Profesjonsutøvelse - Kroppslig og mellomkroppslig perspektiv på undervisning

Studenter på profesjonsverksted. Foto.

Delprosjektet utvikler et forskningsfelt som undersøker hvilken betydning kropp og emosjoner har for læring, undervisning og forskning i grunnskolelærerutdanning. Prosjektet bygger på kroppslige og mellomkroppslige ontologiske og epistemologiske perspektiv og arbeider med å utvikle et språk for kroppslige og emosjonelle erfaringer i pedagogiske interaksjoner.

Forskningsinteressen i delprosjektet tar utgangspunkt i en forståelse av at læring, undervisning og forskning skjer fra og mellom kropper - gjennom bevegelser og affekter som får betydning for hva vi tenker og gjør i møte med mennesker og forskningsmateriale. 

Vi arbeider med følgende tematikker:

  • kroppslig læring
  • mellomkroppslig læring
  • kroppsliggjort undervisning
  • emosjoner i undervisning
  • læring i grunnskolelærerutdanningen  

Prosjektleder

Prosjektmedarbeidere

 

Tilknytning til forskningsgrupper

 

Les om Mellomrom - et ph.d.-prosjekt av Hilde Hegna