Ansvarsområder
2022-2023:
- BRIDGES
- Underviser REBHBG (realfag i barnehagen)
- Underviser STM (matematikkdelen) i BLU
- REKOMP
- Leder forskningsgruppen: Helhetlig læring i barnehagen (BaHel)
(Tidligere år: naturfag i GLU, PPU for naturfag og NHB i BLU)
FORSKNINGSGRUPPER:
Kompetanse
- Naturfag og natrufagsdidaktikk
- Matematikk og matematikkdidaktikk
- Biologi/økologi (PhD innen økosystem tjenester, pollineringsøkologi)
- Undervisning (undervist: 8 år i UH, 10 år i vgs, 4 år i grunnskole)
- Realfag i skole og barnehage. Se forskningsinteressene over for mer utdypning.
CV
- Førsteamanuensis ved USN (2018 -)
- Lektor med opprykk ved Frogn vgs (underviste: matmeatikk, naturfag, biologi og geografi) (2008-2018)
- Kompetanse for kvalitet, matematikk og didaktikk. NMBU (2016-2018)
- PhD studier. NMBU. Disputas 2008. Økologi og statistiske analyser.
- Praktisk pedagogisk utdannelse. Universitetet i Oslo (UiO). (2004)
- Midtstuen ungdomsskole, Oslo kommune (2001-2004)
- Cand. Scient i biologi. UiO. (2000)
- Cand. Mag, biologi, statistikk, kjemi, matematikk og fysikk.
Publikasjoner
RAPPORTER:
Bjerknes, A. L., & Wilhelmsen, T. (2022). Implementering av Profesjon, progresjon og praksis i barnehagelærerutdanningen. Følgeforskning 2. studieår BLU, Universitetet i Sørøst-Norge. Delrapport 3. 2022_83_Bjerknes_Wilhelmsen.pdf (usn.no)
KONFERANSEBIDRAG:
Forskerfrøkonferansen, Oslo 2023
- Conceptual PlayWorld - Naturfaglig fantasilek med utgangspunkt i barnehbøker (invitert foredragsholder).
Naturfagkonferansen, Hell 2022:
- Skalstad, I. & Bjerknes, A-L. STEM Conversations in Early Childhood Education
- Bjerknes, A-L, Skalstad,I. og Freudenreih-Rapple, S. Folkehelse og livsmestring gjennom naturfag - og andre fag -i lærerutdanningen
Erfaringskonferansen høsten 2022: Perspektiver på bærekraft i barnehagen og barnehagelærerutdanningen. Hva er god utdaning i barnehagen? https://www.usn.no/forskning/hva-forsker-vi-pa/barnehage-skole-og-hoyere-utdanning/barnehageforskning-utvikling-og-innovasjon/satsningsomrader-og-samarbeid/helhetlig-laring-i-barnehagen
Lærerutdanningskonferansen (April 2022)
- Profesjon, progresjon og praksis strukturen i barnehagelærerutdanningen ved USN. Invited speaker sammen med Terese Wilhelmsen.
Mind the gap! Conference on interdisciplinary teacher education to address future challenges. (Tromsø, mars 2022):
- Bjerknes, A-L., Hofman, A. og Aasesad, Å. Hva fremmer og hemmer tverrfaglig samarbeid i undervisning i lærerutdanningen?
- Hvordan måler man kvalitet i tverrfaglig undervisning?
EECERA, 2021:
- Curiosity and Wondering in Early Childhood Education and Care: How can you support Children’s Interest in Science from an early age? Presenter(s): Anne-Line Bjerknes, Terese Wilhelmsen and Emilie Foyn-Bruun, University of South Eastern Norway, Norway
- Pedagogical Impacts of Norwegian Kindergartens’ Response to COVID-19. Presenter(s): Terese Wilhelmsen, University of South-Eastern Norway, Norway Anne-Line Bjerknes, University of South-Eastern Norway, Norway
- "I climb high to get closer to the sky": Five-year-olds' learning strategies during outdoor play in a Norwegian kindergarten. Presenter(s): Teresa Katherine Aslanian, Anne Kristin Andresen and Anne-Line Bjerknes. University of South-Eastern Norway, Norway
Forskerfrøkonferansen 2021: Digitale verktøy og naturfag i barnehagen. Anne-Line Bjerknes Forskerfrø: Opptak av Forskerfrøkonferansen 2021 (xn--forskerfr-t8a.no)
Erfaringskonferanse, USN (2020). Hva skjedde i barnehagene våren 2020? Var det så galt, at det ikke var godt for noe? Anne-Line Bjerknes, Terese Wilhelmsen og Anna Moxnes https://vimeo.com/462337751
POPULÆRVITENSKAP, KRONIKKER, INNLEGG, INTERVJUER OG ANNET:
- Eriksen, K. G. og Bjerknes, A-L. (2023). Urfolkskunnskap er avgjørende for å redde verdens biologiske mangfold. Dagsavisen 02.02.2023
- Bjerknes, A-L. (2022). Digitale naturfaglige aktiviteter I barnehagen. I: Naturfagdidaktikk i barnehagen. Hov, A. M. (Red). Forskerfrø 1/2022. Naturfagsenteret
- Barnehage.no (2021). Ti tips til hvordan man kan heve kvaliteten i det digitale arbeidet i barnehagen
- Kronikk Drammens Tidene (2020): En bivirkining av koronaviruset ble en bedre barnehagehverdag for barna. Terese Wilhelmsen, Anna Rigmor Moxnes og Anne-Line Bjerknes. Kronikk, Barn | En bivirkning av koronaviruset ble smaken på en bedre barnehagehverdag for barna (dt.no)
- Intervju i Utdanningsnytt (2020): Koronakrisen gjorde barnehagen bedre (utdanningsnytt.no).
- Bjerknes, A-L. Er «timeout» en daglig krenkelse av barn i barnehagen? Aftenposten, debatt (08.10.2019), senere også trykt i barnehage.no. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/3J75qe/er-timeout-en-daglig-krenkelse-av-barn-i-barnehagen-anne-line-bjerknes (også trykt i Barnehage.no)
- Bjerknes, A-L., og Hognestad, K. Barn bør ikke lære å sitte stille. Kronikk (12.03.2019), senere også trykt i barnehage.no og Dagsavisen https://forskning.no/barn-og-ungdom-kronikk-samfunn/barn-bor-ikke-laere-a-sitte-stille/1310295
- Bjerknes, A-L., og Foyn-Bruun, E.E. Ikke kims bort kunnskap med myter fordi du jobber med barn. Kronikk (01.11.2018) https://forskning.no/kronikk-barn-og-ungdom-naturvitenskap/ikke-kims-bort-kunnskap-med-myter-fordi-du-jobber-med-barn/1255382
- Bjerknes, A.-L- og Totland, Ø. Blomster og bier i krise. Aftenposten 2010. (http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Blomster-og-bier-i-krise-6269701.html). Også trykt i Innsikt.
- Intervjubidrag (november 2019) i podcast til Utdanningsforbundet «Lærerrommet». Episode 35. Time-out i barnehagen, en krenkelse? https://www.utdanningsforbundet.no/larerhverdagen/podkasten-larerrommet/
- Intervjubidrag i en artikkel: Time-out: En krenkelse av barnet? Tekst: Magnhild Freuchen. Januar 2020. https://www.klikk.no/foreldre/barn/barneoppdragelse/advarer-mot-bruk-av-timeout-6858956?fbclid=IwAR0rreAtzJ0s97Z_4b0SF3tQ2eIwHp_tQ7qFcaM4lGxdKNfyIPZAtM7Z5eM
- Barnehagedagen, radio (12.03.2019): https://radio.nrk.no/serie/her-og-naa-hovedsending/DMTN01004019/12-03-2019?fbclid=IwAR1p9nLbMiJX7hejfFlGnx7mOAImCrcaLTetqvA-nXGe_oRHVLfgRLmLBoI#t=1h23m35.64s
- Barnehagedagen NRK, Østafjells nyheter (12.03.2019): https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestafjells/201903/DKTE98031219/avspiller
- Tok pusten av festival-deltagere. 14. november 2016. Amta. https://www.amta.no/nyheter/ungdom/skole/tok-pusten-fra-festival-deltakere/s/5-3-170455
- Valgfag på Frogn videregående skole vekker oppsikt. 31.08.2016.
- Russ på forskertur. 4. mai. 2011. Amta https://www.amta.no/nyheter/russ-pa-forsker-tur/s/1-31-5593621
- Frognelever skal forske på fjordplagen. 08.02.2016. Amta. https://www.amta.no/nyhet/frogn/ungdomsbedrift/frognelever-skal-forske-pa-fjordplagen/s/5-3-105967
- De vant konkurransen om å spare mat. 28.04.2016. Amta. https://www.amta.no/skole/frogn-videregaende-skole/miljovern/de-vant-konkurransen-om-a-spare-mat/s/5-3-124594
- Østlandssendingen: https://tv.nrk.no/serie/distriktsnyheter-oestlandssendingen/DKOA99060217/02-06-2017#t=6m43s