Kan matematikkfaget bidra til mer likeverd og sosial rettferdighet i skolen? Og kan faget selv bli styrket av mangfoldet av språk og kulturer?
Mathematics Education in Indigenous and Migrational contexts

Illustrasjonsfoto (Tine Poppe/USN)
Hvordan skjer egentlig læring i matematikkundervisningen, når elevene har bakgrunn fra ulike språk og kulturer?
Vi vil undersøke hvordan ulike språk og kulturer kan hindre, støtte eller utfordre læring i matematikkfaget. Særlig er vi opptatt av klasserom der det er mange forskjellige språk og kulturer, inkludert norsk.
Urfolk har gjennom kolonialisering opplevd slike utfordringer undervisningen i generasjoner. Vi ser i dag det samme i klasserom med elever og lærere fra andre minoritetsgrupper, og det oppstår nå spenninger i norske klasserom.
Bakteppet for forskningsprosjektet er at vi lever i en tid med samfunnsendring og migrasjon.
Vi vil finne ut hvordan klasserom med forskjellige språk og kulturer påvirker læringen til alle elevene. Gjennom analyse av positive opplevelser og erfaringer som enkeltpersoner og grupper uttrykker i egne fortellinger, vil deres styrker og ressurser bli identifisert. Basert på dette vil vi utvikle det som kalles styrkebasert pedagogikk og utforske pedagogiske muligheter – først i Norge, for så å koble det til parallell forskning i Canada og USA.
Vi vil bruke deltakende forskning. Det betyr at vi jobber i partnerskap med gruppene og lokalsamfunnene som er ment å dra nytte av arbeidet. Forskningen vil, med empiriske, teoretiske, metodologiske og praktiske resultater bidra innen forskningsfeltet for matematikkundervisning.
Som forskere har vi gjort noen verdimessige vurderinger rundt hva vi ønsker å oppnå. Vi ønsker å fremme undervisning som ivaretar mangfoldet i klasserommet, ved å la stemmene til elever og lærere bli hørt. Forskningen vil påvirke dagens barn og kommende generasjoner: deres læring, deres forhold til seg selv og andre, deres (matematiske) identiteter og deres muligheter for fremtidig statsborgerskap og arbeidsliv.
Aktuelt i media
«En annerledes matematikk-undervisning» - kronikk i Utdanningsnytt
MIM-prosjektet
«Mathematics Education in Indigenous and Migrational contexts: Storylines, Cultures
and Strength-based Pedagogies».
Kontakt:
Prosjektleder, dosent Annica Andersson
Samarbeidsprosjekt:
MIM er et samarbeid mellom forskingsmiljøer ved USN, UiT Norges arktiske universitet, Michigan State University (USA) og University of New Brunswick (Canada).
Forskerne i prosjektet: