Hva er semesteravgift?

Semesteravgiften er en lovpålagt avgift for alle studenter.

Betalingsfrister:

  • 1. september for høstsemesteret
  • 1. februar for vårsemesteret

Fakturaen oppretter du selv i Studentweb og du finner KID-nummer, beløp og kontonummer på fakturaen.

Det kan gå inntil fire dager fra du betaler semesteravgiften til det blir synlig i Studentweb at du har betalt.

Fakturaen består av:

Avgift Alle studenter
Semesteravgift til Studentsamskipnaden  600 kr
Kopinoravgift (inkluderer elektroniske kompendier)  235 kr
SAIH (frivillig) 40 kr
Sum pr semester 875 kr

Informasjon om de ulike delene av fakturaen:

Betalt semesteravgift ved en annen institusjon

Har du allerede betalt semesteravgift til Studentsamskipnaden ved en annen institusjon, kan du få refusjon for kr 600 på fakturaen, men vi må ha beskjed om det og dokumentasjon på innbetalt beløp ved den institusjonen. Når du har gitt beskjed gjelder følgende:

  • Dersom du ikke har betalt ved USN, kan du trekke fra kr 600 på fakturaen
  • Dersom du allerede har betalt begge steder kan du be om tilbakebetaling av avgiften til Studentsamskipnaden ved USN.

Ta kontakt med et av Servicetorgene. Husk at Kopinoravgift uansett må betales ved USN selv om du kan ha betalt den ved annen institusjon.

Refusjon

Du kan be om refusjon av semesteravgiften hvis du avbryter studiet. Frist for å be om refusjon er:

  • 1. september for høstsemesteret
  • 1. februar for vårsemesteret

Henvendelse om refusjon rettes til et av Servicetorgene.

Unntak fra å betale semesteravgift

Enhver som melder seg opp til eksamen må betale semesteravgiften jfr. forskrift om studentsamskipnader (kapittel 7, §17 Betaling av semesteravgift). Det er noen unntak fra denne regelen:

  • Utvekslingsstudenter fra våre internasjonale partnerinstitusjoner (fordi de vanligvis betaler til institusjonen de kommer fra)
  • Studenter på enkelte korte etter- og videreutdanninger
  • Ph.d. studenter
  • Studenter som kun skal ta konteeksamen i uke 1 og/eller 32