Ansvarsområder
- Underviser / veileder på bachelorprogrammet sykepleie, campus Porsgrunn: https://www.usn.no/studier/finn-studier/helse-og-sosialfag/bachelor-i-sykepleie/bachelor-i-sykepleie-2
- Emneansvar for bacheloremnet: Klinisk sykepleie - sykehjem / boform med heldøgns omsorg og pleie 2, campus Porsgrunn: https://www.usn.no/studier/finn-studier/helse-og-sosialfag/bachelor-i-sykepleie/bachelor-i-sykepleie-2
- Underviser / veileder på masterprogrammet i Klinisk Helsearbeid, campus Drammen: https://www.usn.no/studier/finn-studier/helse-og-sosialfag/master-i-klinisk-helsearbeid/digitalisering-og-innovasjon-i-helse-og-velferdstjenester/
- Medveileder PhD stipendiat
- Medlem forskningsgruppen EldreForsk, campus Porsgrunn. https://www.usn.no/forskning/hva-forsker-vi-pa/helse-og-velferd/eldreforsk/
- Medlem forskningsgruppen Klinisk Kompetanse i Sykepleierutdanningen, campus Posrgrunn: https://www.usn.no/forskning/hva-forsker-vi-pa/helse-og-velferd/klinisk-kompetanse-i-sykepleieutdanning/
Kompetanse
- Simuleringsbasert læring: https://www.usn.no/om-usn/campusene/porsgrunn/simuleringssenteret/forskning-og-utviklingsarbeid-ved-simuleringssenteret-i-porsgrunn
- E-helse og velferdsteknologi
- Kvaliative design og metoder
- https://orcid.org/0000-0003-0338-4532
- Research Gate: https://www.researchgate.net/profile/Hilde-Solli
CV
Utdanning
PhD (2017) Avhandling: ”Relationships in virtual context. Supporting older caregivers through telecare”. Det medisinske fakultet. Universitetet i Oslo,
Hovedfag i helsefag – Candidata Sanitas (Can. San) (2000 – 2003) Universitet i Oslo. Hovedfagsoppgave: «Skremmende, spennende, stressende – uten mulighet til å komme unna. – En kartlegging og beskrivelse av sykepleierstudenters IKT – kompetanse».
Candidata Magisterii (Can. Mag.) (2000) Universitetet i Oslo
Sykepleievitenskap grunnfag (1999) Universitetet i Oslo
Pedagogikk mellomfag (1998) Universitetet i Oslo
Sosialpedagogikk grunnfag (1995 – 1997) Høgskolen i Telemark
Eksamen Philosophicum (1995) Universitetet i Oslo
Spesialutdanning i intensiv sykepleie (1990 - 1992) Telemark Sentralsykehus
Lederutdanning for helse - sosialsektoren (1988 - 1990) NKI Brevskole
Grunnutdanning sykepleie (1977 - 1979) Diakonissehusets sykepleierskole
Publikasjoner
Solli, H., Haukedal, T. A., Husebø, S. I. E., & Reierson, I. Å. (2022). Alternating between active and passive facilitator roles in simulated scenarios: a qualitative study of nursing students' perceptions. Advances in Simulation, 8. doi:10.1186/s41077-022-00233-0
Nilsen, E., Dugstad, J.H., Solli, H. (2022) Sluttwebinar prosjekt Bærekraftig modellutvikling for organisering av responssenter. Norway Health Tech. https://play.quickchannel.com/play/g9wkrha
Solli,H; Leren,L; Irgens,I; Eide,H; Brembo,E.A. (2022) Digital sårtjeneste. Følgeevaluering fase 1. Rapport. Usn Open Archive. https://hdl.handle.net/11250/2985478.
