Betalingsfrister:
- 1. september for høstsemesteret
- 1. februar for vårsemesteret
Fakturaen oppretter du selv i Studentweb og du finner KID-nummer, beløp og kontonummer på fakturaen.
Det kan gå inntil fire dager fra du betaler semesteravgiften til det blir synlig i Studentweb at du har betalt.
Fakturaen består av:
| Avgift | Alle studenter |
|---|---|
| Semesteravgift til Studentsamskipnaden | 600 kr |
| Kopinoravgift (inkluderer elektroniske kompendier) | 235 kr |
| SAIH (frivillig) | 40 kr |
| Sum pr semester | 875 kr |
Informasjon om de ulike delene av fakturaen:
- Semesteravgift til Studentsamskipnaden
Gå til ssn.no for mer informasjon om semesteravgiften. - Kopinoravgift og elektroniske kompendier
Gjennom Kopinoravtalen kan studenter og ansatte ta fotokopier, utskrifter og digitale kopier. I tillegg krever USN en avgift for å dekke arbeidet med elektroniske kompendier.
Klikk her for informasjon om utskriftstjenesten. - SAIH
Studentenes og Akademikernes Internasjonale Hjelpefond (SAIH) er en politisk uavhengig organisasjon. Helt siden SAIH ble stiftet i 1961 har norske studenter støttet SAIHs arbeid gjennom SAIH-tierne. I tillegg til langsiktig bistandsarbeid jobber de med politisk påvirkning i Norge og internasjonalt, for å bedre rammevilkårene for utdanning og utvikling globalt.
Dersom du ikke vil støtte SAIH kan du trekke avgiften fra beløpet på fakturaen når du betaler.
Betalt semesteravgift ved en annen institusjon
Har du allerede betalt semesteravgift til Studentsamskipnaden ved en annen institusjon, kan du få refusjon for kr 600 på fakturaen, men vi må ha beskjed om det og dokumentasjon på innbetalt beløp ved den institusjonen. Når du har gitt beskjed gjelder følgende:
- Dersom du ikke har betalt ved USN, kan du trekke fra kr 600 på fakturaen
- Dersom du allerede har betalt begge steder kan du be om tilbakebetaling av avgiften til Studentsamskipnaden ved USN.
Ta kontakt med et av Servicetorgene. Husk at Kopinoravgift uansett må betales ved USN selv om du kan ha betalt den ved annen institusjon.
Refusjon
Du kan be om refusjon av semesteravgiften hvis du avbryter studiet. Frist for å be om refusjon er:
- 1. september for høstsemesteret
- 1. februar for vårsemesteret
Henvendelse om refusjon rettes til et av Servicetorgene.
Unntak fra å betale semesteravgift
Enhver som melder seg opp til eksamen må betale semesteravgiften jfr. forskrift om studentsamskipnader (kapittel 7, §17 Betaling av semesteravgift). Det er noen unntak fra denne regelen:
- Utvekslingsstudenter fra våre internasjonale partnerinstitusjoner (fordi de vanligvis betaler til institusjonen de kommer fra)
- Studenter på enkelte korte etter- og videreutdanninger
- Ph.d. studenter
- Studenter som kun skal ta konteeksamen i uke 1 og/eller 32