Studenter fra executive master

Arrangementer og sponsing

Drammen - Deltid

Uansett hvilken type arrangement du planlegger, er det viktig å skaffe seg en god oversikt over mulige interessenter. Altså de som på en eller annen måte er indirekte eller direkte involvert i arrangementet. Det er videre viktig å treffe rette målgrupper og finne sponsorer for bærekraftig gjennomføring. Kurset passer for deg som jobber med arrangementer eller som driver med sponsorvirksomhet av arrangementer, lag, enkeltpersoner eller annet. Vi vil ta for oss arrangementer som er rettet mot kulturfeltet (eksempelvis festivaler eller utstillinger), idrettsfeltet, konferanser eller andre aktuelle områder.

  • Søknadsfrist: 15.10.2024
Søk opptak nå

Studieinformasjon

  • Studiested: Drammen
  • Studienivå: Kurs og etterutdanning
  • Progresjon: Deltid
  • Studieretning: Arrangementer og sponsing
  • Oppstart: Høst 2024
  • Studieopplegg: Samlingsbasert
  • Kostnader: Gratis
  • Søknadsfrist: 15.10.2024
  • Undervisningsspråk: Norsk
Vis flere keyboard_arrow_down keyboard_arrow_up

Kursdager

Kurset avholdes mandag 21. oktober på campus Drammen. Kurset varer fra kl 9 til kl 17.

Det vil bli arrangert en felles middag for dem som ønsker det kl. 17.

Kurset har løpende opptak. Det betyr at vi stopper muligheten for deltakelse, når kurset er fullt. Det er førstemann-til-mølla prinsippet.

Kurset er gratis. Deltakerne betaler bevertning i løpet av dagen, og evt. middag selv.

Slik legger vi opp kurset

Kurset består i hovedsak av pensumspresentasjoner, felles diskusjoner og gruppearbeid i mindre grupper. 

Målgruppe

Det er to målgrupper for kurset. Den ene målgruppen for dette kurset er frivillige som jobber med arrangementer, eller personer fra offentlige eller privater sektorer som er involvert i gjennomføring av arrangementer. For suksessfulle arrangementer kreves det oversikt over interessenter og hvordan jobbe med kulturbaserte næringer. Den andre målgruppen er personer som jobber med sponsing av arrangementer, lag, enkeltpersoner eller annet.

Dette lærer du

Deltakerne får økt forståelse og kunnskap om arrangementsledelse og ulike interessenters betydning for suksessfull planlegging, gjennomføring og evaluering. En interessent er personer, grupper eller organisasjoner som kan påvirke alle faser av et arrangement. Kurset vil bruke arrangementer fra ulike kontekster som eksempler. 

Frem til lunsj (12:30) er hovedtemaet interessenter, og ledelse av disse i arrangementets ulike faser. Alle arrangementer har mange interessenter som frivillige, media, deltakere, næringslivet, kommuner, for å nevne noen. Økten vil ta for seg: 

  • Inndeling av interessenter og hvordan klassifisere disse
  • Utfordringer med ledelse av interessenter
  • Ledelse av interessenter i ulike faser

Etter lunsj (13:30) er hovedtemaet sponsing. Det kan eksempelvis være sponsor av et arrangement, enkeltutøver, lag eller foreninger. Gjennom sponsing får bedrifter eksponering og «goodwill», samtidig som de støtter en aktivitet eller et formål de ønsker å assosiere seg med. De kan støtte med penger, produkter, tjenester eller lignende. Sponsing er også en viktig inntekstkilde for idretts- og kulturliv. I dette kurset har vi fokus på begge sider i et sponsorat. Den som sponser (sponsor) og den som blir sponset (sponsorobjekt). Økten vil ta for seg:

  • Generelt om sponsing 
  • Hvem skal man sponse? Om ulike motiver for å sponse
  • Hvordan skaffe sponsorer? Om innsalgsprosessen og praktiske tips rundt det å skaffe sponsorer.
Notodden Blues Festival audience
Notodden Blues Festival audience
Kunstutstilling. Bilde.
Fotballtrener og spillere i Sandefjord fotball på treningsfeltet

Korte kurs

Ved USN Handelshøyskolen tilbyr vi en rekke korte kurs uten studiepoeng. Kursene er rettet mot deg som jobber som leder eller har en form for lederansvar i din bedrift. 

 

Flere av våre tilsvarende studietilbud