Profesjonskonferansen 2024: Kunnskapsformer i framtidas skole

Profesjonskonferansen

Skolen er i endring, fagene er i endring og lærerrollen er i endring. I januar debatterer vi framtidas skole. Profesjonskonferansen 2024 har tittelen «Skjerm (-) skolen! Framtidas kunnskapsformer i framtidas skole".


24 Jan

Praktisk informasjon

Har du spørsmål?

Under lærerkonferansen «Skjerm (-) skolen! Framtidas kunnskapsformer i framtidas skole" skal vi ha faglige foredrag om kunstig intelligens og lesing på andrespråket og i matematikk. Vi skal få en oversikt over læremidler i skolen. Vi skal leke oss med didaktikk. Det blir proff underholdning med sang, musikk og forfatteropplesning. Vi har bokutstillinger. Du møter andre flinke og framsynte lærere. Nils Beck kommer. Brynjulf Jung Tjønn kommer. Morten Goodwin kommer. Elaine Munthe kommer. Skole-Norge kommer. Kommer du? Bli med på januars gøyeste lærerbegivenhet!

Program

Det tas forbehold om endringer.

09.00 – 09.45
Registrering, morgenkaffe, musikk og et eple til lærer’n

09.45 – 10.00    Rom: Bakkenteigensalen
Musikalsk innslag
Nils Bech (vokal) og Nils Martin Larsen (piano)

10.00 – 10.15    Rom: Bakkenteigensalen
Åpning av konferansen
v/Jannike Ohrem Bakke, Fride Lindstøl, Rakel Rohde Næss og Marit Skarbø Solem, initiativtakerne, USN

10.15 – 10.25    Rom: Bakkenteigensalen
"Kvit, norsk mann", opplesing
v/Brynjulf Jung Tjønn, forfatter

10.25 – 11.05    Rom: Bakkenteigensalen
Hemmeligheten med å få til kunstig intelligens i framtidas skoler
v/Morten Goodwin, professor, Universitetet i Agder og OsloMet 

11.05 – 11.40    Rom: Bakkenteigensalen
Kunnskap for felles framtid
v/Einar Duenger Bøhn, professor, Universitetet i Agder og Ilmi Willbergh, professor, Universitetet i Agder 

11.40 – 12.00
Pause    Kaffe/te

12.00 – 12.40    Rom: Bakkenteigensalen
Debatt: Framtidas lærere i framtidas skole

  • Debattleder: Mattias Øhra, universitetslektor, Universitetet i Sørøst-Norge

Debattanter:

  • Elaine Munthe, professor og senterleder ved Kunnskapssenter for utdanning, Universitetet i Stavanger
  • Simon Malkenes, forfatter/skribent
  • Mats Kirkebirkeland, Civita
  • Kaspara Halkjelsvik, leder Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet
  • Maja Lunde, forfatter og medieviter

12.40 – 12.45    Rom: Bakkenteigensalen
Presentasjon av utstillere: forlag og NFFO

12.45 – 13.30
Lunsj og utstilling med forlag og NFFO

13.30-14.15

Seminarrunde 1: Ny forskning. Hva betyr dette for klasserommet?

1A: Skapande læring i ei digital tid​​​​​​   

v/Ingrid Holmboe Høibo, PhD stipendiat og
Lovis Søyland, førsteamanuensis, USN

Målgruppe: 1.-10. trinn

1B: Status for læremidler i skolen etter Fagfornyelsen    Rom A1-32 Sandefjord

v/Arne Vestbø, Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening
og Kristine Ohrem Bakke, Lektor 1, Thor Heyerdal videregående skole

Målgruppe: Alle

1C: Å lære norsk og fag samtidig. Andrespråklesingens utfordringer Rom: Bakkenteigensalen

v/ Lise Iversen Kulbrandstad, professor, Høgskolen i Innlandet

Målgruppe: Lærere i alle fag som underviser i klasser med flerspråklige elever

1D: Sykkeltyveriassistenter og prinsesser som redder seg selv – kritisk lesing av samtidslitteratur for barn og unge Rom: A1-35 Tønsberg

v/Mette Moe, førstelektor, OsloMet

Målgruppe: Alle

1E: Er du hekta?   Apper, nettsider og digitale enheter vi bruker måler oss og adferden vår.  Lær mer om hvordan dette fungerer i praksis, og hva vi kan gjøre for å ta kontroll Rom: A1-36 Horten

v/Christer V .Aas, teknisk strategirådgver og utvikler, Climbr

1F: «Lærere + forskning = skoleutvikling» Hvordan kan forskning anvendes, hva slags forskning er viktig, og hva skal til for at skoler kan dra nytte av relevant forskning til skoleutvikling? Rom: C1-33 Clara Tschudi

v/Elaine Munthe, professor, Universitetet i Stavanger

Målgruppe: Alle

 

14.15-14.30
Pause 


14.30-15.30

Seminarrunde 2: Inn i klasserommene

2A: På oppdagelsesreise i grammatikken Rom: A1-32 Sandefjord

v/Eli Anne Eiesland OsloMet og Urd Vindenes, førsteamanuesiser, Universitetet i Sørøst-Norge

Målgruppe: 5. - 13. trinn

2B: La oss gjerne snakke om demografi. Elevar i fagsamtaler med KI-Sokrates. Ei kort historie om åtte elevar, tre fagsamtaler og ein didaktisk chatbot i det munnlege klasserommet Rom: A1-35 Tønsberg

v/Jon Olav Sørhaug, førsteamanuensis, Universitetet i Agder

Målgruppe: 5. – 13. trinn

2C: Lesing for alle! Parallellspråklige bøker som inngang til språkglede, leseglede og leseferdigheter Rom: Bakkenteigensalen

v/Hanna Bovim Bugge og Hayder Jumaah, Leser søker bok

Målgruppe: 1.-4. trinn

2D: Leseløp i matematikk Rom A1-36 Horten

v/Elise Klavenes, førstelektor, Universitetet i Sørøst-Norge
og Line Danielsen Johansen og Mari Elise Snildal
masterstudenter, Universitetet i Sørøst-Norge

Målgruppe: 5.–10. trinn

2E: Det er uenig du skal bli. Øvelser for å skape uenighetsfelleskap  Rom: C1-33 Clara Tschudi

v/Bjarne Isaksen, førstelektor, Universitetet i Sørøst-Norge

Målgruppe: alle

2F: Leken lesing med utgangspunkt i bildebøker Rom: A1-39 Holmestrand

v/Fride Lindstøl, førsteamanuensis, Universitetet i Sørøst-Norge og Camilla Grieg, lærer, Sandefjord

Målgruppe: 1. – 5. trinn

Fag: norsk og kunst & håndverk og folkehelse og livsmestring

 

15.30-16.00
Pause    Kaffe/te og bakst

16.00-16.15    Rom: Bakkenteigensalen
Musikalsk innslag: Superdiscocruiser 

16.15-16.45    Rom: Bakkenteigensalen
Pedagogikk på lag med hjernen 
v/ Hanne S. Finstad, Dr. philos, forfatter og faglig leder i Forskerfabrikken

16.45-17.00    Rom: Bakkenteigensalen
Appell:
Det farligste som kan skje i fremtidens skole er at lærere blir erstattet av kunstig intelligens

v/elever fra 10. trinn ved Varden Ungdomsskole: 
Abry Nasurulah Rwamatore
Amalie Berntsen
Emma Josefine Selmersen
Eva Tennes Krogh
Isak Enge
Lukas Emil Hoholm
Siri Øksøy Thorsen
Tuva Tonheim Hogstad
 
Ansvarlig lærer: Hanne Reidun Storstein
 

Musikk v/ Bjanre Isaksen, Universitetet i Sørøst-Norge

 

PÅMELDINGSSKJEMA