Illustrajsonsbilde

Innføring i norsk økonomi for flyktninger med økonomiutdanning

Nettstudier - Deltid

Dette er et kurs for flyktninger med økonomiutdanning fra hjemlandet, som ønsker mer kunnskap om og forståelse for norske regler innen økonomi. Kurset vil ta for seg temaer innen makroøkonomi, regnskap, skatt, merverdiavgift og arbeidsgiveravgift, i tillegg til norske ord og begreper innen økonomifeltet. Det blir også gitt karriereveiledning som vil være til hjelp i jobbsøking.

• Søknadsfrist: Utløpt

Studieinformasjon

• Studiested: Nettstudier
  • Studienivå: Kurs og etterutdanning
  • Progresjon: Deltid
  • Oppstart: Høst 2023
  • Studieopplegg: Nettbasert
  • Kostnader: Gratis
  • Søknadsfrist: Utløpt
  • Antall semester: 1
  • Undervisningsspråk: Norsk
Vis flere keyboard_arrow_down keyboard_arrow_up

Digital undervisning

Kurset vil ha to timer forelesninger, to ganger i uken. Det forventes at kursdeltakerne forbereder seg til hver forelesning (ca 5-10 timer selvstudie i uken).

Forelesningene vil foregå hver tirsdag og fredag fra 10.15-12.00. Det er obligatorisk å delta på forelesningene.

• Første kursdag er tirsdag 3. oktober 2023.

Forelesningene vil foregå digitalt via zoom. Kursdeltakerne vil også få tilgang til USNs læringsplattform Canvas (en kort intro til bruk av Canvas vil bli gitt i forkant av kurset).

Last ned kursplan (.pdf)

Dette lærer du

Sentrale temaer vil være:

• makroøkonomi
  • regnskap
  • skatt
  • merverdiavgift
  • arbeidsgiveravgift

Vi vil også ta for oss norske ord og begreper innen økonomi, skatt og avgift.

Last ned kursbeskrivelse (.pdf)

Karriereveiledning

Logo Karriere BuskerudKurset holdes i samarbeid med Viken Fylkeskommune ved Karriere Buskerud. Karriereveiledning inngår som en del av kurset, med egne kursdager. Her vil vi identifisere kursdeltakernes styrker, interesser og verdier, informere om det norske samfunns- og arbeidsliv, informere om hvilke jobbmuligheter som finnes innen regnskap og økonomi, og hvordan søke og få jobb.

Vurderingsform

Kursdeltakerne vil bli gitt en sluttoppgave som vurderes som godkjent/ikke godkjent.

Kursbevis gis til de som får oppgaven godkjent og har hatt oppmøte på minimum 80%.

Opptakskrav

Kurset er for nylig ankommende flyktninger (2022/2023) med et norsk språknivå på B1 nivå. Kvalifiserte søkere bosatt i USNs campus-områder vil bli prioritert. Kvalifiserte søkere fra andre områder vil få tilbud hvis det er ledige plasser.

Du må laste opp følgende som vedlegg til søknaden:

• En kort søknad (maks en side) om din motivasjon og mål for å delta på kurset. Søknaden må skrives på norsk.
  • Dokumentasjon på at du har fullført en økonomiutdanning fra ditt hjemland, på minimum bachelor nivå (eller tilsvarende treårig økonomiutdanning). Realkompetanse kan vurderes på grunnlag av dokumentert arbeidserfaring.
  • Dokumentasjon på norsk språknivå på minimum B1-nivå (avlagt test eller skriftlig anbefaling fra norsklærer og/eller veileder i NAV/kommune.
  • Dokumentasjon fra UDI som bekrefter din status som flyktning (kopi av oppholdskort eller lignende).