USN Spire på Bygdøy Kongsgård

hender som jobber med spirer i ei jordkasse. foto
DYRK FRAMTIDA: Vi samarbeider med Økologisk Norge om pedagogisk utviklingsarbeid med skolehage/undervisningshage som omdreiningspunkt.

Vi var på plass da Økologisk Norge holdt sin første fysiske samling for de ti skolene som er med i skolehageprosjektet Dyrk framtida.

Torsdag 10. mars 2022 gjennomførte vår samarbeidspartner fra skolehageprosjektet Dyrk framtida i Økologisk Norge den første fysiske samlinga for de ti prosjektskolene sine.

Susanne Moen Ouff jobber med ei frøkasse. FotoSpire USN får delta på alle prosjektaktivitetene sammen med skolene, og får dermed mye nyttig kunnskap om hvordan det er å drive med pedagogisk utviklingsarbeid, med skolehage/undervisningshage som omdreiningspunkt.

Samlinga blei holdt på Gartneriet på Bygdøy kongsgård. Gartneriet og kafeen der, ga en fantastisk ramme for arbeidet rundt skolehager/undervisningshager.

Det spirer og gror

Gartneriet blir drevet av Marianne Leisner, en nestor i norske skolehage-sammenheng. Gartneriet er også arena for nye muligheter i arbeidslivet, gjennom jobb med mening i arbeidstreningsbedriften Unikum.

– Det var engasjerende og inspirerende å få innsikt i oppstartsarbeidet til de ti skolene. Det spirer og gror allerede rundt i hele regionen, i både konkret og overført betydning. Her er hele spennet, fra skoler som ikke ennå har godkjente områder å dyrke på, til skoler som har drevet med hage som arena for undervisning og læring i mange år, sier prosjektleder for USN Spire, Susanne Moen Ouff.

muntre mennekser rundt ei jordkasse. FotoUformell utveksling

I tillegg ble det tid til faglig og sosialt påfyll med teori om levende jord og jordkvalitet, og praksis om å forkultivere, snekre plantekasser, brette frøposer og lage frøbånd.

–  Disse fysiske møtene mellom skolene, er viktige også for den uformelle utvekslinga i pauser og over lunsjen. For oss som lærer- og barnehagelærerutdannere, er det en viktig arena for å forstå hvilke utfordringer, drømmer, gleder og sorger skolene står i, slik at vi kan ta det med oss i videreutvikling av vår egen undervisning. Det er også en veldig viktig arena for å utforme praksisnære problemstillinger for forskningsdelen av prosjektet, sier Ouff.

Om USN Spire

USN Spire er et tverrfaglig utviklingsprosjekt med formål om å opprette og ta i bruk en undervisningshage i hagen Åsgård på campus Vestfold

Prosjektleder og kontaktperson: Susanne Moen Ouff

Støttet av: USN Senter for bærekraftig omstilling (SBO).

Samarbeidspartner: Økologisk Norges undervisningshagesatsing Dyrk framtida

Prosjektgruppe: USN Spire har en tverrfaglig prosjektgruppe, som består av undervisere fra tre institutt ved vårt fakultet for humaniora og idrettsvitenskap: