Rådgiver Alexander Joyce fra Vestfold og Telemark fylkeskommune satte seg på skolebenken igjen sammen med USNs studenter, der målet var å skape innovasjon i videregående skole.
Studenter fra IT og informasjonssystemer, barnehagelærerutdaningen og økonomi og ledelse har tatt med sine ulike perspektiver og jobbet på tvers.
Arbeidet har skjedd i emnet Innovasjon i team. Det tilbys via enkelte studieprogram i Bø, Vestfold og Porsgrunn.
– Det har vært både lærerikt og viktig å få innspill fra studentene, gjennom å delta i Innovasjon i team. De viste en veldig god evne til å belyse og svare ut problemstillingene, både gjennom faglige perspektiv og egne erfaringer. Emnet var godt organisert, med god mulighet for oss til å delta i de ulike delene av prosessen, forteller Joyce.
LES OGSÅ: Prisvinnende studenter: – En opplevelse for livet
Stort frafall i videregående skole
Studentene har sett på hvordan videregående skole kan jobbe tettere med arbeidslivet. En viktig innsikt fra arbeidet, er at det er altfor mye teori og kjedelig undervisning.
Utgangspunktet for arbeidet var det store frafallet i videregående skole, og for liten kontakt med næringslivet og den virkelige verden.
Studentgruppen gjennomførte egen datainnsamling gjennom:
- næringslivsfrokost
- gruppesamtale med elever
- spørreskjema
- dybdeintervjuer med uteksaminerte elever
Basert på kunnskapen de hentet inn, foreslår de å gjøre det enklere for elevene å komme i kontakt med næringslivsaktører i lokalsamfunnet sitt.
Et av tiltakene de lanserer er en mentorordning. Elevene kan finne aktuelle bedrifter og kontaktpersoner gjennom en egen app, som matcher elevenes interesser og kompetanse med det lokale næringslivet.
LES OGSÅ: 10 studenter fikk stipend fra Senter for bærekraftig omstilling
En annerledes måte å lære på
Studentene forteller at denne måten å jobbe på, gir dem en annen type kunnskap.
– I løpet av emnet har jeg lært mye om innovasjonsmetodikken vi har brukt, men også om samarbeid. Vi ble satt sammen i tverrfaglige team og mange av oss kjente ikke hverandre fra før. Det har fungert veldig bra og er en smakebit på hvordan det blir arbeidslivet, sier Karine Myrland, tredjeårsstudent på bachelor i økonomi og ledelse
Lisbeth Tollefsen, tredjeårsstudent på bachelor i IT og informasjonssystemer, sier at hun har blitt mer oppmerksom på hvordan hun samarbeider med andre.
– Jeg har også blitt mer bevisst på hvor viktig det er å reflektere rundt og være bevisst på hverandres utgangspunkt for tverrfaglig samarbeid, og hvordan vi tilrettelegger dette. Erfaringen fra det tverrfaglige arbeidet, i tillegg til Design Thinking som innovasjonsmetodikk, er erfaringer jeg tror vil være verdifulle å ha med seg ut i arbeidslivet.
Barnehagelærerstudent Madeleine Ahmady sier hun har lært mye nytt om «alt fra teori og verktøy, til bærekraft og prosesser.»
– Det aller viktigste er nok at jeg har fått en større forståelse for viktigheten av godt samarbeid.
– Hva skiller dette emnet fra andre emner?
– Det må nok være måten vi jobber med faget på. Det er en spennende måte å jobbe på, hvor vi må stole på prosessen. Design Thinking og en slik innovativ prosess krever samarbeid og tålmodighet på en helt annen måte enn vi kanskje er vant med, sier Ahmady.
LES OGSÅ: Klare til å hjelpe nye studenter
Fornøyd oppdragsgiver
Alexander Joyce fra Vestfold og Telemark fylkeskommune sier han absolutt vil anbefale andre offentlige aktører å delta på Innovasjon i team.
– Det er en unik mulighet til å få innspill fra studentene med sitt perspektiv. Dessuten er det fint å kunne bidra til å bringe samfunnsaktuelle problemstillinger inn i studentenes utdanningsløp.