Forskergruppen RLE-didaktikk

Forskergruppa har et tverrfaglig fokus på didaktiske ressurser og pedagogiske praksiser som ivaretar barn og unges perspektiv og rettigheter i religions- og livssynsundervisning i skole og barnehage.


Forskergruppas medlemmer kommer fra ulike fagdisipliner og representerer ulike perspektiver på RLE-didaktikk i skole og barnehage. Mens tverrfaglighet og perspektivmangfold er en styrke for forskergruppa, har vi et felles fokus og engasjement for barn og unges egne perspektiv og rettigheter, og hvordan disse ivaretas i undervisningen. Vi forsker på livssynsmangfold og flerkultur blant barn og unge, hvordan barnehagebarn og skoleelever snakker om livssyn, kunst og ekskursjoner som didaktiske ressurser, og pedagogiske praksiser for å utforske eksistensielle spørsmål, utvikle interkulturell forståelse, kritisk tenkning, og fremme psykisk helse og livsmestring.

Hva forsker vi på?

Sigurd Hareide forsker på endringer av kristne ritualer i overgangen fra katolsk til luthersk kristendom i Danmark-Norge på 1500-tallet/reformasjonstiden. Han deltar i offentlige diskusjoner om KRLE-faget, om gudstjenester i skoletiden og om bruken av religionshistoriske emner i skolen. Han deltar i barnehagelærerutdanningsprosjektet «Religion og ekskursjon» (2018-20) og har bred erfaring med bruk av ekskursjon i undervisningen for barnehage- og grunnskolelærerstudenter. Han er også interessert i utviklingen av lokal KRLE-kunnskap for barnehager og skoler i Vestfold og Drammen.

Vigdis Hølen sine forskningsinteresser er filosofididaktikk, pedagogisk filosofi, filosofihistorie, vitenskapsteori, epistemologi, grunnlagsetikk og profesjonsetikk for lærere, og demokrati og medborgerskap.

Ragnhild Laird Iversen er stipendiat og forsker på religion i barnehagen. Hun har tidligere undervist i barnehage- og grunnskolelærerutdanningene, og er medforfatter av læreverket Inn i livet. Hun driver nettstedet www.religionsundervisning.no.

Kari Krogstad sine forskningsinteresser spenner fra religion i barnehagen til KRLE-faget på småskoletrinnet. I sitt nåværende forskningsprosjekt gjennomfører hun feltarbeid om KRLE i grunnskolen. I de fleste av sine forskningsprosjekter har hun kombinert en kvantitativ og kvalitativ tilnærming.

Ole Martin Moen er fagfilosof og pedagog, og forsker på hvordan vi kan tenke og diskutere klart og ryddig om etiske spørsmål som opprører oss. Han er opptatt av temaer som bioteknologi og dyreetikk, og leder for tiden et forskningsprosjekt som handler om grensene for hva som bør kunne kjøpes og selges. I skolesammenheng er han særlig opptatt av kritisk tenkning og dybdelæring.

Mira Cataya Rodriguez er stipendiat og arbeider med et prosjekt om pedagogiske praksiser for å fremme livsmestring og utvikle interkulturell forståelse i KRLE. Hun er opptatt av mangfold, utforsking av eksistensielle spørsmål, og psykologiske perspektiver.

Christian Stokke leder forskergruppa, er antropolog og forsker på religions- og livssynsmangfold, interkulturell forståelse, livsmestring og utforsking av eksistensielle spørsmål. Christian og Mira forsker også på religiøse og spirituelle erfaringer og hvordan transpersonlig psykologi kan bidra til livsmestring.

Audun Toft sine forskningsinteresser ligger innenfor feltene media og religion, religionsdidaktikk, og den flerkulturelle skolen og barnehagen. Han har forsket på medias påvirkning på religionsundervisning i videregående skole, gjennom deltakelse i det skandinaviske prosjektet Engaging with Conflict in Mediatized Religious Environments og doktorgradsavhandlingen Conflict and Entertainment: Media Influence on Religious Education in Upper Secondary School in Norway.

Idar Vassli arbeider med fagdidaktiske problemstillinger rettet mot tverrfaglig undervisning i grunnskolen og hvordan KRLE kan bidra til dette.  Han har også jobbet med nytestamentlige problemstillinger og storyline som metode for lokalbasert historieundervisning i grunnskolen.

Geir Winje sitt religionsfaglige forskningsfelt er moderne religiøsitet med vekt på neopaganisme. Han er i KRLE-didaktisk sammenheng mest opptatt av hvordan religionenes kunst tas og kan tas i bruk som didaktisk ressurs.

