Hugrun Ösp Egilsdottir skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Hun har fulgt doktorgradsprogrammet i personorientert helsearbeid ved Faktultet for helse- og sosialvitenskap.
Alle interesserte ønskes velkommen til prøveforelesning og disputas.
Sammendrag
Internasjonalt bruker sykepleiere Systematisk Klinisk Undersøkelse og Vurdering (SKUV) for å vurdere pasientens kliniske tilstand, identifisere behov for sykepleie og oppdage endringer, samt mulig forverring. SKUV er anerkjent som en viktig del av utøvelse av sykepleie. I sykepleierutdanningen i Norge har det vært begrenset fokus på de kliniske ferdighetene i SKUV for å følge opp pasienter. I 2015 ble begrenset del av SKUV vurdert som passende for grunnutdanningen og derfor strategisk implementert ved Universitetet i Sørøst-Norge. Disse ferdighetene ble kalt Grunnleggende Systematisk Klinisk Undersøkelse og Vurdering eller G-SKUV. I tillegg ble det utviklet en ny pedagogisk tilnærming for læring av G-SKUV – Progresjonsmodellen. Hensikten med modellen er å støtte studentenes læring av G-SKUV basert på pedagogiske prinsippene «scaffolding» og «spaced repetition». I motsetning til å undervise ferdighetene i et blokkopplegg, slik det ofte gjøres internasjonalt, innebærer Progresjonsmodellen undervisning av G-SKUV i alle tre utdanningsårene.
Gjennom fire individuelle studier bidrar denne avhandlingen med ny kunnskap relevant for norsk sykepleieutdanning, ved å utforske ulike aspekter av sykepleiestudentenes selvrapporterte utvikling av kompetanse og selvtillit i utførelsen av G-SKUV, og hvor ofte disse ferdighetene brukes av studentene i klinisk praksis.
Studie I (mixed methods design) utforsket studentenes selvrapporterte bruk av G-SKUV i klinisk praksis, samt fremmere og hemmer for bruk av disse ferdighetene. Basert på resultatene fra studie I ble det i studie II (kvalitativt design) co-designet sammen med sykepleierstudenter en digital læringspakke for å støtte læring av G-SKUV. Den digitale læringspakken inneholdt ulike typer læringsressurser. I studie III (kvantitativt design) ble den digitale læringspakken testet ut av sykepleierstudentene i klinisk praksis. På grunn av COVID-19, ble det i studie IV (mixed methods design) mulig å teste den digitale læringspakken, sammen med skriftlige oppgaver, i et helt nytt klinisk rettet digitalt læringsmiljø.
Samlede resultater viser at G-SKUV er en viktig del av sykepleiekompetanse og helhetlig sykepleieutøvelse. Det ser ut til at ansvaret i å støtte studenter i å utvikle både kompetanse og selvtillit i utførelsen av G-SKUV trenger å forvaltes av nøkkelpersoner i både akademia og klinikken. Progresjonsmodellen som grunnlag for å lære G-SKUV ser ut til å være lovende for å bygge studentenes selvtillit, sammen med den digitale læringspakken. Samtidig er det viktig å utnytte digital teknologi i høyere utdanning som bedre imøtekommer studentenes læringspreferanser, i tråd med nasjonale retningslinjer og anbefalinger.