Før sommeren kom den gledelige meldingen om at EU vil finansiere to store prosjekter USN er involvert i. Prosjektene «European Social Innovation Campus (ESIC)» og «European quality development system for inclusive education and teacher training (EQui-T)» mottar til sammen sirka 5,5 millioner euro gjennom Erasmus+.
Erasmus+ (erasmuspluss.no) er EUs utdanningsprogram med et budsjett på 28,8 milliarder euro. Programmet løper fra 2021-2027.
– Deltakelse i prosjekter gjennom Erasmus+ gir mulighet til å samarbeide med sterke miljøer i Europa og globalt om prosjekter som USN ikke kan drive frem alene. USN har hatt god uttelling gjennom Erasmus+ over tid, og erfaringene viser at disse EU-støttede prosjektene er viktige drivere for å utvikle kvalitet i utdanning, bygge gode internasjonale nettverk og skaffe til veie ekstern finansiering, sier Anette Staaland (usn.no), som leder seksjon for internasjonalt utdanningssamarbeid ved USN.
Les mer om de to prosjektene:
European Social Innovation Campus (ESIC)
ESIC-prosjektet skal bidra til å oppgradere og omskolere arbeidsstyrken og gründere for å takle de grønne og digitale overgangene innen sosial økonomi ved å styrke kapasitetene for sosial innovasjon.
Prosjektets mål:
- bringe sammen høyere utdanning og yrkesopplæring, organisasjoner innen sosialt entreprenørskap og bedrifter fra flere europeiske land, samt aktører på europeisk nivå
- utforme og levere tverrnasjonal utdannings- og opplæringsinnhold, samt samprodusere undervisnings- og opplæringsmetoder for rask implementering av innholdet på regionalt og lokalt nivå, og for fremvoksende yrkesprofiler
- etablere et sterkt nettverk for kommunikasjon og spredning, som fremmer sosialøkonomisektoren som et karrierevalg og støtter utviklingen av en følelse av initiativ og entreprenørielle tankesett i EU
- distribuere prosjektresultater i et åpen dataformat som vil være tilgjengelig for alle interessenter og forskere
- avvikle arrangementer, møter og samskaping som integrerer ulike aktører i prosessen og bidrar til å spre resultatene
European quality development system for inclusive education and teacher training (EQui-T)
Prosjektet EQui-T har som mål å forbedre kvaliteten på undervisning i en inkluderende europeisk sammenheng. Dette vil gjøre det mulig for lærerutdannere og lærere under opplæring og i arbeid å identifisere, skape og dele inkluderende undervisningsmateriell av høy kvalitet i form av åpne inkluderende digitale læringsressurser (OIER), samt fremme tverrnasjonalt samarbeid og utveksling av mønsterpraksis.
Prosjektets mål:
- utvikle en omfattende, flerdimensjonal katalog med kriterier for inkluderende kvalitetsvurdering av OIER
- etablere opplæringskurs for lærere under opplæring og i arbeid for å utvikle og teste innovative undervisningsmateriell i form av OIER for (teknologiforsterket) inkluderende undervisning
- identifisere mønsterpraksis for å spre OIER og etablere og implementere bærekraftige spredningsprosesser
- etablere et bærekraftig nettverk av lærere og andre aktører innen feltet inkluderende utdanning på nasjonalt og internasjonalt nivå, som vil fremme tverrnasjonalt samarbeid og utveksling av mønsterpraksis når det gjelder å identifisere og utnytte eksisterende (høy-)kvalitets digitale verktøy og materiell (for eksempel OIER)
- gjennomføre mobilitetsaktiviteter under opplæringskursene og innen nettverket (ved bruk av infrastrukturen i Erasmus+)
Innovasjonsallianse
ESIC-prosjektet, der USN spiller en viktig rolle, har fått støtte innenfor prosjekttypen Innovasjonsallianser (erasmuspluss.no), og er satt sammen og utviklet av en rekke utdanningsinstitusjoner, fag- og yrkesopplæringsvirksomheter, bedrifter og organisasjoner i ti land.
Finske Diaconia University of Applied Sciences i Helsingfors koordinerer ESIC-prosjektet, hvor USN skal samarbeide med fagmiljøer fra Estland, Romania, Spania, Irland, Belgia, Italia, Nederland, Ukraina og Finland.
Den brede alliansen skal arbeide med å dekke misforholdet mellom manglende utdanning og kompetanse om sosialt entreprenørskap i store deler av Europa, og arbeidslivets voksende behov for slik kunnskap og ferdigheter.
Prosjektdeltakerne skal utvikle et felles kjernepensum for opplæring i sosial innovasjon og entreprenørskap i alle deler av utdanningssystemet fra videregående skoler til doktorgrads-kurs.
Fra USN er det Ramona Lorentsen og Lars Ueland Kobro fra Senter for sosialt entreprenørskap og samskapende sosial innovasjon (SEAM) som har deltatt i prosjektutviklingen.
USN lager rammeverk for hele Europa
Ved siden av de finske prosjektlederne, har USN påtatt seg den største jobben i ESIC, nemlig ledelse av arbeidspakke fire: «Co-design and delivery of training programmes», som handler om å utvikle og implementere opplæringsprogrammer både for videregående skole og på universitetsnivå.
I hovedsak vil det dreie seg om å fremstille et rammeverk for å teste ulike konsepter og metoder for slik opplæring over hele Europa.
I tillegg vil deltakerne fra USN naturligvis også være engasjert i prosjektets øvrige arbeidspakker og aktiviteter.
Samlet sett er prosjektet tildelt fire millioner euro over fire år (2023-2027). USNs andel er på 540 000 euro.
– Dette er et markant løft for SESAM, og det plasserer oss midt i sentrum av det fagfeltet vi har arbeidet med å bli en nasjonal og internasjonal aktør i siden senterets etablering i 2016. Gjennom dette prosjektet har vi fått rammer og muligheter til å sette spor etter oss og få anledning til å prege et framvoksende fagfelt innenfor mange skolefelt i flere år framover, sier Lorentsen.
Nyslått doktor i sosialt entreprenørskap, Hilde Svrljuga Sætre, har allerede begynt som førsteamanuensis med ESIC som hovedgeskjeft. SESAM arbeider nå med ytterligere utvidelse av sin faglige stab.
Lærerakademi
Det andre prosjektet, EQui-T, er innvilget innen Erasmus+ sitt program «Europeiske Lærerakademier» som finansierer nettverk som jobber med tematikk opp mot utdanning. Lærerakademiene skal utarbeide og dele god praksis på tvers av Europa.
Prosjektet EQui-T handler mye om inkludering og skal gjøre lærerstudenter og eksisterende lærere i stand til å identifisere, utvikle, dele og spre såkalte åpne digitale inkluderende læringsressurser (IOER) av høy kvalitet samt dele god praksis.
University of Graz fra Østerrike er koordinator. I tillegg til USN, har prosjektet partnere fra Spania, Italia og Estland.
Kontaktpersoner ved USN er prosjektleder Fazilat Siddiq, fra enhet for digitalisering og utdanningskvalitet (eDU), og Liv Lofthus, som koordinerer EQui-T ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap (HIU).
– Prosjektet har som mål å utvikle et rammeverk for vurdering av kvaliteten på åpne læringsressurser for inkluderende undervisning, etablere kurs for lærerstudenter og lærere for å utvikle og teste nyskapende undervisningsmateriell i form av åpne og inkluderende læringsressurser. I arbeidet med utvikling av kursene vil digital kompetanse og kunnskap om inkludering være viktige komponenter, sier Siddiq.
Spredning
I tillegg til å delta i det øvrige arbeidet i EQui-T, leder USN prosjektets arbeidspakke fire, «Good dissemination», som handler om hvordan resultatene av prosjektet skal spres til andre og hvordan prosjektet gjøres kjent hos relevante målgrupper.
Prosjektet skal blant annet finne ut hvilke plattformer som er best for å spre resultatene i ulike land, utvikle retningslinjer for god praksis for spredning av resultater og oversettelse av retningslinjer til aktuelle språk i prosjektet.
USN skal også være med-leder for arbeidspakke fem «Evaluation and research». Denne arbeidspakken handler om å sikre at kvaliteten på det prosjektet produserer har høy faglig standard.
Prosjektet er tildelt 1,5 millioner euro over tre år fra EU, og USNs andel er på 295 000 euro.
SE OVERSIKT: Internasjonale utdanningsprosjekter (usn.no)