2021-2022
* tilsatt som en del av programmets forskergruppa 'Sustainability as a Cultural Challenge'
Skapende prosesser
-i en kunst og håndverksdidaktisk kontekst
- Hovedveileder: Anniken Randers Pehrson, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Professionalisation in Norwegian Elite Football: To Develop Talents or Develop Persons
- Hovedveileder: Pål Augestad, USN
- Medveileder: Tomas Peterson, Malmo University
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
En utforskende studie av spilleteknikk og frasering i norsk slåttetradisjon med utgangspunkt i langeleiken.
- Hovedveileder: Mats Johansson, USN
- Medveileder: Per Omholt, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Hvilke oppfatninger har lærere og lærerstudenter av flerspråklighet hos elevene i skolen?
- Hovedveileder: Heike Speitz, USN
- Medveileder: Lise Joranger, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
NM i PR – russefeiringer og postfeminisme
- Hovedveileder: Ellen Schrumpf, USN
- Medveileder: Tommy Langseth, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Samskaping er å skape sammen?
- Hovedveileder: Lars Hulgård, Roskilde Universitet
- Medveileder: Vibeke Krane, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
- Hovedveileder: Steffen Johannessen, USN
- Medveileder: Inger Birkeleand, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
FORMING HERITAGE
Intra-play, Echoes and Edges within the Post-Industrial Landscape
- Hovedveileder: Per-Ingvar Haukeland, USN
- Medveileder: Lars Frers, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
The digitalisation of corporeal practices: Toward an examination of the interaction between self-tracking technologies, body-based practices and human sense-making.
- Hovedveileder: Tommy Langseth, USN
- Medveileder: Rayvon Fouché, Perdue University
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Å fremme kreativitet: Kunst og håndverkslæreres forestilling om kreativitet og hva som støtter eller hemmer kreativitet i norsk grunnskole.
- Hovedveileder: Kari Smith, NTNU
- Medveileder: Marte Gulliksen, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Skapersteder for musikalsk læring–utøvende praksis og språkterminologi i musikkstudioproduksjon
- Hovedveileder: Anders Rønningen, USN
- Medveileder: Hans Weisethaunet, UiO
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
School Culture in Policy and Practice
- Hovedveileder: Tine Sophie Prøitz, USN
- Medveileder: Petter Aasen, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Fremstillinger av friluftsliv og bærekraft - en kulturhistorisk studie
- Hovedveileder: Nils Asle Bergsgard, USN
- Medveileder: Frode Ulvund, UiB
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Religion og politisk kultur i norske landdistrikt før 1850, med linjer til Stortinget
- Hovedveileder: Nils Ivar Agøy, USN
- Medveileder: Hilde Sandvik, UiO
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Identitet, relasjoner og seksualitet. Om det å være ung og ha en intellektuell funksjonsnedsettelse.
- Hovedveileder: Ketil Eide, USN
- Medveileder: Anna Kittelsaa, NTNU og Hans Hauge, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Move(d) in nature – The role of emotions for processes of connecting in the outdoors
- Hovedveileder: Jan Ove Tangen, USN
- Medveileder: Thomas Schubert, UiO og Per-Ingvar Haukeland, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
«Nature’s Factory»: Case Studies in the Exports of Natural Ice from Norway, 1850-1920
- Hovedveileder: Ellen Schrumpf, USN
- Medveileder: Ingo Heidbrink, Old Dominion University
- Finanseringskilde: Norsk maritimt museum/NFR
Multilingualism at the upper secondary school level in Noway - opportunities and challenges
- Hovedveileder: Heike Speitz, USN
- Medveileder: Åsta Haukås, UiB
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
The Iconography of Refugee Heritage - A Critical Atlas
- Hovedveileder: Kristin Gregers Eriksen, USN
- Medveileder: Lars Frers, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Modernismens kulturarv i markedsliberalismens og kulturkrigenes tid. En retorisk analyse av Nasjonalmuseets formidlingstekster
- Hovedveileder: Tobias Harding, USN
- Medveileder: Johan Tønnesson, UiO
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Læringskultur i Makerspace
- Hovedveileder: Camilla Groth, USN
- Medveileder: Kirstine Riis, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Sanglyrikk og jernbane
- Hovedveileder: Arnfinn Åslund, USN
- Medveileder: Bjarne Markussen, UiA
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Cultures for democracy and diversity in international teacher education
- Hovedveileder: Heidi Biseth, USN
- Medveileder: Ingrid Christensen, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
En studie av ungdom i sårbare posisjoner i skolesamfunnet
- Hovedveileder: Torill Aagot Halvorsen, USN
- Finanseringskilde: USN
Barndom som forestilte fellesskap
- Hovedveileder: Halvard Vike, USN
- Finanseringskilde: USN
Velferdsstatens førstelinjeprofesjoner
- Hovedveileder: Reidun Follesø, USN
- Medveileder: Halvard Vike, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Street art, heritage and the more-than-representational approaches
- Hovedveileder: Lars Frers, USN
- Medveileder: Kristine Samson og Michael Haldrup Pedersen, Roskilde Universitet
- Finanseringskilde: Co-tutelle, Roskilde og USN
Traditional craft and new technology
- Hovedveileder: Ola Kveseth Berge, USN/Telemarksforsking
- Medveileder: Veronika Glitsch, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Lysiane Marie Jeanne LASAUSSE*
Medievalism and video games: a delve into the power of play over memories and history
- Hovedveileder: Karl Christian Alvestad, USN
- Medveileder: Derek Fewster, University of Helsinki
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Ekko og alarm - økologisk estetikk og motstand mot miljøøydelegging i norsk samtidslitteratur
- Hovedveileder: Arnfinn Åslund, USN
- Medveileder: Sissel Furuseth, UiO
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Ungdoms opplevelser av skole. En studie av tilhørighetsprosesser
- Hovedveileder: Torill Aagot Halvorsen, USN
- Medveileder: Marte Gulliksen, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Edukalisering av fysisk aktivitet – En kvalitativ studie av økt fysisk aktivitet og en skoleintervensjon i norske skoler
- Hovedveileder: Jorunn Borgen, USN
- Medveileder: Ove Skarpenes, UiA og Gunn Helene Engelsrud, HVL
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Arbeidslivets betydning for et inkluderende samfunn: Hvilke konsekvenser har likeverdig deltakelse for tilrettelegging av mennesker med utviklingshemning i det ordinære arbeidslivet?
