15. april er fristen – Bli inspirert til drømmejobben

Portrett av Eline og Kristine i gangen på campus Porsgrunn.
VIL BLI INGENIØRER: Ikke glem å søke høyere utdanning innen 15. april. Eline Randahl Norschau (til venstre) og Kristine Folkvang Volland vil bli ingeniører. (Alle foto: An-Magritt Larsen)

Skal du ta høyere utdanning? Fristen for å søke er 15. april. La deg inspirere av Kristine og Eline på veien mot drømmejobben.

Høyere utdanning åpner døren til flere muligheter i dagens konkurransedyktige jobbmarked. Har du bestemt deg for hva du vil studere?

15. april klokken 23.59 er siste frist for å søke eller legge til flere studieønsker i søknaden din hos Samordna opptak.

Eline Randahl Norschau (32) og Kristine Folkvang Volland (22) har valgt en karrierevei som ikke er typisk for jenter. De utdanner seg til ingeniører ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN), og ønsker å inspirere andre til å utforske mulighetene innen teknologi og ingeniørfag.

– Ingeniøryrket trenger smarte hjerner, ikke nødvendigvis muskelkraft. Hvis du er nysgjerrig på teknologi og liker å løse problemer, er en teknologisk utdanning et smart valg, sier Eline.

LES OGSÅ: Dette bør du tenke på når du skal velge utdanning

Jobbtilbudene i kø for ingeniøren

Hos USN kan du utforske flere utdanningsmuligheter. Her kan du bli sykepleier, optiker, barnehagelærer, ingeniør, lærer, eller ta noe innen økonomi og ledelse, IT, maritime fag og natur og miljø. USN har også studier innen idrett, musikk, kunst og kultur, design, språk, samfunnsvitenskap, historie og jus.

Kristine og Eline har alltid vært nysgjerrig, vil forstå hvordan ting henger sammen og liker å se konkrete resultater. Med en ingeniørutdanning får de muligheten til å være kreative og løse virkelige problemer gjennom å utvikle og designe ny teknologi, og gjøre eksisterende bedre. Arbeidsgivere står i kø for teknologikompetansen.

– Tradisjonelt har ingeniøryrket blitt assosiert med typisk mannlige egenskaper, men jenter har like stor mulighet til å mestre teknologifagene som menn. Når jenter ser andre jenter lykkes i teknologifag, håper vi å inspirere dem til å følge samme vei, sier Kristine, som tar bachelor til kjemiingeniør.

Kristine stående i laboratorium i hvit labfrakk

Eline har valgt bachelor til maskiningeniør. Hun har både militær bakgrunn, fagbrev som prosessoperatør og mange års jobberfaring fra industrien på Herøya i Porsgrunn.

– Jeg skulle egentlig ikke gå mer skole. Så gikk veien plutselig enten til siden eller opp, så hvorfor ikke prøve seg på opp med en bachelorgrad i ingeniørfag? sier hun.

LES OGSÅ: Gode jobbutsikter for ingeniører

Flere bransjer trenger ingeniøren

Eline blir ingeniør via yrkesveien (y-veien), som er et spesielt tilbud til kandidater med fagbrev. Fagene Eline mangler er bygd inn i studiet, mens alt hun har lært gjennom sin yrkesfaglige utdanning, er fjernet.

Hun synes det er synd hvis mange jenter fremdeles ser på ingeniøryrket som et yrke for menn.

– Jeg husker selv da verneplikten kom for jenter, det var ikke vanskelig å slippe. For meg var Forsvaret et sted der gutter ble til menn. Noen måtte fortelle meg at det ikke var slik, og jeg valgte senere å gå inn i Forsvaret. På samme måte tror jeg mange jenter har et bilde på industri og teknologi, at det er for tøft og at du må være fysisk sterk. Men teknisk kompetanse er ikke avhengig av kjønn, sier Eline.

Eline sittende foran typiske maskiner for maskiningeniøren på campus Porsgrunn

– Det som er spesielt flott med ingeniøryrket, er at du kan jobbe med så mye forskjellig fordi du har kompetanse til å forstå og håndtere ulike teknologier uavhengig av bransje. Dessuten er teknologikompetanse relevant over hele verden, sier Kristine.

Som kjemiingeniør ønsker hun jobb ute på anlegg fremfor å sitte på laboratorium.

– Jeg kommer nok til å søke meg til prosessbedrifter eller i bedrifter som jobber med fornybar energi. Mange av prosessanleggene som brukes i dag, er gamle og utdaterte. Kanskje unge og nyutdannede ingeniører kan finne en mer optimalisert prosess som også bidrar til å nå klimamålene, sier Kristine.

LES OGSÅ: Få hjelp fra utdanningstesten vår

Tips til utdanningsvalget

Kartlegg mulighetene. Let etter utdanningsområdene du er interessert i, og søk så mye informasjon som mulig.

Bruk hodet og hjerte. Hva trives du med å holde på med og hvilke verdier er viktige for deg? Lurt også å sjekke hvordan arbeidsmarkedet er for yrket du tenker deg.

Velg selv. Be om hjelp fra foreldre, søsken, venner, rådgiver på skolen din og andre i arbeidslivet. Men husk at til slutt er det DU som skal ta valget.

Du kan angre. Husk at studievalget du står overfor nå, er ikke et endelig valg. Det er bare et skritt på veien mot fremtiden din. Hvem vet hvor du ender til slutt?