Årsstudium i ledelse med fokus på beredskap

Hallingdal - Deltid

Kombinér beredskapsemner med lederutdanning. Du setter sammen den kombinasjonen som passer for deg, og velger om du tar ett, flere eller alle emnene i dette årsstudiet. Studieavgiften dekkes av HK-dir.

• Søknadsfrist: 20.06.2024

Studieinformasjon

• Studiested: Hallingdal
  • Studienivå: Videreutdanning
  • Progresjon: Deltid
  • Oppstart: Løpende opptak
  • Studieopplegg: Nett- og samlingsbasert
  • Studiepoeng: 60
  • Kostnader: Studiet finansieres gjennom midler fra HK-dir. Semesteravgift kommer i tillegg.
  • Søknadsfrist: 20.06.2024
  • Antall semester: 4
  • Undervisningsspråk: Norsk
  • Antall studieplasser: 40
Vis flere keyboard_arrow_down keyboard_arrow_up

Undervisning

Undervisningsformen er nett- og samlingsbasert der samlingene vil være på Torpomoen i Hallingdal.

Beredskapsinstruktør
Kopirett: Torpomoen Utvikling.
Redning av tungt kjøretøy.
Kopirett: Torpomoen Utvikling
Øvelse. Samling forran biler.
Kopirett: Torpomoen Utvikling

Hvorfor ledelse med fokus på beredskap?

Norge opplever stadig hyppigere klimarelaterte utfordringer og andre hendelser som gjør lokalsamfunn mer sårbare enn tidligere. God ledelse og koordinering av ressurser er viktig for å sørge for at offentlige, private og frivillige aktører jobber godt sammen i forebyggingen og håndteringen av kritiske hendelser. Etatsorganisert opplæring har tradisjonelt handlet om operativt arbeid, med lite fokus på ledelsesfag. I denne utdanningen kombinerer vi emner innen beredskap og samvirke med det ledelsesfaglige. Målet med studiet er å etablere en utdanningsarena på Torpomoen som kan samle offentlige, private og frivillige aktører i Hallingdalsregionen, for felles kompetanseheving innen forebygging og håndtering av kritiske hendelser. Gjennom studiet jobber man med problemstillinger knyttet til egen arbeidsplass og/eller regionalt forankrede problemstillinger, og bruker dette som læringsarena for utvikling.

Studiet er støttet av Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HKdir), så utdanningen tilbys uten studieavgift. Studentene betaler kun semesteravgift, bøker og annet undervisningsmateriell.

USN samarbeider med Utdanningssenteret på Geilo, Torpomoen utvikling, Hallingdal brann- og redningstjeneste IKS, Sivilforsvaret, Midtre Hallingdal lensmannskontor på Gol, Regionrådet for Hallingdal (representerer kommunene Flå, Gol, Hemsedal, Hol, Nesbyen og Ål) og Vestre Viken Helseforetak, om denne utdanningen. Utdanningen retter seg spesielt mot beredskapsaktører i Hallingdalsregionen, men er også åpent for søkere i andre deler av landet.

Slik er studiet bygget opp

Studiet består av 5 emner som til sammen gir 60 studiepoeng. Emnene tilbys over 4 semester/ 2 år. Du søker opptak til hvert enkelt emne og velger selv om du vil ta ett, flere eller alle emnene.

Emnene som tilbys:

Samvirke og beredskap | 15 studiepoeng
Torpomoen | Vår 2024
Stabsarbeid i kriser | 7,5 studiepoeng
Torpomoen | Høst 2024
Øvelser i kriseberedskap | 7,5 studiepoeng
Torpomoen | Høst 2024
Human Resource Management | 15 studiepoeng
Torpomoen | Vår 2025
Coaching og ledelse | 15 studiepoeng
Torpomoen | Høst 2025

Studiet er samlingsbasert med studiesamlinger på Torpomoen i Hallingdal, beliggende mellom Gol og Geilo, i tillegg til digitale samlinger.

Slik søker du

Du må selv søke opptak til enkeltemnene fra listen over. Om du fullfører alle emnene blir du godskrevet Årsstudium i ledelse med fokus på beredskap.

Søkere fra Hallingdalsregionen prioriteres i opptaket. Søkere må oppgi nåværende stilling og arbeidssted i søknaden.

Søknadsfristen er inntil tre uker før oppstart for hvert enkelt emne. Kvalifiserte søkere tas opp uten rangering til studiet er fulltegnet. Er det ledige plasser etter søknadsfristens utløp tar vi opp studenter frem til studiestart. Ved oversøking får søkere informasjon om venteliste.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse + minimum 2 års arbeidserfaring (dokumenteres med arbeidsattester).

Dersom du ikke har generell studiekompetanse, kan Realkompetanse vurderes.

Har du utdanning fra et land utenfor Norden må du sende riktig dokumentasjon på dette, samt dokumentere at du dekker språkkrav i norsk og engelsk for å studere i Norge.