Studier Finn studier Videreutdanning Søknad og opptak Studie- og emneplaner Utveksling til utlandet Praksis Vi hjelper deg med studievalget Studiestart Utdanning med lønn Studentliv Livet som student Bolig og velferd Muligheter under studiene Tilrettelegging og studentstøtte Forskning Forskningsgrupper og senter Barnehage, skole og høyere utdanning Friluftsliv, idrett og kroppsøving Helse og velferd Humanistiske fag Kunstnerisk utviklingsarbeid Maritim virksomhet Natur, helse og miljø Naturvitenskap Synsvitenskap Teknologi Tradisjonskunst og praktisk- estetiske fag Økonomi, ledelse og regulering Oppdragsforskning Doktorgradsutdanning Våre ph.d.-utdanninger Ph.d.-handbok Stipendiatsiden Disputaser Doktorkreering Industriforskerskolen i komplekse systemer Strategiske forskningsområder Demokrati, samfunnsorganisering og styring Energi, klima og miljø Fremtidens helse og velferdstjenester Oppvekst, tilhørighet og livsmestring Regional verdiskapning Forskningsformidling Lørdagsuniversitetet Forskingsdagane Forskningsforedrag på bestilling Forskningstimen Prosjekter Prosjekter finansiert av Forskningsrådet Fremragende sentre EU-finansierte forsknings- og innovasjonsprosjekter Andre prosjekter Internasjonale utdanningsprosjekter Ekspertliste FoUI-eksperter Publisert forskning Om USN Organisering Organisasjonskart Leiinga Styret Råd, utval og ombod Fakultet Strategi og visjon Biblioteket IT-tjenester Brukerveiledninger Kvalitetssystemet Rutiner og arbeidsbeskrivelser Si ifra Regelverk Beredskap og krisehandsaming Campusene Ledige stillinger Kontakt oss Tilsette Presse Toppledelse Ekspertliste Samarbeid med oss Campusene favorite_border

Mine studier

• Beklager, her gikk noe galt. Vi har problemer med favorittmarkeringer for øyeblikket.
en favorite_border Meny close

Hva innebærer universell utforming for meg?

Universell utforming angår oss alle, uansett hvilken rolle eller stilling vi har ved USN. Hva bør vi tenke på, og hva kan hver av oss gjøre? Her vil du finne mer om dette. Aller først en opplysende VIDEO med 24 tips:

Hvordan arbeidet med universell utforming arter seg i den enkeltes arbeidshverdag vil være forskjellig. Både studenter, undervisere og administrativt tilsatte er i daglig kontakt med digitale verktøy, og for at disse verktøyene, plattformer eller arenaer ikke skal ekskludere en andel av studentene våre, er det en del forholdsregler vi kan ta. Eksempler på dette er å skrive med et klart språk, bruke kun svart farge på tekst(kontrast), legge inn alternativ tekst på bilder,  skrive overskrifter i rekkefølge, bruke beskrivende lenker, tekste videoer og lydopptak/podkaster.

Jeg er underviser

Som undervisere har vi et særskilt ansvar for å planlegge og gjennomføre undervisningen på en måte som inkluderer flest mulig av våre studenter. Allerede i det didaktiske arbeidet ved utforming av studier og emneplaner er det hensiktsmessig å forsøke å legge inn universell utforming som et mål.

Alt undervisningsmateriale bør være universelt utformet. Når det gjelder innhold i Canvas har vi nå Ally som nyttig hjelpemiddel for dette:

Jeg er administrativ

En stor del av vår arbeidshverdag kan omhandle beslutninger som direkte eller indirekte vedkommer våre studenter. Hvor oppmerksomme er vi på å kommunisere vårt budskap klart og tydelig? Hvor flinke er vi til å benytte gode kontraster eller en god font i brevene våre? Husker vi på at et pdf-dokument kan være veldig utfordrende for en svaksynt student å lese, selv med digitale hjelpemidler?

Som administrativt tilsatte har vi heller ikke alltid kjennskap til, eller oppmerksomhet rettet mot, sammenhenger mellom vedtatte løsninger og innkjøp, og hvorvidt disse er de beste for våre studenter. Vurderinger av UU må derfor innarbeides som rutine.

Mange administrativt tilsatte bruker ikke Canvas. Ellers vil lenkene ovenfor være like aktuelle og nyttige som for underviserne.

Jeg er student

Formålet med å gjøre det digitale læringsmiljøet universelt utformet, er å gjøre det tilgjengelig for flest mulig studenter. Da vil også færre behøve å søke om individuell tilrettelegging.

I noen tilfeller vil du som student oppleve at foreleser kanskje ikke har husket på, eller rukket, å gjøre et grundig arbeid med universell utforming. Det vil derfor være behov for at studentene gjør sine forelesere oppmerksomme på dette. Dette kan, hvis mulig, tas gjennom klassekontakt.

Som student kan du, gjennom bruk av Ally, også velge å få ditt innhold i Canvas tilgjengelig i et ønskelig format. Se etter symbolet en stor A og en pil ned
Alternativt format kan for eksempel være

UiO har en ny ressurs med gode veiledninger til de ulike alternative formatene

Universell utforming vil, til tross for det optimistiske navnet, ikke være tilstrekkelig bestandig. For mange vil det fortsatt være helt nødvendig med en individuell tilrettelegging i studiesituasjonen, og det kan man fortsatt søke om.