Høsten 2022 startet de første nyutdannede lærerne med 5-årig masterutdanning å arbeide i grunnskolen. Utdanningens formål er å gi studentene kunnskap om forskningsbasert skoleutvikling og økt fordypning i sentrale skolefag.
Forskningsprosjektet Partnerskap for bærekraftig overgang fra lærerutdanning til yrke: Å bli en profesjonell lærer (STEP) følger denne generasjonen lærere gjennom det siste studieåret og de to første årene som lærere ved å studere:
- hvilke forventninger studentene og deres framtidige kolleger, skoleledere og eiere har til de nyutdannede lærernes mestring av utfordringene de møter i skolen
- hvordan de nyutdannedes faglige kompetanse og innsikt i forsking verdsettes og tas i bruk i skolen
- hvilke tiltak rettet mot nyutdannede lærere kan bidra til å beholde nyutdannede i yrket og inngå i en helhetlig strategi for karriereutvikling og kompetanseheving i skolen
- hvordan forskningsbasert kunnskap kan bidra til å utvikle de nasjonale rammene for veiledning av nyutdannede lærere
STEP skal utvikle forsknings- og erfaringsbasert kunnskap med sikte på å stimulere til debatt og bidra til tiltak som gjør at de nyutdannede får bruke sin kompetanse individuelt og i profesjonsfellesskapet i skolen. Data samles inn via spørreskjema, intervju og observasjon og blir analysert og diskutert i forskningssirkler bestående av forskere, studenter, nyutdannede, skoleeiere, skoleledere, lærere og representanter for organisasjonene som deltar i prosjektet.
Prosjektgruppen består av forskere fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN), Norges arktiske universitet (UIT) og representanter for de sentrale partene i utdanningssektoren; KS, Utdanningsforbundet og Lærerstudentene.
Nye artikler
- Skytterstad, R., Antonsen, Y., Aspfors, J. and Heikkinen, H. L. T. (2025) Reframing New Teacher Induction: Opportunities Over Deficiencies. Teacher and teacher education. https://doi.org/10.1016/j.tate.2024.104910
- Antonsen, Y., Portela, A.P., Stenseth, A. M. and Skytterstad, R, (2024) Early career teachers’ beliefs and management of work intensification in Norway and Spain. Journal of educational change. https://doi.org/10.1007/s10833-024-09524-x
Den AI genererte podcasten om artikkelen kan høres her: https://notebooklm.google.com/.../187af208-216a.../audio
Aktuelle artikler
-
Skytterstad, R., Antonsen, Y., Stenseth, A-M. (2024) Remediating Deficits? Problem Representations in Norwegian Policies for Newly Qualified Teachers. Journal of educational policy. https://doi.org/10.1080/02680939.2024.2380761
-
Antonsen, Y., Toom, A., Ulvik, M., Drageset, O.G., Olsen, K.R., Hjardemaal, F.R., Sæther, K-A. (2024) Research approaches in master-based teacher education preparing student teachers for professional work. Frontiers in education. https://doi.org/10.3389/feduc.2024.1418398
-
Antonsen, Y., Aspfors, J., Maxwell, G., (2024) Early career teacher’s role in school development and professional learning. Professional Development in Education. https://doi.org/10.1080/19415257.2024.2306998
-
Sæther, K-A, Antonsen, Y., & Drageset, O.G. (2024) Relevance of the master’s thesis for becoming a professional teacher. In Jakhelln, R., Jordet, D. and Hatlevik, I.K.R. Transforming University-based Teacher Education through Innovation. A Norwegian Response to Research Literacy, Integration and Technology. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781032693798-9
-
Drageset, O.G., Sæther, K-A., Antonsen, Y., Steele, A.R., Killengreen, S.T., & Unhjem, A (2024) Using Research and Development to establish coherence in teacher education. In Jakhelln, R., Jordet, D. and Hatlevik, I.K.R. Transforming University-based Teacher Education through Innovation. A Norwegian Response to Research Literacy, Integration and Technology. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781032693798-8
- Ny lærerutdanning i møte med virkeligheten
Wedde, E., Gallavara, G., Pedersen, R. S., Stenseth, A.-M., & Antonsen, Y. (2023). Ny lærerutdanning i møte med virkeligheten. Utdanningsnytt, 24.11.2023. https://www.utdanningsnytt.no/bedre-skole-laererutdanning-laeringsmiljo/ny-laererutdanning-i-mote-med-virkeligheten/377179
Wedde sin artikkel har forfattere fra henholdsvis Utdanningsforbundet (Wedde) og tre forskere fra Universitetet i Tromsø UIT: Norges arktiske universitet. - Hva er det med læreryrket som gjør at nyutdannede lærere trenger veiledning?
Mork, M., Sandsmark, J., Kristiansen, M., Gallavara, G., & Havre, S. (2024). Hva er det med læreryrket som gjør at nyutdannede lærere trenger veiledning? Utdanningsnytt 22.02.2024. https://www.utdanningsnytt.no/laereplaner-laererstudiet-laereryrket/hva-er-det-med-laereryrket-som-gjor-at-nyutdannede-laerere-trenger-veiledning/391106 - Mork sin artikkel har forfattere fra KS: (Mork og Sandsmark), Lærerstudentene i Utdanningsforbundet (Kristiansen) og Utdanningsforbundet (Gallavara og Havre).
Veiledning kan gi overskudd og tid til nødvendig ettertanke
Gallavara, G., Havre, S., Kristiansen, M., Mork, M. & Sandsmark, J. (2024). Veiledning kan gi overskudd og tid til nødvendig ettertanke. Kommunal Rapport, 06.03.2024. https://www.kommunal-rapport.no/debatt/veiledning-kan-gi-overskudd-og-tid-til-nodvendig-ettertanke/454352
Gallavara sin artikkel har forfattere fra Utdanningsforbundet (Gallavara og Havre), Kristiansen (Lærerstudentene i Utdanningsforbundet) og KS (Mork og Sandsmark) - Masterlærernes bidrag til skoleutviklingen
Antonsen, Y., Aspfors, J., & Maxwell, G. (2024). Masterlærernes bidrag til skoleutviklingen. Utdanningsnytt, 13.09.2024. https://www.utdanningsnytt.no/bedre-skole-fagartikkel-grunnskolelaerer/masterlaerernes-bidrag-til-skoleutviklingen/404402
Antonsen sin artikkel har tre forskere fra UIT: Norges arktiske universitet også den populærvitenskapelig.
Vitenskapelige artikler:
Gallavara, G., Skytterstad, R., Kristiansen, M., Sandsmark, J., Monsbakken, C. W (2025): Nyutdannede læreres møte med skolens profesjonsfellesskap
Skytterstad, R., Antonsen, Y., & Stenseth, A.-M. (2024). Remediating deficits? Problem representations in Norwegian policies for newly qualified teachers. Journal of Education Policy, 1–21. https://doi.org/10.1080/02680939.2024.2380761