre studenter jubler over å ha vunnet plass i NM for studentbedrift

Janiszewski, Skårerverket og Hansen begynte arbeidet med bedriften høsten 2023, men underveis valgte de å endre hele forretningsideen. Ideen de nå skal til NM med har de derfor arbeidet med i omtrent et halvt år.

Etter NM i juni planlegger de å registrere bedriften som AS – med mindre de går helt til topps og kvalifiserer seg videre til europamesterskapet for studentbedrifter, Gen-E, på Sicilia i begynnelsen av juli.

– Uansett utfall er vi veldig fornøyde. Planen er å ta bedriften videre som et AS og jobbe med det ved siden av fast jobb, sier Janiszewski.

Seks bedrifter til NM

Totalt 23 studentbedrifter deltok i regionmesterskapet for Vestfold og Telemark.

Det deles ut seks priser:

• Beste Studentbedrift – 1. plass: BotaniQ SB
  • Gunnar Knudsen-prisen – Beste Innovasjon – 1. plass: BotaniQ SB
  • Beste Sosiale Entreprenør – 1. plass: Vibryr SB
  • Beste HR-bedrift – 1. plass: DigiDose SB
  • Beste Markedsføring – 1. plass: Livetliksom SB
  • Bærekraftsprisen – 1. plass: BotaniQ SB

Seks bedrifter fra Vestfold og Telemark skal delta i NM:

• BotaniQ SB: Pawel Janiszewski, Eirik Skårerverket og Ine Merete Hansen (Vestfold)
  • DropTag SB: Sander Øverbø (daglig leder), Ole Jørgen Hagen og Håkon Søderlund Nilsen (Porsgrunn)
  • RebrukSekken SB: Iselin Kjelbergnes Staakkan (daglig leder), William Sortland og Tuva Høibakke (Bø)
  • Vibryr SB: Ole Kristian Ågotnes, Frida Wølner Voss og Jonas Eide (Bø)
  • Livetliksom SB: Isabelle Eriksen (daglig leder), Sabina Kjær og Athanasia Loui (Notodden)
  • DigiDose SB: Thea Ditlefsen (daglig leder), Pål Larsen Sveberg, Ole Martin Lunde, Jens Innleggen Meen og Karam Hamid (Porsgrunn)

Hva er studentbedrift?

• Studentbedrift er et pedagogisk program som gir studenter kompetanse om bedriftsetablering gjennom oppstart, drift og avvikling av egen bedrift.
  • Studenter kan velge studentbedrift som valgemne, eller drive bedrift som et alternativ til ordinær (BA) bacheloroppgave.
  • Dette gjøres i samarbeid med Ungt Entreprenørskap (UE), som er en ideell, landsomfattende organisasjon som sammen med utdanningssystemet, næringslivet og andre aktører jobber for å utvikle barn og unges kreativitet, skaperglede og tro på seg selv.
  • Regionmesterskapet for Studentbedrifter (RMSB) arrangeres av Ungt Entreprenørskap og er en møteplass og en salgs- og markedsføringsarena for studentbedriftene og dem som jobber med dem.
  • Vinnerne av regionmesterskapene møtes til NM i Oslo 6. juni. Her kåres én nasjonal vinner som får reise til EM på Sicilia i juli.