Nilsen,E; Dugstad,J; Eide,H; Grøndal-Eeles,L; Hansen, A; Reierson, I.Å; Solli,H. (2022) Alarmen går - men hvem svarer? Kronikk. Kommunal Rapport. https://www.kommunal-rapport.no/debatt/alarmen-gar-men-hvem-svarer/140617!/
Harring, A.K., Solli, H. (2021) Kan ambulansetjenesten få tilgang til hjemmetjenestens digitale nøkler? Det kan gi både liv-, helse- og effektiviseringsgevinster om "nøkler" til e-låser ble utvekslet med ambulansetjenesten. Ambulanse Forum 22. januar. https://ambulanseforum.no/artikler/kan-ambulansetjenesten-fa-tilgang-til-hjemmetjenestens-digitale-nokler
Reierson, I. Å., Sandvik, L., Solli, H., Haukedal, T. A., & Husebø, S. E. (2020). Psychometric testing of the Norwegian version of the Simulation Design Scale, the Educational Practices Questionnaire and the Student Satisfaction and Self-Confidence in Learning Scale in nursing education. International Journal of Nursing Studies Advances, 2, 100012. https://doi.org/10.1016/j.ijnsa.2020.100012
Solli, H., Haukedal, T.A., Husebø, S.E., Reierson, I.Å. . (2020). The art of balancing: the facilitator’s role in briefing in simulation-based learning from the perspective of nursing students – a qualitative study. BMC Nursing. doi:https://doi.org/10.1186/s12912-020-00493-z
Solli, H., & Hvalvik, S. (2019). Nurses striving to provide caregiver with excellent support and care at a distance: a qualitative study. BMC Health Serv Res, 19(1), 893. doi:10.1186/s12913-019-4740-7 https://bmchealthservres.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12913-019-4740-7
Solli, H., Bjork, I. T., Hvalvik, S., & Helleso, R. (2017). Like an extended family: Relationships that emerge when older caregivers use written messages to communicate in an ICT-based healthcare service. Inform Health Soc Care, 1-11. doi:10.1080/17538157.2017.1364245
Solli, H. (2017). Relationships in virtual context : supporting older caregivers through telecare. Dissertation for the Degree of PhD 2017. Institute of Health and Society. Faculty of Medicine, University of Oslo. Oslo: Reprosentralen, University of Oslo. ISBN 978-82-8377-087-2UIO
Reierson, I. Å., Solli, H., & Bjørk, I. T. (2015). Nursing Students' Perspectives on Telenursing in Patient Care After Simulation. Clinical Simulation in Nursing, 11(4), 244-250. doi:http://dx.doi.org/10.1016/j.ecns.2015.02.003
Solli, H., Hvalvik, S., Bjørk, I. T., & Helleso, R. (2015). Characteristics of the relationship that develops from nurse-caregiver communication during telecare. Journal of Clinical Nursing, 24, 1995-2004. doi:10.1111/jocn.12786
Solli, H., Bjørk, I. T., Hvalvik, S., & Hellesø, R. (2012). Principle-based analysis of the concept of telecare. [x]. Journal of Advanced Nursing, 68(12), 2802-2815. doi:10.1111/j.1365-2648.2012.06038.x
Solli, H. (2009). Nyutdannede sykepleieres utvikling fra handlingsberedskap til handlingskompetanse. Sykepleien forskning (Sekundærartikkel) (1), 52-60. https://sykepleien.no/sites/default/files/documents/forsknings/154006.pdf?c=1410453150
Solli, H. (2008). Nyutdannede sykepleieres utvikling fra handlingsberedskap til handlingskompetanse. Klinisk Sygepleje, 22(3), 4-13. https://ezproxy1.usn.no:3325/klinisk_sygepleje/2008/03/nyutdannede_sykepleieres_utvikling_fra_handlingsberedskap_t
Reierson, I. Å., & Solli, H. (2007). Nett-generasjonens inntog i sykepleierutdanningen dokumentasjon. Norsk selskap for sykepleieforskning, 9(3), 15-26. https://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/2438289
Solli, H., & Reierson, I. (2006). Fra mesterlære til selvstudium. Norsk Tidsskrift for Sykepleieforskning, 8(4), 35-50. https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstream/handle/11250/2438224/Fra_mesterlaere.pdf?sequence=2&isAllowed=y