USN bredt representert ved ISRRT 2021

Forskergruppen «Bildediagnostikk og behandling» var bredt representert ved det internasjonale radiografforbundet sin årlige verdenskonferanse i Dublin som ble arrangert digitalt. Vi kan derfor dele videopresentasjoner av flere pågående prosjekter, som eksempler på bredt engasjement i forskergruppa.

USN har i samarbeid med University College Dublin (UCD) i flere år jobbet for en workshop i forkant av ISRRT world conference 2021 med fokus på radiografens rolle i henvisningsprosessen i radiologi. Professor Kristin Bakke Lysdahl var invitert foredragsholder på workshopen «Justification», med foredraget «The importance of clinical history taking & teamwork». Påmeldte delegater fikk trene seg på interaktiv vurdering av henvisninger innen skjelettradiografi, CT, røntgen thorax og MRI. Disse «casene» er for øvrig utviklet i arbeid med masteremnet Justification and skill mix in radiology på master i kliniske helsearbeid, der klinikere fra UCD bidrar.

Professor Hilde M. Olerud holdt en presentasjon av studieretning Stråling i diagnostikk og behandling på konferansen lørdag under sesjon «Radiation Protection 2», med siktemål å promotere de tre studieretningsemnene for internasjonale studenter: «Three 15ETCs online Master level courses that highlights the radiation protection principles of justification, optimization and staff dose limitation in radiology».

Samme ettermiddag holdt Catherine C. Chilanga (ph.d-stipendiat) presentasjonen “Radiographers actions and challenges when confronted with inappropriate referrals”. USN har med dette vist at vi er helt i front av et nytt forskningsfelt, og at vi har tette bånd mellom forskning og utdanning.

Professor Hilde M. Olerud gjorde også en posterpresentasjon sammen med en gruppe bachelorstudenter i 2019, som illustrerer våre pedagogiske tilnærminger: «Use of Catphan and open source software in bachelor’s thesis for demonstration of CT theory - The significance of selected mAs and reconstruction technique for the low contrast resolution in CT».

Utheya Salini Thevathas presenterte søndag ettermiddag under sesjon «Radiation Protection 3» tidlige resultater fra norske delen av HARMONIC-prosjektet: «Trends in doses for two common pediatric interventional cardiology procedures in Norway (2008 – 2019)» som viser hvordan stråledosene til barn ved hjerte-kateterisering er redusert med så mye som en faktor 10 sammenlignet med bare for ti år tilbake. Videre forskning vil vise i hvilken grad dette skyldes teknologiske fremskritt alene, eller også om kardiologene gjør prosedyrene på måter som gir bedre strålevern. Erfaringene fra HARMONIC vil tilflyte arbeid med revidert intervensjons videreutdanning som vi har fått midler til av DIKU.