Vi som er prosjektpartnere i BRIDGES fra UiT Norges arktiske universitet i Tromsø tilhører forskningsgruppen/forskningsnettverket Bærekraft og livsmestring i en helhetlig lærerutdanning (BLIHEL). BLIHEL retter søkelyset på forsknings- og utviklingsprosjekter (FoU) tilknyttet de overordnede tverrfaglige temaene bærekraftig utvikling, livsmestring og folkehelse i skole, barnehage og lærerutdanning. Flere av FoU-prosjektene tilknyttet BLIHEL har blitt publisert som bokkapitler i vitenskapelige antologier utgitt på Universitetsforlaget. Vi, som er redaktører for antologiene og forfattere av denne bloggposten, heter Kristin Emilie W. Bjørndal og Veronica Bergan og er ansatt som førsteamanuensiser i henholdsvis pedagogikk på grunnskolelærerutdanning (GLU) for 1.-7. trinn og 5.-10.trinn og naturfagdidaktikk på barnehagelærerutdanningen (BLU) ved UiT, institutt for lærerutdanning og pedagogikk (ILP).
Vi to oppdaget hverandre som kollegaer høsten 2013 gjennom vår felles interesse for oppmerksomt nærvær (også kalt mindfulness). Senere har vi funnet flere sammenfallende faglige interesser som for eksempel utdanning og læring for bærekraftig utvikling, utforskende samtaler/utforskende læring (bl.a. filosofiske samtaler med barn), samt at vi er opptatte av barn og unges folkehelse og livsmestring i utdanningsfeltet. Vi sier ofte at vi liker å «leke i lag». Barn som liker å leke i lag, leker ofte «lett» og kommuniserer godt med hverandre gjennom å ha felles aktiviteter og interesser. Vi ser at flere og flere ønsker å «henge» med oss gjennom våre forskningsinteresser og noen av disse «lekekameratene» har bidratt med kapitler inn i antologiene våre (se nedenfor) eller har blitt med som medlemmer i forskningsgruppen BLIHEL. Nå gleder vi oss til å bli skikkelig godt kjent med våre nye prosjektpartnere i BRIDGES og se hva vi kan skape og finne ut sammen.
I de påfølgende bloggpostene vil vi presentere våre to antologier som hittil er utgitt. Disse bøkene heter Bærekraft i praksis i barnehagen og Skape rom for folkehelse og livsmestring i skole og lærerutdanning og danner et utgangspunkt for vårt samarbeid i BRIDGES-prosjektet.
Kristin Emilie W. Bjørndal og Veronica Bergan