Studier Finn studier Videreutdanning Søknad og opptak Studie- og emneplaner Utveksling til utlandet Praksis Vi hjelper deg med studievalget Studiestart Utdanning med lønn Studentliv Livet som student Bolig og velferd Muligheter under studiene Tilrettelegging og studentstøtte Forskning Forskningsgrupper og senter Barnehage, skole og høyere utdanning Friluftsliv, idrett og kroppsøving Helse og velferd Humanistiske fag Kunstnerisk utviklingsarbeid Maritim virksomhet Natur, helse og miljø Naturvitenskap Synsvitenskap Teknologi Tradisjonskunst og praktisk- estetiske fag Økonomi, ledelse og regulering Oppdragsforskning Doktorgradsutdanning Våre ph.d.-utdanninger Ph.d.-handbok Stipendiatsiden Disputaser Doktorkreering Industriforskerskolen i komplekse systemer Strategiske forskningsområder Demokrati, samfunnsorganisering og styring Energi, klima og miljø Fremtidens helse og velferdstjenester Oppvekst, tilhørighet og livsmestring Regional verdiskapning Forskningsformidling Lørdagsuniversitetet Forskingsdagane Forskningsforedrag på bestilling Forskningstimen Prosjekter Prosjekter finansiert av Forskningsrådet Fremragende sentre EU-finansierte forsknings- og innovasjonsprosjekter Andre prosjekter Internasjonale utdanningsprosjekter Ekspertliste FoUI-eksperter Publisert forskning Om USN Organisering Organisasjonskart Leiinga Styret Råd, utval og ombod Fakultet Strategi og visjon Biblioteket IT-tjenester Brukerveiledninger Kvalitetssystemet Rutiner og arbeidsbeskrivelser Si ifra Regelverk Beredskap og krisehandsaming Campusene Ledige stillinger Kontakt oss Tilsette Presse Toppledelse Ekspertliste Samarbeid med oss Campusene favorite_border

Mine studier

• Beklager, her gikk noe galt. Vi har problemer med favorittmarkeringer for øyeblikket.
en favorite_border Meny close

Pårørende redder velferdsstaten, men hvem skal redde de pårørende?

Syk person blir holdt i hånden.
Illustrasjonsfoto (Shutterstock) Kopirett: Shutterstock

Stipendiat Hege Melilla og professor Siri Tønnessen stiller spørsmålet under Forskningsdagene.

– Velferdsstaten er helt avhengig av pårørendes omsorgsinnsats. Pårørende har imidlertid liten støtte og hjelp i rollen, og mange blir derfor syke selv, sier de to forskerne som deltar på arrangementet «Eldreforskning og eplekaker» lørdag 25. september i Drammen.

Der inviterer forskergruppen USN Eldreforsk til kjøkkenbordssamtaler om en god alderdom.

Forskerne møter publikum til samtaler rundt åtte forskjellige bord, der pårørenderollen er et av temaene.

– Pårørende omtales av forskere som velferdsstatens bærebjelker. Uten pårørende stopper Helse- Norge. De bidrar med over 130 000 årsverk inn i kommunale helse- og omsorgstjenester. Det er like mange årsverk som det er ansatte. Pårørende yter med andre ord en betydelig innsats til glede for pasienter, seg selv og andre i familien, men også til glede for samfunnet. Deres arbeid sparer det offentlige for betydelige ressurser, sier de to forskerne.

LES OGSÅ: Deres kronikk i Drammens Tidende

Å kunne dø hjemme

Professor Grethe Eilertsen leder USN Eldreforsk. Sammen med stipendiat Line Elida Festvåg skal hun snakke om det å kunne få dø hjemme.

– Mange eldre ønsker å kunne dø hjemme. Hvorfor planlegger vi da ikke bedre for det, spør de to.

For 100 år siden døde rundt 90 prosent av alle nordmenn i eget hjem. Fram til 1950-tallet døde fremdeles de fleste hjemme, men dette har endret seg. I dag dør kun cirka 15 % i eget hjem. Andelen er langt lavere enn i andre land i Europa.

F.v: Stipendiat Hege Melilla og professor Siri Tønnessen snakker om pårørende, under Forskningsdagene.

Eldre innvandreres helse

Et annet tema du kan lære mer om er hvordan det er å være innvandrer og bli gammel i Norge. Her kan stipendiat Zeljka Cvetkovic og førsteamanuensis Beate Lie Sverre by på kunnskap som kanskje ikke er så kjent.

– Innvandrere har en tendens til å eldes raskere og slite med flere kroniske helseplager med alderen enn resten av befolkningen. Årsakene er mange og sammensatte, men oftest bunner det i et stressende og hardt liv med lav sosioøkonomisk status i samfunnet.

LES OGSÅ: Intervju med Beate Lie Sverre «Savner hjemlandet ekstra mye som gammel».

Oversikt over alle bordsamtalene

Eldreforskning og eplekaker

• Dato: 25. september 2021
  • Tid: kl. 12.00 - 15.00
  • Sted: Drammen, Papirbredden1

Les intervju med professor Grethe Eilertsen:

«September er jo eplenes måned! Kjøkkenbordet er et samlingspunkt for gode samtaler, der avstanden mellom mennesker reduseres. Vi vil derfor invitere til våre kjøkkenbord, pent dekket med rødrutete duker, blomster, nystekte, hjemmelagde eplekaker og kaffe eller te og prate sammen om åtte temaer vi er opptatte av og forsker på.»