Kåret til Norges beste studentbedrift

Studentene som vant prisen beste studentbedrift viser frem produktet sitt og ser i kamera.
GJEVESTE PRISEN: Ingeniørstudentene Thomas Kittilsen (til venstre), Ola Henriksen, Sveiung Vågøy og Henrik Solli Jensen vant NM i studentbedrift. Foto: Trond Arvid Alund

De gjør tilkobling til WiFi sikrere og enklere med oppfinnelsen sin – og ble kåret til Norges beste studentbedrift. Nå vil ingeniørstudentene i HOST SB satse videre.

– Helt uvirkelig, men veldig moro! Nå må vi jo starte et AS og drive dette videre, sier vinnerne av den gjeveste prisen under NM i studentbedrift, Henrik Solli Jensen, Ola Henriksen, Sveinung Vågøy og Thomas Kittilsen.

Ingeniørstudentene ved campus Porsgrunn stakk av med prisen «Beste Studentbedrift 2020 i samarbeid med Ferd». Flere priser gikk til Universitetet i Sørøst-Norge (USN) under norgesmesterskapet arrangert av Ungt Entreprenørskap, i år med direktesending på Facebook 11. og 12. mars.

Vaagal SB ved campus Bø vant prisen for «Beste pitch» på dag to i NM med ideen om salg av rene naturbaserte klær til ekstremsport og fritidsbruk. Watchgadgets SB, også ved campus Bø, stakk av med «Publikumsprisen» med produktet som beskytter mot uønskede riper og slitasje på klokkelenken din.

Seeda SB ved campus Porsgrunn vant prisen for «Beste pitch» på dag en i NM, og var også vinneren av selve regionmesterskapet for studentbedrifter i mai. Oppfinnelsen er et revolusjonerende verktøy for byggebransjen.

LES OGSÅ: Slik får du jobbe med teknologi

Norges fremste gründerspirer

Juryen mener ingeniørstudentene av beste studentbedrift har utviklet noe mange vil ha stor bruk for, et produkt eller en vert (HOST) utplassert hos restauranter, barer og kafeer som kobler mobilen eller nettbrettet ditt direkte til det trådløse nettverket.

Firmanavnet indikerer også forbokstaven i fornavnet til de fire studentene: Henrik, Ola, Sveinung og Thomas. De studerer til elektroingeniør med spesialisering i informatikk og automatisering, og går y-veien med fagbrev fra videregående.

– Det var nyttig med arbeidserfaring i bunn da vi startet på studiet. Ideen til produktet vårt kom etter en idemyldring og at vi selv har erfart styret med å koble oss på trådløse nettverk. Med HOST slipper du å lete etter riktig nettverk og skrive inn et passord. Isteden legger du mobilen på brikken vår på stedet du besøker, og vipps! er du koblet til WiFi, forklarer daglig leder Henrik Solli Jensen.

Nærbilde av selve produktet HOST utplassert i restauranten.

Juryen mener ideen til HOST-gjengen har vekstpotensiale både i Norge og utlandet.

–  Produktet løser flere problemer både rundt tilgjengelighet og sikkerhet. Flott design med eksklusivt preg som treffer bra på tvers av mange kundegrupper. Studentbedriften er også et solid team, fremstår ambisiøse med troverdighet og viser god gjennomføringsevne, sa Yvonne Fosser fra juryen under prisutdelingen.

– Det kjennes godt å få lønn for strevet, for vi har jobbet mye og hardt. Og så må vi takke veilederen vår, Gro Helen Eri, som har gitt oss god hjelp og støtte. Vi har lært mye om produktutvikling, samarbeid og hvordan markedsføre oss, sier Henrik.

I slutten av juni kjemper HOST SB om å bli Europas beste studentbedrift 2020. EM sendes også digitalt fremfor at gjengen får reise til Athen.

LES OGSÅ: Vant med verktøy for byggebransjen

Kompetanse for fremtiden

USN samarbeider med den ideelle organisasjonen Ungt Entreprenørskap Norge om innovasjon- og entreprenørskapsarbeid, særlig gjennom studentbedrift. I år har nærmere tusen studenter gjennomført studentbedrift, og 21 bedrifter deltok i NM.

Det pedagogiske programmet i høyere utdanning gir studenter kompetanse om bedriftsetablering gjennom oppstart, drift og avvikling av egen bedrift.

USNs studenter har flere ganger vunnet NM og fått gode plasser internasjonalt. Flere studentbedrifter er også blitt lønnsomme og fortsatt videre etter studiene. Den mest kjente er kanskje børsnoterte Zwipe, som startet som studentbedrift ved campus Bø 2008/2009.

Programmet kan også tilpasses til å fokusere på kun enkelte faser eller områder som bidrar til å utvikle studentenes entreprenørielle ferdigheter.

– Studentbedrift er en metode vi vet fungerer og som gir studentene kompetansen de trenger for å bygge fremtidens Norge, sier administrerende direktør Grete Ingeborg Nykkelmo i Ungt Entreprenørskap Norge.

– Gjennom å etablere egen studentbedrift, bygger de unge kompetanse på kreativitet, samarbeid og problemløsning. De lærer å ta initiativ og bygge nettverk med etablert næringsliv. De lærer ved å gjøre, de lærer gjennom entreprenørskap, sier Nykkelmo.

LES OGSÅ: Slik blir vi bedre på sosialt entreprenørskap

Disse USN-bedriftene deltok i NM

USN var godt representert under NM i studentbedrift, som ble arrangeret digitalt 11. og 12. juni:

HOST SB, campus Porsgrunn. Vant prisen «Beste Studentbedrift 2020 i samarbeid med Ferd». Har utviklet et unikt produkt som lett kobler mobil og nettbrett til trådløse nettverk uten å måtte skrive inn passordet.

Watchgadgets SB, campus Bø. Vant «Publikumsprisen». Et produkt som du fester og tilpasser klokkelenken din. Beskytter mot uønskede riper og slitasje.

Seeda SB, campus Porsgrunn. Vant prisen «Beste pitch» på dag en, samt regionmesterskapet for Vestfold og Telemark. Har utviklet et såkalt bitsmagasin for drill. Skal forbedre hverdagslige utfordringer for håndverkere i byggebransjen.

Prosjekt Madagaskar SB, campus Kongsberg. Vant «Beste sosiale entreprenør». Gir opplæring i å finne riktig brillestyrke for nærarbeid til lokale helseposter på Madagaskar. Skal sikre et bærekraftig og permanent tilbud til befolkningen.

Vaagal SB, campus Bø. Vant prisen «Beste pitch» på dag to. Selger rene naturbaserte klær til ekstremsport og fritidsbruk.

Ritoro SB, campus Notodden. Lager en quilt, som er en ny type sovepose med lett vekt.

Byrding SB, campus Porsgrunn. Lastsikringsløsning for raskere, enklere og tryggere last på biltak.