Plan og infrastruktur Y-vei

Hvilke veier bør vi bygge hvor, og hvordan skal de bygges? Hvordan sikrer vi trygt og godt vann i kranen og hvordan skal vi unngå flomskader når regnet blir kraftigere? Dette er bare noe av det du kan finne svar på i studieretningen plan og infrastruktur på vår bachelor i bygg. Y-veien er et spesielt tilbud til deg som har fagbrev.

Studieretningen plan og infrastruktur

Du vil lære hvordan planleggingen av samfunnet blir styrt gjennom arealplanlegging og utvikling av infrastruktur. Du vil lære hvordan planlegging av vei og bane foregår, hvilke tekniske løsninger som trengs, hvordan byggingen foregår, og hvordan anlegget driftes.

Innen vann og avløp vil du lære om hvordan vi kan møte store behov for fornying, urbanisering og klimaendringer slik at vi tar vare på helse og miljø. Innovasjon ved bruk av maskinlæring og droneteknologi, innarbeiding av klimabelastning som styrende for anleggsdrift eller utnyttelse av ressurser i avløpsvann i en sirkulær økonomi er nye impulser du kan ta med deg ut i arbeidslivet. 3D-modellering, digitale kartverktøy og simuleringsprogrammer er naturlige arbeidsverktøy for deg som byggingeniør.

Hva er Y-veien?

Y-veien er ingeniørstudier for deg med yrkesfaglig utdanning og relevant fagbrev. Har du generell studiekompetanse søker du a-veien.

Y-veien er et faglig og pedagogisk opplegg som bygger på din yrkesfaglige bakgrunn. Som ferdig utdannet fagarbeider sitter du med solid erfaring og kunnskaper som trengs i et fagområde hittil dominert av teoretikere. Med y-veien trenger du ikke å ta ekstra fag, sommerkurs eller tilsvarende. Fagene du mangler er bygget inn i studiet, samtidig som vi har fjernet det du allerede har lært gjennom din yrkesfaglige utdanning.

Har du generell studiekompetanse, men mangler fordypning i matematikk og fysikk, kan vi hjelpe deg med disse tilbudene: