Lærende nettverk vår 2024

Studentgruppe ved Campus Vestfold. Foto.

Lærende nettverk i les & skriv og utforskende læring i matematikk (regning) starter opp igjen våren 2024. Målgruppen er lærere i Drangedal, Kragerø, Siljan og Skien som har deltatt i lærende nettverk skoleåret 2022-2023. Vi vet at noen skoler har byttet ressurspersoner og dette hensyntas. Lærere i Bamble og Porsgrunn kan delta hvis det er ledige plasser.

Våre mål

  • Målsetting 1: Styrke elevenes motivasjon for læring, elevenes læringskompetanse, elevenes medvirkning, elevenes kompetanseutvikling og elevenes grunnleggende ferdigheter i regning, lesing og skriving (elevens læring). 
  • Målsetting 2: Styrke lærernes forståelse av og evne til skolebasert vurdering og kompetanseutvikling for lærere (profesjonslæring). 
  • Målsetting 3: Styrke skoleledere og ressurslærere sin kompetanse med å lede læring i skoleorganisasjonen (organisasjonslæring).

Historikk: Skoleåret 2023/2024 deltok 200 lærere og skoleledere i lærende nettverk i les&skriv og utforskning i matematikk (tenkende klasserom). Dette fortsetter våren 2024, men nå med et eget nettverk for begynneropplæringen 1-4. trinn. 

For deltagere i et nettverk ser det slik ut: En hel dag i januar + mellomarbeid (tilbud om veiledning på egen skole) + En hel dag i mars. Mer program vil komme, men det er mulighet for å melde seg på.  

Sted: Universitetet i Sørøst-Norge, campus Porsgrunn

Nettverk 1: Meningsfull skriving i og på tvers av fagene i begynneropplæringen på 1-4. trinn

Læringsleder: Astrid Granly 

Forarbeid: Ta med deg dine refleksjoner omkring temaet meningsfull skriveopplæring i og på tvers av fag på 1.-4. trinn.

Tema: Lese- og skriveopplæring på 1.-4. trinn er et stort og komplekst felt som spenner fra den grunnleggende lese- og skriveopplæringen til opplæring i både generelle og fagspesifikke lese- og skriveferdigheter. Lese- og skriveopplæringen må også sees i sammenheng med opplæring innenfor muntlige ferdigheter.

På samlingene er det skriving som grunnleggende ferdighet vi skal konsentrere oss om, med et tema som har fått tittelen "Meningsfull skriveopplæring i og på tvers av fag". Dette innebærer på den ene siden å skrive for å ytre seg om ulike emner på måter som er forståelige og hensiktsmessige. På den andre siden innebærer det å kunne bruke skriving som et redskap for å utvikle egne tanker og egen læring. Temaet vil belyses gjennom forskningsbasert kunnskap og kunnskap basert på deltakernes erfaringer. Målet med samlingen er at deltakerne definerer et utviklingsprosjekt innenfor denne tematikken som lar seg gjennomføre på egen skole.

På den første samlingen bestemmer vi i fellesskap hvordan vi skal jobbe videre med temaet fram mot neste samling, som finner sted tirsdag 13. mars.

Påmelding her 

Onsdag 17. januar 2024, kl. 9-15. USN, campus Porsgrunn

Tirsdag 19. mars 2024, kl. 9-15. USN, campus Porsgrunn

 

Nettverk 2: Muntlig og skriftlig argumentasjon i mellomtrinnet

Læringsleder: Liv Cathrine Krogh 

Forarbeid: Ta med deg dine refleksjoner rundt hva du finner mest krevende når det kommer til arbeid med argumentasjon og kritisk tilnærming til tekst på mellomtrinnet.

Tema: Hvordan jobber vi med de grunnleggende ferdighetene når det ikke er like grunnleggende lenger? I begynneropplæringa er det kanskje mer synlig at det går framover med elevers lese- og skriveferdigheter. Her kartlegges også elevene oftere. Men hvordan tar vi opplæringa videre? Ordet grunnleggende i grunnleggende ferdigheter betyr ikke at det grunnleggende er noe vi gjør oss ferdig med, men at det på alle trinn og nivå er noen fagrelevante ferdigheter som helst skal være på plass. Hvordan sikrer vi at elevene på mellomtrinnet fortsetter å mestre det grunnleggende i møte med økte krav til kunnskap, ferdigheter og begrepsapparat? Går vi til læreplanen i norsk, ser vi at ord som «faglig», «fagbegreper» og «argumentere» kommer til på mellomtrinnet. Hvordan jobber vi muntlig og skriftlig med det?

På den første samlinga tar vi utgangspunkt i kjerneelementet kritisk tilnærming til tekst for å svare på spørsmålene over. Vi bestemmer oss også i fellesskap om hvordan vi skal jobbe videre med dette på den andre samlinga.

Påmelding her

Torsdag 8. februar 2024, kl. 9-15. USN, campus Porsgrunn

Tirsdag 5. mars 2024, kl. 9-15. USN, campus Porsgrunn

 

Nettverk 3: Muntlig og skriftlig argumentasjon i ungdomstrinnet

Læringsleder: Liv Cathrine Krogh 

Forarbeid: Ta med deg dine refleksjoner rundt hva du finner mest krevende når det kommer til arbeid med argumentasjon og kritisk tilnærming til tekst på ungdomstrinnet.

Tema: Hvordan jobber vi med de grunnleggende ferdighetene når det ikke er like grunnleggende lenger? Læreplanen i norsk sier blant annet at elevene på ungdomstrinnet viser og utvikler kompetanse når de bruker fagspråk, argumenterer, reflekterer og eksperimenterer i muntlige og skriftlige sjangre og for ulike formål. På den første samlinga tar vi utgangspunkt i kjerneelementet kritisk tilnærming til tekst for å møte dette. Arbeidet vil ta utgangspunkt i hvordan en kan jobbe muntlig og skriftlig med lesing av ulike tekster knyttet til samme tema (multiple tekster).

På den første samlinga bestemmer vi oss også i fellesskap om tema for den andre samlinga. I fjor var det et ønske om å kunne vurdere noen elevtekster i fellesskap. Dette hadde det vært fint om vi nå fikk til, men om behovet er endret, finner vi ut av det.

Påmelding her

Torsdag 8. februar 2024, kl. 9-15. USN, campus Porsgrunn

Onsdag 6. mars 2024, kl. 9-15. USN, campus Porsgrunn

Nettside for deltagere 2023/2024: nettside for deltagere 

 

Nettverk 4: Tenkende klasserom i matematikk i barnetrinnet 1-7

Læringsledere: Aud Kjæret 

Å kunne regne er å bruke matematikk på en rekke livsområder (Overordnet del 2.4). Å kunne regne innebærer å resonnere og bruke matematiske begreper, fremgangsmåter, fakta og verktøy for å løse problemer og for å beskrive, forklare og forutse hva som skjer. 

I forrige skoleår ble vi kjent med noen elementer i Peter Lijeldahls modell for "Tenkende klasserom i matematikk". I år jobber vi med nye elementer i samme modell. Her kan du lytte til en podkast - et intervju med Peter Liljedahl

Påmelding her

Mandag 15. januar kl. 9-15. USN, campus Porsgrunn

Mandag 11. mars kl. 9-15. USN, campus Porsgrunn

Nettside for deltagere i skoleåret 2023/2024: nettside for deltagere 

 

Nettverk 5: Tenkende klasserom i matematikk i ungdomstrinnet 8-10

Læringsledere: Aud Kjæret 

Å kunne regne er å bruke matematikk på en rekke livsområder (Overordnet del 2.4). Å kunne regne innebærer å resonnere og bruke matematiske begreper, fremgangsmåter, fakta og verktøy for å løse problemer og for å beskrive, forklare og forutse hva som skjer. 

I forrige skoleår ble vi kjent med noen elementer i Peter Lijeldahls modell for "Tenkende klasserom i matematikk". I år jobber vi med nye elementer i samme modell. Her kan du lytte til en podkast - et intervju med Peter Liljedahl

Kurset er flyttet til ungdomsskolene i Drangedal, Kragrø og Siljan og gjennomføres sammen med elever og lærere på skolene.  

Nettside for deltagere i skoleåret 2023/2024: nettside for deltagere