Utvalgte publikasjoner

Hareide, Sigurd (2016) «Mer faglig arbeid, mindre kos!» Om gudstjenester og julesanger i skolen Kronikk publisert på Verdidebatt.no, 21. desember 2016

Hareide, Sigurd (2016) Den store filmedebatten – november 2016 Blogginnlegg med oversikt over debatten om en animasjonsfilm for ungdom om avlat og reformasjonen der filmen ble endret som følge av debatten.

Hareide, Sigurd (2014) Meningsfull messe: Om messen i middelalderen og de allegoriske messeforklaringene. I: Hareide (innledning), Kleivane (oversettelse) og Norseth (redaktør): Messuskýringar. Norrøne messeforklaringer i norsk oversettelse. Festskrift til Jan H. Schumacher. St. Olav forlag, s. 9-53

Høles, Vigdis og Geir Winje (2017) "Skal vi svare eller spørre?" Elevenes møte med religion og filosofi. I Stig Bjørshol og Ronald Nolet (red.): Utforsking i alle fag. Cappelen Damm.

Hølen, Vigdis; Levi Geir Eidhamar og Paul Leer-Salvesen (2007) Den Andre. Etikk og filosofi i skolen. Høyskoleforlaget.

Hølen, Vigdis (2005) "Å lære for å leve, å leve for å lære" i Ragna Ådlandsvik (red.): Læring gjennom livsløpet. Universitetsforlaget.

Iversen, Ragnhild (2017) "Religion og barndom". Syn og Segn (1) s. 26-33 https://www.synogsegn.no/artiklar/2017/utg%C3%A5ve-1-17/ragnhild-laird-iversen/

Krogstad, Kari (2019). Barnehagelæreres oppfatninger om muslimsk barneoppdragelse. Tidsskriftet Barn, 37(2), 9–23. doi: https://doi.org/10.5324/barn.v37i2.3097

Krogstad, Kari (2017). Religious Festivals in Early Childhood Education and Care (ECEC) Institutions: A Norwegian Case Study. Tidsskrift for Nordisk Barnehageforskning, 16(3), 1–15. doi: https://doi.org/10.7577/nbf.2158

Krogstad, Kari (2015). På leting etter religion. En diskursanalyse av begrepet «det flerkulturelle» i politiske tekster om barnehage. Norsk pedagogisk tidsskrift, 99(1), s. 3-14.

Moen, Ole Martin (2019) Aktiv dødshjelp - etikk ved livets slutt. Cappelen Damm Akademisk, https://www.cappelendamm.no/_aktiv-dodshjelp-ole-martin-moen-aksel-braanen-sterri-9788202594848

Moen, Ole Martin (2018) Fremtidsskolen. Dagbladet, https://www.dagbladet.no/kultur/fremtidsskolen/69443837

Moen, Ole Martin (2016) “The Ethics of Wild Animal Suffering”. Nordic Journal of Applied Ethics 10 (1): 91–104 www.olemartinmoen.com/wp-content/uploads/TheEthicsofWildAnimalSuffering.pdf

Rodriguez, Mira & Christian Stokke (2019): “Taking spiritual experiences seriously in the religious education classroom” International Journal of Children’s Spirituality 24(3). https://doi.org/10.1080/1364436X.2019.1646221

Stokke, Christian (2019): «Do antiracist efforts and diversity programs make a difference» Assessing the case of Norway» i Peter Hervik (red.): Racialization in the Nordic Countries. Palgrave.  

Stokke, Christian & Lena Lybæk (2018): “Combining intercultural dialogue and critical multiculturalism” Ethnicities 18(1), s. 70-85. https://doi.org/10.1177/1468796816674504

Toft, Audun (2019). The extreme as the normal; binary teaching and negative identification in religious education lessons about Islam. British Journal of Religious Education, s. 1 - 13.

Toft, Audun (2018). Inescapable News Coverage: Media Influence on Lessons about Islam. Contesting Religion. The Media Dynamics of Cultural Conflicts in Scandinavia, s. 259 - 277. Walter de Gruyter

Vassli, Idar (2007) ”KRL-faget og tema- og prosjektarbeid i grunnskolen” Prismet nr. 1

Vassli, Idar (2002) Wayne A. Grudems profetiforståelse. En presentasjon og drøfting av Wayne A. Grudems syn på forholdet mellom apostler og profeter i Det Nye Testamente. HIT skrift nr. 1

Winje, Geir (2017) «Kritisk og upartisk? Utilsiktet religionskritikk i lærebøker for KRLE», Prismet nr 2-3.

Winje, Geir (2017) «Elevenes møte med hellige tekster i KRLE» i Kverndokken, Kåre m.fl. (red.): Kvalitet og kreativitet i klasserommet. Ulike perspektiver på undervisning, Bergen: Fagbokforlaget.

Winje, Geir (2014): «Elevers lesing av bilder i RLE», Norsk pedagogisk tidsskrift nr 5, 2014.