Lars ble «bålmann» i barnehagen

Lars Mikaelsen. Foto
UTETID: Lars Mikaelsen i sitt rette element med kollega Torbjørn Ottersen i bakgrunnen. (Foto: Ingvild Stokka) Kopirett: USN

Lars Båtnes Mikaelsen er en av dem som synes livet er best ute. Gjennom barnehagelærerstudiet fant han en jobb som også styrker livsgleden.

Lars Båtnes Mikaelsen er en av dem som synes livet er best ute.

– Men du ser ikke meg flæsje masse skrytebilder på Instagram, altså, sier Lars, der han står med veldig gode klær i veldig dårlig, øs-pøsende regnvær på Klokkargaarden Kultur- og Naturbarnehage i Drammen.

Her er barna nesten alltid ute, og naturen er definert som hovedkilden til lek og læring.

–  Vi snakker mye om naturnærvær, og det er gjerne i skogen det skjer. Det er noe helt magisk som inntreffer for hele barnegruppa når vi går på tur: Støynivået går ned, det er omtrent ingen konflikter, og barna kommer i en veldig spennende modus, hvor det er lett å tilrettelegge for nyttige erfaringer og positive aktiviteter som skaper samhold. Vi opplever rett og slett mye fryd og gammen her ute mellom trærne, sier Lars.

Lars fullførte treårig barnehagelærerutdanningen på USN i 2018.

Selve livsgleden

Som ung mann var Lars sikker på at han ikke skulle jobbe på kontor.

– Det må jeg si jeg har lyktes med å unngå, sier Lars mens han fisker ut kniven for å hjelpe et av barna med et spikkeprosjekt.

Lars Mikaelsen og Torbjørn Ottersen. Foto

Samtidig ønsket Lars seg en jobb som styrket selve livsgleden, og hvor friluftslivsinteressen hans både kunne komme til utløp og være til nytte.

– Jeg ønsket meg en aktiv arbeidshverdag, og det tror jeg alle barnehagelærere kan skrive under på at denne jobben leverer på. Jeg slutter aldri å bli begeistra over å se hvor mye det har å si for barna at de får boltra seg med kroppen sin, og på den måten samtidig får bryna seg med hodet. I et helhetlig perspektiv har barna veldig godt av å røre på seg – fortrinnsvis utendørs i frisk luft og tilgjengelig naturomgivelser, sier han.

Styrer i Klokkargaarden Kultur- og Naturbarnehage, Trine Sørlie, mener det er en fordel for en barnehage å ha et personal med sammensatt og utfyllende kompetanse. 

– Selv om vi har en rammeplan vi selvsagt forholder oss til, så er det stort rom for å jobbe med interessefelt i dette yrket. Det er mange muligheter, og det er absolutt ikke noe poeng at alle må kunne alt. Akkurat her hos oss er selvsagt interessen for skog og mark utbredt, men vi utnytter også andre talenter staben vår har. Poenget er at det er rom for mange typer i barnehagen og behov for mangfold av evner og interesser blant oss som jobber her, sier hun.

Velg selv

Barnehagelærerstudiet på USN er lagt opp til at du kan spisse utdanninga og dermed bygge den faglige profilen du selv ønsker.

På USN mener vi at en god barnehagelærer må våge ta egne valg. Vi ønsker at du som student skal følge lidenskapen i studietida, fordi du da i utgangspunktet er mer nysgjerrig, mer utforskende og mer villig til å gå i dybden. Samtidig bygger du kompetanse som øker sjansen for at du får jobbe med det du brenner for. 

Studiemodellen vår består av seks ulike kunnskapsområder, hvor «Natur, helse og bevegelse» er ett av dem. Akkurat dette kunnskapsområdet har vi forsterket med ekstra studiepoeng. Det samme gjelder for kunnskapsområdene «Kunst, kultur og kreativitet» og «Barns utvikling, lek og læring».

På det tredje studieåret velger du selv hvilken spisskompetanse du vil skaffe deg når du velger fordypningsemne (30 studiepoeng). I studieåret 2023/2024 tilbyr USN ti ulike fordypningsemner med stor faglig bredde. Vi understreker at antallet fordypningsemner kan variere fra år til år basert på antallet studenter.

Som tredjeårsstudent skal du også skrive bacheloroppgaven din. Her er det mulig å velge tema avhengig av hva du er mest interessert i, og da får du mulighet til å dykke ned i detaljene i de delene av pensum som du er mest opptatt av.

Med barnehagelærerutdanning fra USN er du kvalifisert til å ta mastergrad i pedagogikk, og du kan også søke enkeltemner i relevante masterstudier.

Skrudd inn mot arbeidslivet

– Jeg opplevde at studiet var veldig skrudd inn mot arbeidslivet, og at underviserne var veldig flinke til å vise hvordan kunnskapen kunne omsettes praktisk. Men uansett hvor godt forberedt du er, så tror jeg overgangen fra studieliv til arbeidsliv fort kan bli ganske heftig, og det er ikke uten grunn at «praksissjokk» er et begrep som er utbredt, sier Lars.

I løpet av utdanninga får barnehagelærerstudentene minst 100 dager med veiledet praksis ute i en av våre mange partnerbarnehager. Her får studentene observere, undersøke og prøve ut ulike faglige problemstillinger. I tillegg er det et spesielt fokus på å skape gode overganger når barna skal fra barnehage til skole. Studentene får også delta på personal- og foreldremøter.

Lars Mikaelsen. Foto

Som student hadde Lars mest av alt lyst til å prøve seg i en naturbarnehage, og han fikk også praksisplass på nettopp Klokkargaarden Kultur- og Naturbarnehage. Da han i 2018 nærmet seg endelig eksamen på USN, tok barnehagen kontakt og oppfordret ham til å søke på en stilling her. Han trengte ikke lang betenkningstid.

– Jeg bestemte meg der og da. Praksistida jeg hadde hatt her var veldig bra. Jeg møtte en barnehage som hadde en tilnærming som var veldig forenlig med min egen filosofi. I tillegg skjønte jeg at de hadde en kjempegod veilederordning for nyansatte, og at de virkelig tar på alvor at nyutdanna skal få den velkomsten de trenger for å lykkes med overgangen til arbeidslivet, sier han.

«Åh, så koselig»

Ute i selskapslivet har Lars bitt seg merke i en typisk reaksjon når han forteller folk hva han jobber med:

– Jeg får ofte høre «Åh, så koselig!» når folk skjønner at jeg jobber i barnehage, og ja, det kan absolutt være koselig på jobb, men jeg tror ikke alle helt forstår hvor krevende og kompleks arbeidshverdagen vår er. Det er klart det er mange kule øyeblikk med barna, men det kommer også nok av vanskelige stunder som vi må stå i sammen med dem. Det er ikke alltid bare koselig, forteller han.

Lars glemmer aldri at han er en viktig rollemodell for barna rundt ham:

– Vi skal være med disse barna over flere år, og vi er sammen med dem størsteparten av tida de er våkne. Ansvaret er jo enormt, så jeg er egentlig hele tida bevisst på hvordan jeg bærer meg åt, hvilket språk jeg bruker, og at jeg passer på å være en positiv faktor for dem; en som motiverer og inspirerer dem i leken og i livet, sier Lars.

Ingen dager er like, og noen ganger går det i stampe, også for de beste rollemodeller.

– Barna har godt av å se at vi bare er mennesker, vi også. Jeg prøver å være ekte og genuin, så hvis jeg har en dårlig dag, så forteller jeg gjerne det til barna, så kan de ta hensyn. Det kan være en nyttig erfaring for dem, sier han.

Bli barnehagelærer

Du kan studere barnehagelærer som treårig studium ved våre campuser i Drammen, Notodden, Porsgrunn og Vestfold.

Barnehagelærer tilbys også som et fireårig samlings- og nettbasert studium ved campus Notodden og som fireårig deltidsstudium ved campus Vestfold.

Barnehagelærerutdanning (usn.no)