Ny læringsressurs for lærere om kritisk tekstarbeid

læringsverktøyets logo, bokstaven T i en fargerik heksagon, og ved siden av står det "Tekstkritisk.no". Illustrasjon

Forskningsprosjektet CritLit står bak Tekstkritisk.no, en fritt tilgjenglig læringsressurs som tar for seg kritisk lese- og skrivekompetanse (Critical Literacy).

Tekstkritisk.no er en gratis og åpent tilgjenglig læringsressurs utviklet av forskere ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og Universitet i Agder (UiA) som et resultat av  forskningsprosjektet CritLit (usn.no). Prosjektet er støttet av Norges forskningsråd (NFR).

Gjennom dette tredelte, heldigitale kurset kan lærere konstnadsfritt utvikle kompetanse innen kritisk lese- og skrivekompetanse (Critical Literacy), et viktig område i norskfaget og skolen generelt.

Læringsressursen er tilgjengelig for alle.

Mer om Tekstkritisk.no-kursets tre deler:
  1. Visuell Analyse: Dette trinnet presenterer på verktøy for å analysere bilder, ettersom bilder skaper mening i digitale og sosiale medier på lik linje med verbaltekst, og inngår som en naturlig del av de fleste tekster vi møter i hverdagen.
  2. Verbalspråklig Analyse: Dette trinnet presenterer verktøy for analyse av språklige valg og formuleringer, og viser hvordan man kan identifisere interessene bak en tekst.
  3. Multimodal Analyse: Det siste trinnet kombinerer og bygger videre på kunnskap fra de foregående trinnene, og viser hvordan man kan jobbe helhetlig med tekster sammensatt av både språk og bilde.

En avgjørende ferdighet

Målet med Tekstkritisk.no er å styrke lærernes kompetanse innen kritisk lesing og skriving samt gi elevene en dypere forståelse av tekster, verktøy for kritisk tenkning og en økt bevissthet om den stadig skiftende tekstkulturen vi lever i.

Førsteamanuensis Marthe Burgess. Foto– Kritisk lese- og skrivekompetanse har blitt en avgjørende ferdighet for dagens elever. I en tid der informasjon er lett tilgjengelig gjennom digitale plattformer, er evnen til å vurdere, tolke og kritisk analysere tekster av ulike typer en nøkkelfaktor for å skape bevisste og kritiske samfunnsborgere, sier postdoktor Marthe Burgess (usn.no), som har hatt en sentral rolle i utviklingen av Tekstkritisk.no.

CritLit-prosjektet har involvert forskere og lærere som har samarbeidet for å utvikle og teste effektive metoder for undervisning i kritisk lese- og skrivekompetanse i klasserommet.

Kritisk tilnærming til tekst innebærer både kildekritikk, som det er tradisjon for å jobbe med i skolen, og kritisk analyse, hvor forskning viser at det trengs et løft for lærernes kompetanse.

Ferdige klasseromsopplegg

Læringsressursen kan gjennomføres individuelt eller i grupper, og for hvert gjennomførte trinn vil læreren motta et utskrivbart klasseromsopplegg for fire skoletimer som gir dem muligheten til å implementere det de har lært i praksis.

Tekstkritisk.no er utviklet med tanke på norsklærere i ungdomskolen, men anbefales også lærere i andre fag ved hele grunnskolen og i videregående opplæring.

CritLit Logo

Om CritLit-prosjektet

Nettside: usn.no/critlit

Kontakt: prosjektleder Aslaug Veum

Støtte: Norges forskningsråd (NFR) gjennom programmet Forsking og innovasjon i utdanningssektoren (FINNUT) (.pdf)

Prosjektside hos NRF: Critical Literacy in a Digital and Global Textual World - Prosjektbanken (forskningsradet.no)

Samarbeidsprosjekt: CritLit er et samarbeid mellom forskningsmiljø ved flere institusjoner og ungdomsskular.

Prosjektpartnere:

• Universitetet i Sørøst-Norge (prosjekteier)
  • Universitetet i Agder
  • Australian Catholic University