- Hovedveileder: Hans Hauge, USN
- Medveileder: Halvard Vike, USN og Line Melbøe, UiT
- Finanseringskilde: USN
Hjelpere og hjelpesøkendes rollespill til daglig. En kulturpsykologisk belysning av Navs rollemessige utfordringer.
- Hovedveileder: Hans Hauge, USN
- Finanseringskilde: NAV/NFR/USN
Mourning the lack of remembrance: an investigation of the work of the contemporary practices of the caoineadh
- Hovedveileder: Mats Johansson, USN
- Medveileder: Triona Ni Shiochain, University College Cork
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Digitalization and Heritage: Towards a Re-Enchantment of the Ancestral
- Hovedveileder: Michael Weiss, USN
- Medveileder: Lars Frers, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Ungeperspektiver på uddannelsespres, marginalisering og frafaldsrisici med særligt fokus på overgangsfaser og mødet med nye uddannelser, nye uddannelsesprofessionelle og nye pædagogiske praksisser
- Hovedveileder: Vibeke Krane, USN
- Medveileder: Finn Hjardemaal, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Kopiering og deling i faget Kunst og håndverk -- Interpikturell litterasitet i kontekst
- Hovedveileder: Anne Solberg, USN
- Medveileder: Marte Gulliksen, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Gender equality in the political and public life in post-war Sri Lanka: A Critical Discourse Analysis of the interplay between Sri Lankan pluralism, the United Nations human rights instruments and its effect on local war-affected women
- Hovedveileder: Lena Lybæk, USN
- Medveileder: Gabriella Mezzanotti, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Tinkering with phenomenological methods: An analysis of the interconnection between mental health, work and belonging
- Hovedveileder: Rob Bongaardt, USN
- Medveileder: Halvard Vike, USN
- Finanseringskilde: USN
The Child, The Unpredictable Landscape and the Artist
- Hovedveileder: Inger Birkeland, USN
- Medveileder: Niamh Stack, University of Glasgow
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Ungdomsfortellinger om hjem i sin skolefortelling og om hjemmet i overgangen fra ungdomstid til voksenliv
- Hovedveileder: Geir Moshuus, USN
- Medveileder: Ellen Schrumpf, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Undervisning for bærekraftig utvikling med fokus på tverrfaglige nøkkelkompetanser for å utvikle handlingsvilje og håp for framtida
- Hovedveileder: Anja Gabrielsen, USN
- Medveileder: Lars Frers, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Material re-imagination – performing research in education
- Hovedveileder: Lars Frers, USN
- Medveileder: Biljana Fredriksen, USN
- Finanseringskilde: OsloMet
Gender equality and institutional logics in Olympic sport: A comparative study of gender policy implementation in the NOCs of Iran, Korea, and Norway
- Hovedveileder: Bieke Gils, USN
- Medveileder: Marvin Washington, Portland State University
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Blindsoner og brobyggere: Verdsettelse av arbeid i kreativ næring
- Hovedveileder: Halvard Vike, USN
- Medveileder: Sigrid Røyseng, BI
- Finanseringskilde: Telemarksforsking/Oslofjordfondet
License-to-kill: Residents' experiences of living in a 'pacified' favela in Rio de Janiero, 2011-2018
- Hovedveileder: Lars Frers, USN
- Medveileder: Johanna Hoerning, Technische Universitat Berlin
- Finanseringskilde: USN
Friluftsliv i almenndannende perspektiv: fra plan til praksis
- Hovedveileder: Kari Anne Jørgensen, USN
- Medveileder: Inger Birkeland, USN
- Finanseringskilde: Intern stipendiat (KD-finansiering)
Oppdatert 1.12.2021