Videreutdanning i fritidspedagogisk ungdomsledelse
Drammen - Deltid
Studieinformasjon
- Progresjon: Deltid
- Studiested: Drammen
- Studieopplegg: Samlingsbasert
- Studienivå: Videreutdanning
- Kostnader: Litteratur og evt. reise/opphold.
- Studiepoeng: 15
- Søknadsfrist: 12.05.2021
- Oppstart: Høst 2021
- Undervisningsspråk: Norsk
- Antall semester: 1
- Antall studieplasser: 20
Samlinger
Fritidspedagogisk ungdomsledelse (15 stp) har vært et tilbud siden 2019. Studiet er et satt opp i samarbeid med Ungdom og Fritid, en interesseorganisasjon for kommunale og kommunalt støttede fritidsklubber, ungdomshus og lignende åpne møteplasser for ungdom i Norge.
Studiet har 20 fullfinaniserte studieplasser i dette samarbeidet.
Det er løpende opptak av kvalifiserte søkere, og "førstemann til mølla"-prinsippet gjelder.
Det gjennomføres 3 samlinger á 2 dager i høstsemesteret.
Samlingsdager
- 31. august - 1. september
- 12. oktober - 13. oktober
- 9. november - 10. november
Eksamen gjennomføres som muntlig gruppeeksamen 7. og 8. desember
Med forbehold om endringer.
Hva er fritidspedagogisk ungdomsledelse?
Fritidspedagogisk ungdomsledelse er et pedagogikkfaglig emne som handler om faglige praksiser og tenkemåter i det åpne ungdomsarbeidet. Hovedvekten legges på tiltak som organiseres i regi av det offentlige.
Studiet kan inngå i en bachelorgrad og derved kvalifisere til lederposisjoner innen kulturelt og sosialpedagogisk arbeid i ungdomsklubber og ungdomsprosjekter.
Ved siden av pedagogikk har emnet innslag fra fag som sosiologi, antropologi og medievitenskap. Studiet er praktisk orientert i sin form og understreker den avgjørende betydningen som relasjoner har i ungdomsarbeidet. I tillegg understrekes demokratisk ungdomsmedvirkning som en sentral verdi. Dette innebærer en aktivt bruk av de unges ressurser og utformes slik at de unge opplever fritidstilbudet som relevant, lokalt tilpasset og samtidsorientert.
Målgruppe
Studiet passer for barnevernspedagoger, sosionomer, praktiserende klubb- og feltarbeidere, kulturarbeidere og lærere som har interesse for ungdomskultur og ungdomsarbeid.
Dette lærer du hos oss
Emnet bidrar til at studenten oppnår generell kompetanse på
- hvordan teoretiske og praktiske forståelser av ungdomsarbeid henger sammen.
- eksempler på at ungdom selv kan bidra til å styrek trivselen i den fritidsvirksomheten de deltar i, og dermed både dens sosialpedagogogiske betydning og dens omdømme.
- muligheter til å skape arenaer som støtter ungdoms interess for nye medier og gir rom for nye former for kreative utrykksformer
Læringsaktiviteteter
Fysiske samlinger med skriftlige arbeidskrav i gruppe og individuelt mellom samlingene, både praktisk og teoretisk. Muntlige framføringer knyttet til obligatoriske arbeid.
Studenten vil ha to obligatoriske arbeidskrav, en individuell og en i gruppe. Begge må være godkjent for å kunne framstille seg til eksamen.
Det er obligatorisk oppmøte. Det må være deltagelse på minimum 5 av 6 samlingsdager for å kunne fremstille seg til eksamen.
Studieplan
En studieplan beskriver innhold, oppbygging og organisering av et studieprogram. Til hver studieplan er det knyttet emneplaner som beskriver de enkelte emnene. Her finner du også pensumlister. Nedenfor ser du en studiemodell som viser deg hvilke emner som går i de ulike semestrene. Fra studiemodellen finner du også lenker til de ulike emneplanene.
Lenke til sist publiserte studieplanOpptakskrav
Opptakskrav er generell studiekompetanse eller realkompetanse. Opptak kan også skje på grunnlag av relevant fagbrev.
Dersom opptakskrav ikke er oppfylt, kan studenten delta uten å motta studiepoeng.