Digitalisering og innovasjon i helse- og velferdstjenester

Hvordan utnytte mulighetene som ligger i helseteknologi? I dette tverrfaglige studiet ser vi på hvordan vi kan bruke teknologi til å fornye, forenkle og forbedre helsetjenestene våre.

Studieretningen digitalisering og innovasjon i helse- og velferdstjenester

Vi har en aldrende befolkning og en økning i sammensatte og langvarige tilstander, også blant yngre mennesker. Denne utviklingen stiller samfunnet og helse- og velferdstjenestene overfor store utfordringer. I dette studiet legger vi et helsepolitisk og teoretisk fundament, for at du skal forstå og lede digitaliserings- og innovasjonsprosesser. Gjennom dette tverrfaglige studiet bidrar vi til å møte behovet for kunnskap, ferdigheter og kompetanse til digitalisering og bruk av teknologi for å fornye, forenkle og forbedre helsetjenestene.

Vi gir deg også innsikt i hvordan digitalisering og teknologi kan bidra til innovasjon og kvalitetsforbedringer i helse- og velferdstjenestene, med særlig vekt på klinisk praksis. Det vil derfor være en fordel å ha erfaring fra helse- og omsorgstjenestene.

Studieretningen tilbys på deltid over 8 semester. Det er også mulig å forsere og ta studiet på kortere tid. Dette avtales i samråd med fakultetet etter opptak.

Hva slags jobb får du?

Denne utdanningen er et godt utgangspunkt for å jobbe med utvikling, implementering og drift av velferdsteknologi tjenester i kommuner, for eksempel som koordinator, prosjektleder eller fagrådgiver. Tilsvarende ansvarsområde for digital hjemmeoppfølging og ulike e-helse løsninger på sykehus/i helseforetak, og i spesialiserte institusjoner. Vi har også studenter som jobber hos leverandører av helse/velferdsteknologi og e-helse løsninger, som tar utdanningen for å få godt innsyn i og forståelse for offentlige helsetjenester og deres behov for digitalisering og innovasjon. Den passer også i forhold til arbeid i pasient- og brukerorganisasjoner. Utdanningen vil derfor gi et godt utgangspunkt for mange typer stillinger.