Konstruksjon og byggdesign Y-Vei

Konstruksjon og byggdesign er en av studieretningene du kan velge i vår bachelor i bygg. I denne studieretningen vil du lære hvordan du kan planlegge og bygge alle de byggene vi trenger, uten store miljøbelastninger og med tanke på hele levetiden til bygget. Y-veien er et spesielt tilbud til deg som har fagbrev.

Dette lærer du i konstruksjon og byggdesign

Studiet tar for seg byggingeniørens rolle i designet av en bygning, fra start til ferdig bygg. Dette vil si å utforme bærende konstruksjoner på en slik måte at brukernes krav til bygget, samfunnets krav og føringer til miljøbelastning, og utbyggers økonomiske hensyn blir ivaretatt gjennom hele prosessen.

Du vil lære å tegne digitale 3D-modeller og gjøre beregninger i simuleringsverktøy. Viktige temaer er byggets styrke og stabilitet, energibruk, innemiljø, brannsikkerhet, støyforhold, og hvordan planlegging og bygging skal organiseres. Du vil få kjennskap til en bransje i stor omstilling rettet mot lavere energibruk, som utvikler byggeskikk raskt, og som kan møte prosjekter der ambisiøse miljøklassifiseringer gir tverrfaglige utfordringer.

Hva er Y-veien?

Y-veien er ingeniørstudier for deg med yrkesfaglig utdanning og relevant fagbrev. Har du generell studiekompetanse søker du a-veien.

Y-veien er et faglig og pedagogisk opplegg som bygger på din yrkesfaglige bakgrunn. Som ferdig utdannet fagarbeider sitter du med solid erfaring og kunnskaper som trengs i et fagområde hittil dominert av teoretikere. Med y-veien trenger du ikke å ta ekstra fag, sommerkurs eller tilsvarende. Fagene du mangler er bygget inn i studiet, samtidig som vi har fjernet det du allerede har lært gjennom din yrkesfaglige utdanning.

Har du generell studiekompetanse, men mangler fordypning i matematikk og fysikk, kan vi hjelpe deg med disse tilbudene: