Kartlegging av Tverrfaglighet i Emneplaner for Praksis

Lærer og elever sammen i klasserommet
Gunnskolelærerutdanning for trinn 5-10

Som profesjonsutdanning bruker lærerutdanningene praksis som en viktig arena for studentenes danning og læring. Og den læringen som skal skje i praksis skal være komplimenterende og utdypende for den læringen som skjer i klasserommet, enten det er digitalt eller analogt. Arbeidet til arbeidspakke 2 i Bridges er å se nærmere på arbeidet med de tverrfaglige temaene som skjer mellom universitetet og praksisskolene. Sentralt i dette arbeidet står praksis med sine oppgaver, rammer og retningslinjer. Noe av det USN-teamet i arbeidspakke 2 nå jobber med, er å kartlegge hvordan lærerutdanningene ved USN på nåværende tidspunkt integrerer de tverrfaglige temaene i praksisundervisningen. Det vil si at vi kartlegger det tverrfaglige innenfor rammene for praksis, og samarbeidet mellom universitetet og skolene som ligger til grunn for denne delen av utdanningen.

Personlig skal jeg i den nærmeste tiden se nærmere på emneplanene for praksis i GLU ved USN. Som dokumenter er disse emneplanene veldig spennende da de både reflektere de nasjonale forskriftene om rammeplan for utdanningene, og den lokale tolkningen av disse i en studiemodell. Samtidig reflektere dokumentene til en viss grad både institusjonell, nasjonal og internasjonal utdanningspolitikk. Dette gjør at disse emneplanene eksisterer i et samspill mellom den institusjonelle studieplanen og emnene som går parallelt med praksisen, og den nasjonale læreplanen. Dermed gir en kartlegging av det tverrfaglige i emneplanene et interessant og spennende innblikk i et aspekt ved det helhetlige arbeidet med tverrfaglighet som allerede eksisterer. Samtidig som funnene må sees i sammenheng med både studieplaner og de nasjonale forskriftene om rammeplaner for studiet, samt den reelle implementeringen av tverrfaglighet i praksis manifestert i form av praksisoppgaver m.m. Samtidig som funnene må sees i sammenheng med andre styringsdokumenter, så er praksissamarbeidet en særskilt viktig arena for utviklingen av kompetanse på tverrfaglighet, både i skolene og i lærerutdanningene. Dermed gleder jeg meg til å finne ut hva disse dokumentene sier om tverrfaglighet, eksplisitt og implisitt, og hvordan Bridges vil avsløre hvordan dette er i forhold til det helhetlige arbeidet med tverrfaglighet i lærerutdanningene.

Karl Christian Alvestad