Olsen, K. R., Bjerkholt, E. og Hannu L. T. Heikkinen, H. L. T. (Eds.). (2020). New Teachers in Nordic Countries – Ecologies of Mentoring and Induction. Cappelen Damn Akademisk. Nordicopenaccess.
Olsen, K. R., Bjerkholt, E. og Hannu L. T. Heikkinen, H. L. T. (2020). Preface. New Teachers in Nordic Countries – Ecologies of Mentoring and Induction. Cappelen Damn Akademisk. Nordicopenaccess.
Olsen, K. R., Bjerkholt, E. og Hannu L. T. Heikkinen, H. L. T. (2020). Introduction. Mentoring and Induction in the Nordic Countries. New Teachers in Nordic Countries – Ecologies of Mentoring and Induction. Cappelen Damn Akademisk. Nordicopenaccess.
Bjerkholt, E. & Olsen, K-R. (2020). Induction and mentoring of newly qualified teachers in kindergartens and schools in Norway. I Olsen, K-R., Bjerkholt, M. & Heikkinnen, H. L. T. (Eds.) New teachers in Nordic countries – Ecologies of induction and mentoring. Cappelen Damm Akademisk. https://press.nordicopenaccess.no/index.php/noasp/catalog/book/105
Attard-Tonna, M., Bjerkholt, E. & Holland, E. (2017). Teacher mentoring and the reflective practitioner approach. International Journal of mentoring and Coaching in Education, Vol. 6 (3), pp. 1-18. Doi 10.11.1108/IJMCE-04-2017-0032.
Bjerkholt, E. (2017). Praksisveiledning. Fra praktisk virksomhet til teoretisk felt. Oslo: Cappelen Damn Akademisk.
Bjerkholt, E. & Stokke, H. S. (2017). Et forskende fellesskap - Forskningssirkler på tvers av læringsarenaene i lærerutdanningene. Norsk pedagogisk tidskrift 02/2017, Volume 101, s. 157-168. Doi 10.18261/issn.1504-2987-2017-02-05
Bjerkholt, E., Ørbæk, T. & Kindeberg, T. (2020). An outline of a pedagogical rhetorical interactional methodology – researching teachers’ responsibility for supporting students’ desire to learn as well as their actual learning. Teaching in Higher Education. Doi 10.1080/13562517.2020.1792876
Burner, T., Bjerkholt, E., Gaathaug, A., Kleiven, S., & Ljoså, T. M. (2020). Doctorateness across higher education institutions in Norway. Uniped, Vol. 43(1). pp. 3-18. Doi 10.18261/issn.1893-8981-2020-01-02
Olsen, K.R. & Lie, A.L.K. (2019). Lærere i kombinasjonsstillinger. Praksisnær teori og teorinær praksis? Universitetet i Sørøst-Norge. https://openarchive.usn.no/usn-xmlui/handle/11250/2630869
Olsen, K. R. & Wølner, T. A. (2017). Lesson study og læreres læring. Oslo: Gyldendal Akademisk.
Shanks, R. K., Attard Tonna, M., Krøjgaard, F., Paaske, K. A., Robson, D. & Bjerkholt, E. (2020). A comparative study of mentoring for new teachers. Professional Development in Education. Doi 10.1080/19415257.2020.1744684
Stokke, H. S. & Bjerkholt, E. (2019). Kapittel 6. Forskningssirkler som praksisfellesskap. I H. Bjørnsrud & L. Gjems (Red.). Praksisfelleskap for læring og profesjonsutvikling. Oslo: Universitetsforlaget.
Presentasjoner på internasjonale konferanser
Bjerkholt, E. (2019, februar). Profesjonsveiledning i utdanning og yrke. Veiledning for overganger i utdanning og arbeidsliv. Keynote på Den nasjonal veiledningskonferansen 2019, Hamar.
Bjerkholt, E., Krogen, T. D., Madsen, J., & Olsen, K. R. (2019, februar) Samarbeid og koherens i grunnskolelærerutdanningene. Veiledning for overganger i utdanning og arbeidsliv. Symposium på Den nasjonal veiledningskonferansen 2019, Hamar.
Bjerkholt, E. & Olsen, K. R. (2018, september). Building a national framework on mentoring newly qualified teachers, Paper presentert ved ECER Conference 201, Symposium on Ecosystems of Teachers Development, part II. Bolzano, Italia.
Bjerkholt, E. & Olsen, K. R. (2019, september): Mentoring in Norway: Pursuing Sustainable Development. Paper presentert ved ECER Conference 2019, Mentoring of New Teachers in the Nordic Countries: Practices of Professional Learning as Ecosystems, Hamburg, Germany.
Bjerkholt, E., & Olsen, K. R. (2019). Milestones in the history of induction and mentoring in Norway. Paper presentert ved NERA 2019, Symposium: Mentoring of new teachers: What has happened in the Nordic Ecosystem of teacher
induction. Uppsala, Sverige.
Bjerkholt E. & Streitlien, Å. (2018, spetember). Doctorateness. Doctoral Student’s Perspectives on completing their Education. Paper presentert ved ECER Conference 2018, Bolzano, Italia.
Bjerkholt E. & Streitlien, Å. (2019): Doctorateness: The quality of doctoral programmes: PhD students’ views and experiences. Innlegg ved ECER 2019, Hamburg, Germany.
Lie, A. L .K., & Madsen, J. (2019, juni). The background for exploring and developing coherence in the collaborating between the university, the field of practice and the students. Paper presentert ved ISCAR Conference, Trondheim.