Bachelor i markedsføringsledelse
Ringerike - Heltid
Studieinformasjon
- Progresjon: Heltid
- Studiested: Ringerike
- Studieopplegg: På campus
- Søkekode: 222 359
- Studienivå: Bachelor
- Studiepoeng: 180
- Søknadsfrist: 15.04.2020
- Oppstart: Høst 2020
- Undervisningsspråk: Norsk
- Antall semester: 6
- Antall studieplasser: 50
Hvorfor markedsføringsledelse?
Markedsføring handler om å tilpasse varer og tjenester til markedets behov samt å dirigere strømmen av varer og tjenester til forbruker. Det handler også om å utvikle konkurransedyktige og lønnsomme produkter som skaper levedyktige bedrifter.
Du som tar utdanning innen markedsføring får en utdanning som kombinerer kunnskap om markedsføring med ledelses- og økonomifag.
Hva slags jobb får du?
Du finner våre tidligere studenter i alle bransjer hvor man jobber med salg, reklame, strategi, kjedeutvikling, markedsanalyse, undervisning, forskning med mer.
Kombinasjonen markedsføring og ledelses- og økonomifag er ettertraktet i arbeidsmarkedet, og gir deg mulighet til å søke mange utfordrende stillinger i både små, mellomstore og store bedrifter.
Kontakt med arbeidslivet
I løpet av studietiden vil du ha kontakt med næringslivet gjennom gjesteforelesninger, oppgaver fra bedrifter som løses i undervisningssammenheng, gjennomføring av analyser, bedriftsbesøk med mer.
Dette lærer du på bachelor i markedsføringsledelse
Studiet har hovedvekt på markedsføring, strategi og ledelse gjennom tilnærming av teori som anvendes på praktiske problemstillinger.
Du lærer blant annet om forbrukeratferd og hvordan kundene tenker og handler. Denne kunnskapen bidrar blant annet til å forbedre eksisterende produkter eller utvikle nye produkter tilpasset kundens behov, samt hvordan du bygger anerkjente merkevarer for disse produktene. Videre lærer du om hvordan kundene påvirkes ved hjelp av reklame og salg. Strategi, ledelse, økonomi, markedsanalyse, kreativitet og distribusjon inngår også i studiet.
Studiet er bygget opp rundt grunnleggende innsikt i markedsføring, salg og bedriftsøkonomiske emner det første studieåret. I det andre studieåret er det fokus på kundeforståelse og forbrukeratferd sammen med bedriftsøkonomiske emner og statistikk og samfunnsvitenskapelig metode. Det tredje året gir kompetanse innen sentrale beslutningsområder i markedsføringsfunksjonen.
Studiet undervises på campus Ringerike, der studenter kan ta del i mange ulike studentaktiviteter, bli med i studentforeninger og fester på studentkroa.
Skaff deg internasjonal erfaring
Du kan ta deler av bachelor i markedsføringsledelse i utlandet. Å studere eller ta praksis i utlandet kan gi deg mulighet til å utvide din internasjonale kompetanse, språkferdigheter, personlige egenskaper og omstillingsevne. Det kan også gjøre deg mer attraktiv på arbeidsmarkedet. Vi har avtaler med utenlandske universiteter, høyskoler og praksisinstitusjoner tilpasset ditt studium.
Videre utdanningsmuligheter
Bachelor i markedsføringsledelse + master i økonomi og ledelse ved USN kan gi deg tittelen som Siviløkonom dersom kandidaten har valgt riktige emner som valgfag som spesifisert i studiemodellen (NRØA - den anbefalte nasjonale planen for i økonomisk-administrative fag). USN har også en doktorgradsutdanning i Marketing Management.
Studieplan
En studieplan beskriver innhold, oppbygging og organisering av et studieprogram. Til hver studieplan er det knyttet emneplaner som beskriver de enkelte emnene. Her finner du også pensumlister. Nedenfor ser du en studiemodell som viser deg hvilke emner som går i de ulike semestrene. Fra studiemodellen finner du også lenker til de ulike emneplanene.
Lenke til sist publiserte studieplanStudiemodell
Opptakskrav
Poenggrenser ved forrige opptak:
Heltid
Les mer om ordinær kvote.
Heltid
Les mer om førstegangsvitnemål.